Gå til innhold

Blir rimelig oppgitt noen ganger.... pottetrening og 8 mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en svigermor som siden snuppa var 2 mnd snakket om annen mat enn mm (altså å gi på flaske, eller is, krem.. etterhvert grøt, middagsmat med saus - da saus med masse pepper, salt og fløte i...)

Ho har etterhvert skjønt hun snakker for døve ører hos meg.. :)

Men sist vi var der (de bor langt unna, så dette er ikke noen stor plage), ble jeg litt oppgitt... la nå snuppa få være baby litt til!!

På tide å begynne med pottetrening? Sette ho på potta, og holde ho da siden hun ikke sitter selv enda, f.eks når vi ser at det er på noe på vei.... hallo??? Da var ho nettopp passert 7 mnd når dette forslaget kom..., og siden snakker jo gubben om denne pottetreninga da..

Trodde dette var vanlig fra sånn ca 2 år jeg.. ikke 8 mnd... noen med erfaringer fra tidlig pottetrening? :)

Spør her hos der som har eldre barn og jeg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn skal ikke pottetrenes før de viser interesse for det selv. Pottetrening så tidlig som det svigers der foreslår kan være direkte skadelig. Barn som blir pottetrent for tidlig kan bli renslighetsfanatikere.

Med andre ord kan du slappe helt av. Du har rett. Dine svigers virker som om de har falt ned fra månen.

Hilsen Lege- for tiden anonym

Skrevet

Hahahaha, vet du sorry, nå måtte jeg le litt Pottetrening ved 8 mnd alder. Ja nå har jeg hørt det også. De små må nesten få lov å være babyer altså. Du kan slappe helt av, Det er IKKE normalt.Tenker vi snakker rundt 2 år + -, og bare da barnet selv viser intresse for det.

Lykke til.

Skrevet

Jeg skjønner deg svært godt jeg. Har opplevd det samme , men ikke fra svigermor eller min egen mor heldigvis.

Selv var jeg 15 mnd da jeg ble tørr, men ikke etter pottetrening... helt uoppfordra. Jeg syntes det var ekkelt med tiss og bæsj i bleia, og viste enorm interesse for do. Da introduserte mamma potta og da var det gjort. Mamma var selvfølgelig overlykkelig siden hun var høygravid og hadde forberedt seg på to bleiebarn.

Min egen lille Iris er 17 mnd og har begynt å sitte på potta mens jeg er på do. Hun forteller meg hver gang hun har bæsja og syns tisse i bleia på morgenene er skikkelig ekkelt. Drar av seg bleia så snart vi kommer på badet. Tør jeg håpe på bleiefri sommer neste år, da er hun 26 mnd???? Hun skal få bestemme det selv, jeg skal ikke stresse henne jeg.

Skrevet

Herregud... 8 måneder gamle babyer er vel ikke klare for pottetrening enda. Har ikke tenk tanken engang og mi er 13 mnd. De viser vel når de begynner å bli klare for det!!

Skrevet

pottetrening såå tidlig? de skal vel normalt ikke pottetrenes før de viser interesse selv til potta..? rundt 2 år har jeg hørt

Skrevet

Åhh tenk om svigermødre hadde skjønt hvor irriterende og slitsomt slik mas er!!! Min gir seg ikke heller hun.. Hender hun sier noe slik som "ja men du må vel prøve det selv så finner du ut at det er slik som jeg sier" når hun skjønner at jeg ikke gidder å høre på maset.... Prøver å være morsom da, og late som hun tuller, men det finnes ikke et snev av selvironi og ydmykhet i det hun sier, så jeg tror faktisk hun mener det akkurat slik hun sier... arrogante tullekjærringer!!!

Du har min sympati :)

Skrevet

Begynte med guttungen når han kunne gå, rundt 1 år. Nesten helt ren nå, han er 21 mnd i slutten av denne mnd. Kjempe deilig å slippe dissa bleiene. Og den ekle lukta hihi Takler ikke bæsj bleier så er vel derfor jeg begynte med det. Måtte bare få han tørr får det ble værre lukt.

