Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2006 #2 Skrevet 16. oktober 2006 Vi har en lekekasse stående på kjøkken, med en putteboks, noen biler, bøker, o.l oppi. Også liker han godt å hjelpe til (røre i gryter på gulvet f.eks.)
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 16. oktober 2006 #3 Skrevet 16. oktober 2006 Da er hun i lekegrinden, står plassert sånn at hun ser meg hele tiden. Da leker hun så fint med lekene sine )
Gjest Skrevet 16. oktober 2006 #4 Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor trenger man holde dem opptatt da? Pleier ha ungene rundt oss på kjøkkenet når vi lager mat. De synes jo det er moro å få være med der ting skjer.
Guttemamma x 3 Skrevet 16. oktober 2006 #5 Skrevet 16. oktober 2006 Han synes det er så gøy å hjelpe til så vi lager små oppgaver som han kan utføre. F.eks. - Som regel har han "ansvaret" for oppvasken og står å søler med vann og et par plastkopper ved oppvaskbenken. - Hvis det er mye som skal hakkes/skjæres er oppgaven å passe på grønnsakene og gi dem til meg når jeg skal skjære opp. - Pølse og andre "myke" ting som skal skjæres kan han skjære opp med en vanlig bestikk-kniv. - ta fram ketchup og senep og sette på bordet (hvis vi skal ha det)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 16. oktober 2006 #6 Skrevet 16. oktober 2006 Martine er med meg! Da hun var bitteliten satt hun i slynge på hofta, da hun ble litt eldre satt hun på ryggen i sjal eller noe. Etterhvert satt hun i høystolen og "hjalp til", og fra hun var rundt 15 mnd kunne hun sitte på benken. Nå vil hun ofte stå på en stol og hjelpe meg å skjære opp eller røre eller smake til! Ting tar veldig mye lenger tid, men det er jo dette hun lærer av! Vi koser oss og prater og eksprimenterer og LEVER! Det er dette som er livet med barn for meg - å ha dem med i hverdagen. Om vi leker med fargede klosser for å lære farger, eller om vi gjør det gjennom sortering av klesvask - samme læring, men utrolig mye mer å lære av dagliglivet!
ennaH Skrevet 16. oktober 2006 #7 Skrevet 16. oktober 2006 Enig med flere over her. Knerten er alltid med på å lage middag. Han får oppgaver tilpassa hva han kan mestre. Han putter skårede ingredienser opp i grytene, han holder kniven mens vi skjærer sammen, han rører litt, han heller oppi olje eller vann, er med på å dekke bordet, skjærer brød, smaker og lukter på alt underveis. Han lærer masse om mat og får motorisk trening i tillegg. Dessuten er det veldig koselig. Også er han så stolt av resultatet. Maten smaker mye bedre når man har vært med på å lage den selv! (Nå er han 20 måneder, men han har vært med helt siden han var et år gammel.)
1974 Skrevet 16. oktober 2006 #8 Skrevet 16. oktober 2006 hun får noen skåler/boller og øse eller lignende og hun rører og står på....
mamma-1977 Skrevet 16. oktober 2006 #9 Skrevet 16. oktober 2006 Hun pusler med sitt i stua, så dette er egentlig ikke noe "problem" for vår del. Har også sin egen skuff på kjøkkenet med masse plastbokser o.l. og den tømmes titt og ofte.
tullla Skrevet 17. oktober 2006 #10 Skrevet 17. oktober 2006 Jenta vår er med, det er ikke snakk om annet! Lager jeg mat har jeg henne oftest på hoften og tar matlagingen med en hånd.. Litt klønete, men også koselig Hun skal lukte i grytene og se hva som skjer. Hun er flink til å passe seg så hun ikke brenner seg også. Når jeg gjør "tohånds"arbeide, eller baker, så står hun på en stol ved siden av... Ellers når jeg vasker og rydder opp lar jeg henne noen ganger stå på en stol og plaske litt med vann i skyllekommen (siden jeg ikke gidder å skylle oppvasken alikevel). Der kan hun stå leeenge
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2006 #11 Skrevet 17. oktober 2006 Sønnen her i huset ha vært med å laget middag en gang for mye.. Og aldri mer..... Han leker med sine kjøkkensaker i sin egen skuff også går han litt frem og tilbake fra stua og kjøkkenet.. Men jeg vil ikke ha han hengende rundt komfyren når jeg koker eller steker ting.. Dere som han ungene på hofta og sånne ting, vil bare gi et lite råd om at ting kan sprute.. Her brukes det olje til steking, og det kan sprute litt.. Junior var med og brant seg, så aldri mer.. Men på "oppvaksen" er han med.
Expat Skrevet 17. oktober 2006 #12 Skrevet 17. oktober 2006 Min lille spiser grønnsakene sine mens resten blir ferdig! Frosne grønnsaker et par min i mikro er faktisk minst like bra som ferske som er kokt, så vi nuker litt grønnsaksblanding og så koser hun seg med dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå