Gå til innhold

TV-titting!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får deres 9-åringer lov å se på tv? Når min datter er hos faren, ser hun diverse krimserier, sykehusserier mm. Dette har medført at hun har blitt utrygg, og hun har blitt plaget med mareritt. Personlig mener jeg at hun burde vert i seng når krim'en begynner om kvelden. Faren bryr seg ikke, og sier at vi bare er uenig om oppdragelsen. Overreagerer jeg, eller er dette helt horribelt??

Frustrert mamma!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen mening? Er jeg hysterisk?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror TV titting har det lett for å bli for mye av uansett alder, og det er mye som dukker opp som de ikke burde se, men dette er jo noe en hver må finne ut av selv...

jeg for min del har tids grenser på TV og ser ikke på ting jeg ikke vil utsette min sønn for når han er tillstede/våken....

han er riktignok mye yngre enn din da:p¨

uansett hva man velger å gjøre mener jeg det er utrolig viktig at mor og far setter seg ned, og er sån nogelunde enig om hvordan ting skal gjøres med oppdragelse, regler osv...

dette for å unngå forsvirring hos barnet, og gi det klare retnings linjer for hva som er greit, og ikke greit

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, skjønner hva du mener det er ingenting mer frustrerende enn å være uenig om oppdragelsen. Nå i disse reinfylte tider blir det mer tv titting her det må jeg innrømme. Men begrensingene er store og klare regler. Morgen før skole kan tv titting være ok når alt av på kledning og pusse tenner er gjort.

Etter skole er værken tv titting eller noe form for spillin lov før lekser er gjort.

Kvelden er kveldsmat kl 19 og da skrus alt av og ALDRIG film som dvd i hverdagen.

Din er 9 år? Min er 7 som forholder seg til disse reglene det samme gjør min eldste på 11 år men han får lov å være lengre oppe da.

Er det oppholds vær er vi mye ute og jeg er heldig for alle barna mine elsker å være ute så jeg trenger liksom ikke jage de bort fra tv, de går ut selv..

Skrevet

Hei =)

Mine to er 11 og nesten 9.....Hos oss har det aldri vært noe problem med tv-titting. Eldstemann er såklart veldig nyhetsorientert, og ser på nyheter men da bestandig sammen med en voksen, sånn at han kan spørre om ting og få svar med en gang. Han ser også endel på sport, men det har aldri vært noe mas om å se på f.eks. Hotell Cæsar og andre serier, heller ikke krimserier, noe som stort sett går alt for sent på kvelden. Dem får også lov å se litt tv etter at dem har lagt seg, men klokka 9 skal det være stille. Da ser jr. på disney eller cartoon, og eldstemann sluker faktaprogrammer.....Dvd ser dem stort sett på når det er stygt vær ute, eller dem er syke og ikke orker annet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du er etter min mening absolutt ikke hysterisk. Hvis mannen din er enig i at grunnen til marerittene og utryggheten er TV-vanene, er han virkelig uansvarlig som ikke er villig til å gjøre noe med det!

Sønnen min som nå snart er 16, fikk ikke se på skumle filmer/TV-serier før han var 13 -14 år. Han fikk ikke engang se Friends, fordi det ikke er beregnet på barn. Det har vært utrolig greit å gjennomføre, fordi han selv tidlig skjønte sammenhengen mellom det han evt. hadde sett som var på grensen av det han tålte og hvordan han følte seg. Et par ganger var han uheldig hos kamerater og så noe han ble redd av, men etterhvert ble han utrolig forsiktig med hva han så - og det er han ennå.

Og selv om mannen din ikke går med på at det er en sasmmenheng, bør han ihvertfall ta hensyn til at jenta trenger søvn! Jeg synes ikke du bare skal gi deg. Noen ulikheter mellom foreldre må man akseptere, men ikke hvis den ene parten mener at den andre gjør noe som er direkte skadelig!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg ble selv veldig påvirket av hva jeg så på TV som liten. Foreldrene mine kjørte samme linje som deg, men jeg så noen ganger TV hos venner og en gang lot en barnepike meg se på TV-serien "Røtter". Jeg fikk med meg masse vold og en voldtekt, var gammel nok til å skjønne at det var forferdelig men overhodet ikke gammel nok til å fordøye det, og hadde mareritt i ukesvis. Kanskje ikke alle barn plages med dette, men de som gjør det bør i hvert fall forskånes fra å se på voksen-TV.

• 1 måned senere...
Skrevet

Har selv en sønn på 9år.siden han har vært liten så har han fått sett på mye..men ikke for mye!Jeg starta tidlig med å fortelle hva som var virkelighet og fantasi.Jeg har vært streng med blodige og voldelige ting,det syntes jeg ikke de har godt av..Han har enda ikke vært plaga med mareritt noengang..

Jeg har selv blitt oppvokst med å få se på forskjellige tv-seier..tror selv at det har ført til at jeg ikke har blitt så veldig redd for ting..har selv hatt mange venninnder som ikke har fått se på så mye..de har stort sett alle sammen vært redde for alt mulig..feks mørkredde.Jeg tror det kommer av at de ikke har blitt fortalt forskjell på virkelighet og fantasi...så de blir redde fordi de ikke vet bedre.(Tror jeg da.men det kan man jo ikke vite.)

Men det er jo selvfølgelig forskjell på alle unger.noen tåler mere enn andre.

Min sønn ser på karl&co,farmen(reprise),afv.slike programmer syntes han er toppers.På dvd har han fått sett alle harry potter filmene og andre filmer i den sjangeren.Han skjønner at dette ike går ann i virkeligheten og da syntes jeg det er greit.MEN..hadde dette endret adferden hans..DA hadde det vært slutt..

Så jeg syntes ikke at du er for streng..Du vet best hva din datter tåler..syntes at det er lite gjennomtenkt av hennes far og la henne se på slike ting når hun reagerer som hun gjør.Vi tenker alle forskjellig..men må jo tenke på det som er det beste for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...