LillaGumman 07.02.07. Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Noen tips mot en liten Dr Jekyll og Mr Hyde som når slår? Det skjer egentlig i forskjellige situasjoner; når hun er illsint (f.eks. når hun har bestemt seg for at hun ikke vil skifte bleie), når hun er helt rolig og sannsynligvis bare gjør det for å sjekke effekten... Har prøvd diverse; forklare at det gjør vondt (mener at hun har forstått det), prøvd å ignorere det (ikke alltid veldig lett - det gjør faktisk vondt noen ganger!), prøvd å ignorere det ved å gå vekk (veldig bra, helt til hun bruker det bevisst; "Nei, mamma ikke sitte der!" Dersom jeg da går vekk etter at hun har slått, så fikk hun jo det som hun ville da...), også mistet tålmodigheten og skreket høyt, heller ingen god effekt... Det er mest meg det går ut over, men også faren, ingen andre får "smake det". Ikke misforstå, hun er raus med kysser og klemmer, men bruker altså denne irriterende "straffemetoden". Kanskje problemet er at vi ikke klarer å være konsekvente nok i reaksjonsmåten?
JegMamma! Skrevet 17. oktober 2006 #2 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har en sønn på 2 og et halvt- som også slår når han ikke får det akkurat som han vil, eller som du sier - skal se effekten av det. I tillegg klorer han; hugger til med "klørne", og det er ikke sjelden jeg har kloremerker i ansiktet .. høres jo helt horribelt ut når en ser dette svart på hvitt, men det må jo sies at han også, som din, er en kjempefornøyd og god unge ellers. Jeg tror han har en personlighet som tilsier store følelser i begge retninger av skalaen, altså veldig engasjert til enhver tid – og alderen gjør at han ennå ikke vet å tøyle sine fysiske reaksjons-instinkter. Jeg trøster meg iallefall med at dette går over så fort han skjønner at det virkelig er vondt for andre, og klarer å velge selv – for det virker nesten som han ikke helt vet hva han gjør og at instinkter styrer mest. Jeg synes det er veldig ubehagelig og vanskelig å takle, for han blir så veldig lei seg og nesten redd når jeg blir streng eller sint når det gjør vondt. Sitter også igjen med en ekkel følelse av avstand og fremmedhet til mitt eget barn rett etter slike hendelser ... rett og slett litt ydmyket ...men det må jo gå over, vi får fokusere på det! Lykke til!
Gayza Skrevet 17. oktober 2006 #3 Skrevet 17. oktober 2006 2 åringen her driver også å slår en del. Vi slår alltid ned på det. Vi bøyer oss ned, ser ham i øynene og sier: Ikke slå, det er ikke lov, helt rolig. Dersom han forsetter så blir vi hardere og hardere i stemmen. Dette har fungert veldig bra sånn stort sett. Han slår fremdeles når han er trøtt eller lei seg, og vi tar samme regla hver gang. Og da slutter han i akkurat den situasjonen. Vi ser at han ikke har helt kontroll i følelsesutbruddene sine og at det er årsaken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå