Gå til innhold

HVA KAN SKJE!!! Hjellllllllllllllllllp!! Noen med erfaring!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en barnet fra et tidligere forhold. Jeg har hatt omsorgen for han i 6 år, og far har da hatt han annenhver helg og ikke noe mer.. han har aldri spurt om han kan ha han utenom tidene, heller vært motsatt, hvor han har sagt fra seg helgen pga. at det ikke passer. Barnet har i disse årene vært veldig tirlfredsstilt med denne ordningen.

Nå vil far ha mer samvær, dette tror jeg fordi han ser at barnet sklir noe vekk fra han når han nå er blitt større.

Jeg gikk med på dette og han fikk en ekstra dag i uken og samvær over en langhelg i steden for kun fra fredag til søndag.

Dette har i en periode på et halv år ikke far klart å følge opp. Jeg informerte min advokat om dette og han sendte et brev til han advokat hvor jeg krevde en underskrevet samværskontrakt. Dette nekter far å være med på og vil derfor stevne meg for retten.

Denne historien er veldig lang, og kommer nok ikke godt beskrevet ut her..

Kort så har ikke far stilt opp noe nevneverdig på 6 år, har aldri bidratt økonomisk. Han har latt være å dukke opp i julen, og ikke kommet for å hente barnet som avtalt når barnet venter..

Jeg har gått med på å gi han noe mer samvær men han vil likevel ikke gi seg.. han tror han vil få delt foreldrerett.. noe jeg vet ikke kan bli påtvunget.. og det er også helt uaktuelt.. jeg er så lei av å møte han og hans premisser.. at jeg heller nå vil gå får standard samværskontrakt som er annenhver helg og en ettermiddag i uken..

Skal han ha mer må han bevise at han klarer å stille opp på dette og at selvfølgelig barnet vil selv..

Det jeg egentlig lurer på er kan han få mer en standard avtale. Kan retten tvinge barnet til å være mer hos sin far når det i utgangspunktet ikke vil det.

Hva skal til for at han skal få mer enn standard avtale når han aldri har stilt opp..

Han bor hjemme hos sin mor, er mellom to jobber og studie.

Og hva skjer egentlig i retten.. hvordan foregår dette.

Signerer anonym da dette er litt privat..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytte.. er så frustrert sitter å gråter!! hjelp..

er ekstra full av hormoner vet dere, er i uke 37...

klem hovedinnlegger.

Skrevet

Hei

Jeg var oppe i en liknende sak for ca 2 år siden og fikk beskjed om at en rett ikke dømmer delt omsorg, og hvis han vil ha full tid må han bevise ovenfor retten at du er uegnet .

Så lenge du har hatt omsorgen hele tiden tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for, og at han har vært så fraværende i disse årene taler bare mot han.:)

Du kan jo kontakte juzzbuzz ,de anbefalte min eks og droppe saken for han hadde ingen sjanse ...Lykke til:-))

Skrevet

Ut i fra min erfaring tror jeg dere må innom til mekling/forliksrådet før en rettsak.For å prøve å komme til enighet før en eventull rettsak.

Disse er veldig viktige å stille opp på! Stilles det ikke opp har du så og si "tapt" saken.

Det er viktig at du skriver ned datoer for tilfeller hvor far ikke møter opp, for da kan du bekrefte dette skriftlig og det er lettere å huske.

Jeg komm aldri så langt som retten, men var på noe som lignet. Husker ikke helt ordet for det...(tingretten??) Håper det for din del ikke vil gå så langt som retten, for da blir det mer "skitkasting" og dritt.

Ble litt rotete dette her, men håper det kan hjelpe litt:))

Skrevet

Hei!

Nå er ikke barnerett akkurat mitt spesialfelt, men jeg ville ikke bekymret meg så veldig! Jeg vil råde deg til å sette deg ned og forsøke å få en oversikt over hvor mange avtaler han har misligholdt. Har vanskelig for å tro at han vil få medhold i retten - ikke bekymre deg så mye. Det er dette du har advokat for:-)

Skrevet

Hei.

Og tusen takk for svar..

Ja, jeg har alle (eller i hvertfall mange) tilfeller dokumentert ned i en bok.

ja det stemmer det, jeg skal vist bli innkalt til mekling av noe slag..

For et pes.. jeg vet (tror jeg) at han ikke kommer noen vei.. Tror han vil prøve å få fra torsdag til mandag.. men det er jo nesten en uke det!!! Det har ikke jeg lyst til, jeg som nå må motivere barnet til å være der i tre overnattninger.

Skrevet

Glemte å si at jeg tror ikke faren har noen sjanse til å kunne få

mer rett på barnet.

Du stiller mye sterkere :o)

Skrevet

uff, nå er jeg skikkelig inne i en hormonstim her.. gråter så snørr og tårer spruter jeg.. er så lei..

tusen takk for svar igjen!!

Jeg er jo en oppegående person og ser jo at han egentlig ikke har så mye sjanse til å få mer enn et standard samvær.. men jeg blir så redd og frustrert.

Skrevet

Dere må ha vært i mekling før noen kan stevnes for retten... Etter det er det et rettsforberedende møte med en dommer og sakkyndig.. Dom kan bli avsagt der hvis begge parter ønsker det, hvis man ikke blir enig der blir det rettsak.. Men det skal ganske mye til for å havne der... Det skal også veeeeldig mye for at tig endres i forhold til omsorgen nå, da må han bevise at du ikke er skikket til å ta deg av ungen.. Det opereres med et utrykk som heter "Status quo" som betyr at så lenge barnet har det bra sånn som det er, så blir det sånn...Da kommer ingen dommer til å endre på det..

Min samboer var i et rettsforberedende møte i sommer så jeg har ferskt i minne hva slags regler som gjelder.. Du kan nok ta det helt med ro... Lykke til :)

Skrevet

Hvis situasjonen er sånn som du beskriver det og du kan dokumentere dette, har du ingen grunn til bekymring. Han har ikke en sjanse til å ta fra deg barnet! Vet dette fordi jeg har vært borti en lignende sak selv, samt at jeg er utdannet innefor jus! Men uansett er det tøft mens det pågår. Vær sterk og stå på kravene så ordner det seg nok i din favør.

Klem fra meg

Skrevet

Hei.

Og tusen takk for gode og oppmuntrende ord!!

JA JA JA JA, det er som jeg prøvde å si i hovedinnlegget.. senest julien i fjor at far ikke dukket opp en eneste gang.. ikke en telefon, eller en eneste julegave fra far sin side før ut i januar.. og dette er såvidt en dråpe i havet.. (og mye er dokumentert!! Heldigvis).

Har roet meg litt ned nå, takket være gode tilbakemeldinger her og at jeg har satt meg ned og pustet sakte inn og ut!

takk igjen!

HOVEDINNLEGGER.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...