Men 8 mnd, jo da. Ser ikke noe poeng i det. Men vet mamma sartt meg på potte da jeg var 9 mnd. Vet ikke om dette var vanlig for foreldra våres å gjøre jeg.

Men stå for ditt. Er du og babyen som finner ut når det er på tide å begynne,

Skrevet

De gjorde det i "gamle dager" ja ,det var vanlig ,men de ble ikke tørre før i 2 årsalderen alikevel .For et strev...Begynn når barnet viser interesse for det mener nå jeg om de er et og et halvt eller 3 ,det er opp til barnet når det er modentil det.

Skrevet

Det er vanlig å begynne med pottetrening når det ser ut som ungene klarer å holde seg litt mellom hver gang de tisser. Noen unger slutter med bleie i toårsalderen, men tror treårsalderen er mere vanlig og noen bruker bleier til de er fem år. Men jeg har faktisk hørt om mødre som har fått ungene tørre i ettårsalderen fordi de begynte med pottetrening så snart ungene kunne sitte, men det var visst et vanvittig styr og mas for å få det til. Og går sikkert ikke an med alle unger, heller. Jeg synes ellers ikke det er noe å mase med denne bleieavvenningen. Er ikke mye arbeid å bytte en bleie og bleiene er jo så effektive også at det er sjelden de er særlig våte eller lukter noe særlig heller.

Skrevet

Potta har vi stående på badet hele tida. Unga har fått leike med den som dem vil, alle har tissa en skvett i potta før dusj/bad før året.

Snuppa slutta med bleier 14 mnd og eldstegutten var snaue to år.

Mini slutta i våres, litt før 2,5 år.

Minsten er nå straks 2 år og vi venter til sommeren siden han har nok å stri med.

Skrevet

Har lest noe slikt som 18mnd kan de være fysisk klare, og det psykiske vanligvis kommer innen de er tre. Å gjøre noe før 18mnd er bare for underholdningsverdi...

Skrevet

Jo masete svigermor, lukk ørene for hennes ideer! Fast føde fra 2 mnd er jo i ytterste krise. Men om mannen din vil pottetrene så kan vel han gjøre det.. (Kanskje du slipper hele avvenningsjobben.. håpe,håpe..)

Og så må jeg si at jo, det var ganske latterlig når jenta vår bæsjet i do/potte hver morgen fra ho var 8 til 10 mnd. Vi slapp masse ekle bleier. Men var ikke noe stor plan hos oss, ho ville bare sitte der som vi gjorde, og slet litt med treg mage. Og sittestillingen lettet tydeligvis jobben.

Nå er ho 16mnd og henter potta selv når ho skal bæsje. Ofte rekker vi og få av bleia i tide. Og så skal jo bamse tisse hver morgen! Så søtt!!

Noen barn er tydeligvis mere opptatt av potte enn andre, og plages mere av å ble våt i bleia. Når tulla vår var liten og satt og dinglet med beina når vi holdt henne på do, og gliste så var jeg i hvertfall sikker på at dette var greit for henne!

Bare du vet hva som er riktig for ditt barn!

Skrevet

Vel, det er heilt greit å sette 8 måntingen din på potta.

Men IKKE for å trene på å tisse eller bæsje der.

Men bare sånn innimellom i forbindelse med stell, for at de skal få prøve den, og slik at den ikke er så fremmed den dagen man skal begynne med virkelig pottetrening.

Men for all del, det er IKKE skadelig og SLETT IKKE dumt å begynne å sette poden på potta. Men IKKE i den hennsikt at han skal gjøre noe, men, ja dere skjønner vel hva jeg mener!

Min egen på 10 mnd skal bagynne nå.

Skrevet

Gullet vårt har fått en flott grønn potte som hun digger å sitte på - helst bli "kjørt rundt" på, akkurat som en lekebil. Fikk den da hun var 13 mnd, men det var for at hun skulle venne seg til synet av den - 2 mnd senere satt hun seg på den uten oppfordring.

Men 8 mnd?? For noe vrøvl! !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...