Gå til innhold

Når snur dere bilstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har Acta Graco cosmic stol og vurderer og snu. Noen som kan dele noen meninger om dette? Gutten min er 10 kilo og 17 mnd. Begynner å bli trangt til beina hans, stakkar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi snudde bilstolen da hun var ca 13 måneder. Vi gjorde det fordi hver biltur var et helvete med skriking hele veien. Nå går det mye bedre. Vet at det er imot anbefalingene men vi valgte det likevel...

Skrevet

Hva har vi mest av. Påkjørsler bak- eller forfra?

Skrevet

Vi har Britax two way elite og tulla er 18 mnd og sitter fortsatt bakovervendt. Målet er minimum 2 år før vi snur det og foreløpig er det god plass. Hun har "normal" lengde, heller lang enn kort. Har ingen problemer med skriking o.l. Finnes masse "billeker" å få kjøpt + at skal vi på langtur passer vi på å kjøre i hvilen hennes slik at hun sover. Ellers må jeg jo si at setet er rimelig innsmurt med kjeks! (Greit bestikkelsesmiddel under turen).

Skrevet

Det er ingen barn som tar skade av å ha det litt trangt til bena, og ikke gitt at han plages av det heller. Vi håper vi slipper å snu før han er 3 år. Gutten vår er 18 mnd og 13 kg. Det er ikke noe stas å kjøre bil med ham, men jeg tror ikke det er retningen på setet sin skyld. Det er uansett ikke aktuelt å snu.

Skrevet

Ville ikke snudd setet bare pga beinplassen, ungene sier ifra om de sitter vondt, og det at det er litt trangt til bena utgjør ikke en fare for sikkerheten, det gjør det derimot om du snur han! Sønnen min er 3 år og sitter fortsatt bakovervendt i Cosmic og stortrives selv om beina har det litt trangt. Husk at når han passerer 11 kg så skal du tippe setet ut over setekanten, da får han med en gang myyye bedre plass til bena! :-) Lykke til, men IKKE snu han!

Skrevet

Vi kommer til å snu lillegutt når han blir storebror i juni... Da er han 2 år og 5 mnd.. Han har det ganske trangt allerede, så det blir nok godt for ham å få bedre plass til beina.

Har ham forovervendt i arbeidsbilen til gubben, går ikke an å ha bakovervendt der pga det er en treseter med airbag... Han trives mye bedre i bilsetet i arbeidsbilen enn i det i bilen min... :-) Kansje ikke så rart, han får jo med seg alt som skjer da... :-)

Skrevet

Vi har snudd bilstolen pga av veldig ubehag/mye bilsyk. Iris var 16 mnd og 12 kg da vi snudde. Vi prøvde oss litt fram først. Hadde bilstolen framovervendt en ukes tid så snudde vi den tilbake for å skjekke om det virkelig var retningen hun satt i som gjorde at hun spydde. Da hun satt bakovervendt begynte spyinga og ubehaget igjen. Så nå sitter hun forovervendt og nyter biltur, noe hun aldri har gjort før.

Skrevet

Hei Jokabins mamma!

Ville bare si at det er farlig å sitte i et sete med airbag for de små selv om de sitter fremover. (Jeg tror ikke det er lov heller, men det er jeg ikke sikker på.) Grunnen er at hvis man kolliderer og airbagen løses ut, kan kraften fra airbagen knekke nakken på barnet, fordi hodet til barnet vil bli kastet fremover mot airbagen. Jeg får ikke til å forklare det skikkelig, men jeg ville ihvertfall sjekket det opp hvis jeg var deg. Jeg mener at det er en høydegrense for når de kan sitte foran med airbag. Dette tror jeg jeg leste inne på trygg trafikk sine hjemmesider.

Skrevet

Til Jokabin's mamma: Klippet ut fra Trygg Trafikk:

Det stemmer at Trygg Trafikk og andre ikke anbefaler at barn som er lavere enn 140 cm sitter i forsete med aktiv airbag, basert på kunnskap fra blant annet Väg- och Transportforskningsinstitutet (www.vti.se) i Sverige, som gjennomfører kollisjonstester. Det «hjelper ikke» at hun sitter i barnesete og kommer høyere, fordi faren også ligger i at hodet er tungt i forhold til kroppen og nakken er mindre stiv (muskler og skjelett er ikke like utviklet) enn hos en voksen. Det gjør at hodet vil bli kastet lengre forover i en evt kollisjon, og barnet risikerer å bli truffet på issen av airbagen, med fare for kompresjonsskader i nakken. En airbag blåses opp og tømmes igjen på millisekunder, og treffer derfor personen i setet med svært stor kraft.

Det er vanskelig å si nøyaktig hvor stor risikoen for alvorlige skader er i en gitt situasjon, derfor frarådes det å plassere barn som er lavere enn 140 cm foran en airbag som ikke er koblet ut.

Airbag reduserer risiko for skader hos voksne med 5 – 10 prosent, men bruk av bilbelte betyr 50-60 prosent risikoreduksjon – dvs effekten av kollisjonspute er forholdsvis liten sammenlignet med bilbeltet.

Altså - ikke ha han i forsetet, det kan være livsfarlig!! Koble heller ut airbagen på den ene siden og sett han bakovervendt i stedet!

Skrevet

til der som vurderer å snu bilstolen....

UFF UFF!!!!! Dere vet vel konsekvensene om dere skulle kollidere???

Skrevet

Gutten min er 19 mnd og vi har ikke snudd han enda. Kommer ihvertfall ikke til å gjøre det før om ett år regner jeg med.

Skrevet

vi har sudd alle unga da de har vært 13mnd og byttet fra babysete til mellomste sete.

Skrevet

Han sitter greit bakover foreløpig og er 21 mnd. Håper han skal sitte bakover til han er 3 år. Vi har også Akta Graco.

Jeg hadde gitt blaffen i om han satt trangt. Bedre det enn nakkeskade.

Skrevet

Vi snur helst ikke før ungen er 4 år, men tror nok det kan bli vanskelig å gjennomføre. Men hvertfall ikke før ungen er 2 år, kanskje 3. :o)

Skrevet

Vi snudde da sønnen var 1 år.. Dette pga bilsyke... Om vi kjørte langt av gårde eller korte turer så kastet han opp, og ikke bare en gang - men flere ganger på samme tur... Vi snakket med helsesøster og lege.. Og dem sa vi skulle prøve å snu.. Etter at vi gjorde det har han ikke vært syk en eneste gang... I sommer hadde vi leiebil der vi var på ferie, og leide også sete.. Dette var montert bakovervent.. Tenkte jaja , vi kan jo prøve.. 10 min kjørte vi - også kastet han opp.... Syns det er og viktig han ungen er frisk til å kjøre bil.. Ikke så kjekt å kaste opp...

Skrevet

hvis du har acta graco sitt sete, kan du sette det på en annen måte (fremdeles bakovervendt) som gjør at det blir bedre plass til beina. det står i bruksannvisningen tror jeg.

Skrevet

Natalie sin mams - når barnet har passert 11 kg skal stolen monteres utenfor kanten på bilsetet, da blir det bedre plass til bena ja:-) Står i den nye bruksanvisningen for Cosmic-setet..! Vi har gjort dette, og vår gutt på 3 år har kjempegod plass til beina :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...