Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #1 Skrevet 16. oktober 2006 Nærmer seg tiden for etterkontroll hos legen. Har ikke så veldig lyst til å gå, er det mange av dere som gikk?? Mannen min og meg har funnet ut at vi vil bruke kondom, må jeg til lege da?? Føler meg frisk og fin etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Er vel bare du selv som kan bestemme om du skal. Jeg gikk. Ble sydd etter fødselen, så det føltes trygt og godt at legen tok en sjekk og så at alt hadde grodd som det skulle, og var greit å få sjekket at jernlager/blodprosent var innenfor normalen (var litt blodfattig under svangerskapet). Fikk resept på Cerazette, men jeg og mannen min har også valgt å bruke kondom, syns det er greit foreløpig.
Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Etter forrige fødsel var det eneste som skjedde på 6 ukerskontrollen at legen sjekket blodtrykket mitt og da fordi jeg selv ba han om det. Så denne gangen gadd jeg ikke gå i det hele tatt. Ikke mye poeng i å kaste bort en dag på å si hei og ha det til legen.
Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg gikk og glad er jeg for det. Hadde høyt blodtrykk og høyt stoffskifte. Går nå på medisin og gjevnlige kontroller... Men du kjenner jo kroppen din best selv...lykke til. Iallefall ikke noe å grue seg til, synes de undersøkelsene var vondere før fødselen for å si det sånn.
SALI-mor Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg gikk på kontroll etter første fødsel, men ikke etter den andre, vet ike helt hvorfor, ble bare sånn. Har sikkert litt å si at fastlegen min er en gammel kjenning av familien, og jeg har hørt fra andre at det verste han vet er å foreta gynekologiske undersøkelser, hehe. Han målte bare blodtrykket etter første fødsel, samt spurte litt om generell helsetilstand, ikke noe mer, bare om jeg trengte "noe", dvs prevensjon, så ville vel blitt samme nå også. Han er ikke en gammel gubbe altså, er en riktig så sjarmerende og hyggelig kar i "sin beste alder".
Matpakke Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Jeg hadde tenkt å gå for å sjekke sting/livmor o.s.v., men jeg hadde så mye å holde på med når poden var 6 uker at egen helse ikke stod øverst på prioriteringslisten gitt Nå har det gått 6 mnd og jeg har fortsatt ikke sett legen. Har konkludert med at alt nok er i orden ;-)
Chatzy Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 Fikk aldri rota meg til legen.. hadde andre ting å gjøre.. er 4.5mndr sida fødsel og føler ikke jeg trenger en sjekk heller egentlig..
TurboPrinsessen:-) Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 Ja jeg var på 6ukers kontroll - hadde kun gu, ikke noe annet. Ble sydd litt, og selv om alt føltes bra -ville jeg ha en sjekk at alt var det. Var litt nervøs for å ha sex etterpå, så vi følte det tryggere etter en tur til legen. Vi bruker kondom til jeg skal få satt inn hormonspiral om noen uker... Legen min er så behagelig, har ikke noe i mot å gå på kontroll til henne. Derfor jeg har beholdt henne som fastlege også, selv om det tar en god halv time å komme til henne etter at jeg flyttet...
paula28 Skrevet 17. oktober 2006 #9 Skrevet 17. oktober 2006 Måtte dere bestille time selv, eller fikk dere innkalling?
Tuttelura24 *PRINSESSE* Skrevet 17. oktober 2006 #11 Skrevet 17. oktober 2006 Man må bestille time selv. Jeg gikk også til 6 ukers kontroll, der målte hun vekt, blodtrykk, og blodprosent. Spurte hvordan det gikk, fikk resept på mini piller og det var det. Hun spurte om jeg hadde sydd, og det hadde jeg ikke så da behøvde jeg ikke ta GU. jeg hater å ta gu
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 17. oktober 2006 #12 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg gikk. Prata om fødsel, prevensjon osv. Tok BT og blodprosent. Føler du deg i fin form, ikke lurer på noe spes. og kun skal bruke kondom som prevensjon, så er det ikke så nødvendig å dra dit
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #13 Skrevet 17. oktober 2006 Tenkte først at det ikke var nødvendig å gå, og at det ville bli stress hvis babyen våkna. Men gikk likevel (når jeg bestilte time sa de at de ville helst at jeg kom etter 8 uker), og synes det var fint å få snakke om fødselen (for det var det ingen som hadde spurt om før...). Tok også ny celleprøve, det er jo viktig for det kan vel komme forandringer etter fødsel. Babyen sov hele tida, så det gikk bra!
Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #14 Skrevet 17. oktober 2006 Ja, jeg gikk. Hadde skyhøy crp og hvite-verdier når jeg dro fra sykehuset så jeg måtte inn for en sjekk. Hadde ikke gu (min ble tatt med keisersnitt). Legen satt barnevakt mens jeg var hos sekretæren og fikk tatt blodprøver.
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 17. oktober 2006 #15 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg gikk til kontroll etter 5,1/2 uke. Sjekket BT og tok blodprøver. Snakket litt om fødselen og foreldrerollen. Ba henne om å fjerne det siste av stingene mine, siden det satt igjen ett. Ellers ville hun ikke behøvd å sjekke noe nedentil, sa hun. Fikk ceracette, som de fleste andre her inne. Ikke noe å grue for, men legetimen er jo valgfri. Den hører forresten til svangerskapskontrollene, så du betaler ikke for den.
Serenity Skrevet 17. oktober 2006 #16 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg gikk til gynekolog. Fikk sjekket med innvendig ul at det ikke var noen rester inni meg. Hun tok ny celleprøve og fikk satt inn spiral.
Blackstar Skrevet 17. oktober 2006 #17 Skrevet 17. oktober 2006 Jeg gikk til samtale med legen ja, men jeg har ikke hatt noen underlivsundersøkelse. Alt føles greit så da var det ikke nødvendig. Tok celleprøve når jeg gikk gravid så da trengte jeg ikke å ta det etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #18 Skrevet 17. oktober 2006 Tok også celleprøve da jeg var gravid, men legen sa jeg måtte ta ny etter fødselen fordi hun måtte ta prøven så forsiktig. Greit å bli fulgt opp, synes jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå