Gå til innhold

Blir rimelig oppgitt noen ganger.. pottetrening og 8 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en svigermor som siden snuppa var 2 mnd snakket om annen mat enn mm (altså å gi på flaske, eller is, krem.. etterhvert grøt, middagsmat med saus - da saus med masse pepper, salt og fløte i...)

Ho har etterhvert skjønt hun snakker for døve ører hos meg.. :)

Men sist vi var der (de bor langt unna, så dette er ikke noen stor plage), ble jeg litt oppgitt... la nå snuppa få være baby litt til!!

På tide å begynne med pottetrening? Sette ho på potta, og holde ho da siden hun ikke sitter selv enda, f.eks når vi ser at det er på noe på vei.... hallo??? Da var ho nettopp passert 7 mnd når dette forslaget kom..., og siden snakker jo gubben om denne pottetreninga da..

Trodde dette var vanlig fra sånn ca 2 år jeg.. ikke 8 mnd... noen med erfaringer fra tidlig pottetrening? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søskenbarnet mitt var 6mnd da han ble satt på potte... Han hadde faste rutiner på dette, og han sleit med å bæsje i bleia....

Så han ble holdt der, slik at han fikk sitti og pressa ordentlig...Han bæsja ikke noe mer i bleia...

Men dette er faktisk eneste babyen jeg har hørt om som har gjort det...

Det vanligste er vel rundt 2 år....

Skrevet

I gamle dager var dette vanlig, da skulle barna være bleie-fri før de var ett år. Men det er jo fordi det var så mye styr med bleier den gangen. Bleiene absorberte nesten ingenting, klærne ble fort våte, de måtte vaske bleiebukser, og barna ble jo lett såre når de gikk våte titt og ofte. I dag er det mer lettvint å la de ha bleie lenger og derfor er det vanlig å vente. Fortell dette til din masete svigermor

Skrevet

Elias ble først interessert i potta i vinter - og da var han 2 år! Syns ikke det er noen vits i å tvinge dem på potte før de er klare for det og viser interesse for det selv. Da kan det det jo bli alt annet enn gøy - bare et mas og pes! Begynte å introdusere potta når han var rundt 1,5 år, men da var det ikke noe særlig. Nå sitter han stadig på potta - har med seg en drøss med biler og skikkelig koser seg på potta.

Skal ikke presse potta på lille Emma heller før hun begynner å vise interesse for det selv. Hva er vitsen med det? Det forstår ikke jeg. Hva så om de bruker bleie i et halvt år lengre? Stakkars, jeg sier som deg - la de få være baby så lenge de er baby!

Og er det liksom svigermora di som skal bestemme når tid du skal gi annen mat, begynne med potte osv...hadde ikke jeg latt henne bestemme. Og det er klart mannen hører på mora si....sånn er det med alt her også =) Tror det er noe med "mammas lille gutt"...

Skrevet

Mora mi maste også om dette fra jenta mi var ca 8-9 måneder. Til slutt gikk jeg avsted og kjøpte en potte. Hun brukte den som lekestol, og ville absolutt ikke sitte der uten klær!

I ettertid har jeg lært at evnen til å kontrollere lukkemuskelen og til å holde igjen når man må på do, kommer først rundt 2 år.

Jenta mi er 2 år. Hun har begynt å tisse og bæsje litt på doringen i blant, men vi tar det i hennes tempo. Hun vil aldri sitte der når hun er sliten og lei. HS mente at det var ingen grunn for oss å prøve å la henne gå bleieløs før til sommeren dersom hun ikke selv tok initiativ. Det vanlige er visst å være bleiefri rundt 3års alder.

Det er mao ingen grunn til å stresse med denne potta. Den opptar bare plass...

Skrevet

Gjør det du mener er best og glem svigermor, vil du at hun skal bruke bleier fortsatt, ja så har du henne i bleier.

Skrevet

For en svigermor...

syns det der var ganske teit jeg...

barna har jo ikke blærekontroll før etter fyllte 18 mnder

Skrevet

Her kjente jeg meg igjen ja... Men her er det moder'n min som maser, ikke svigermor. Skjønt mas og mas, det har vel mer blitt hintet frempå om at jeg selv ble satt på potte bare 9 mnd gammel, og det "fungerte kjempefint", så da er det vel på tide at veslefrøkna vår på 8 mnd også begynner med det?? Men nei, jeg akter ikke å starte med pottetrening ennå, ikke minst fordi kontrollen over lukkemuskelen hos så små barn på langt er ferdig utviklet, så skjønner liksom ikke vitsen. Fulgte moder'ns råd med eldstefrøkna vår, startet tidlig med pottetrening, noe som førte til total donekt en evighet - og vi sliter fremdeles litt med det, selv om hun nå er over 4 år! Så la barna få ta det i sitt eget tempo, uten tvang og mas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...