Gå til innhold

IKKE BE FAR FRASKRIVE SEG FARSKAPET!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det eneste som skjer er at barna deres mister arveretten fra faren, og det vil dere vel ikke?

Få fratatt far samværsrett, men ikke farskap.

La dem få betale for ungene sine, ikke la ungene sitte igjen som taperne...tenk om fyren vinner 1 million og så dør han...kjipt om barna ikke får noe da.

Om du allikevel har full foreldrerett, så gå etter samværsretten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke hørt om å skrive testament du nei..

Gjest marie-s
Skrevet

Og gjør man et barn arveløs i et testamente så er testamentet ugyldig.

Skrevet

Da tror jeg dere over her må lese litt i lover og regler... tror mor må godta at far fraskriver seg farskapet, og da mister barnet rettigheter.

De kan jo ikke beholde enkelte rettigheter, og ikke andre. Fraskrivelse sier jo det meste...

Om man fraskriver seg noe, er det oppløst, og da tror jeg ev. barnet må gå rettens vei for å arve.

Skrevet

Uansett om det blir fraskrevet farskapet, så må far uansett betale bidrag!

Dette har en jeg kjenner forhørt seg om!

Gjest marie-s
Skrevet

Vel, nå var mitt innlegg myntet på at dersom far ikke har skrevt fra seg farskapet så kan han ikke gjøre barnet arveløs

Skrevet

det går faktisk ikke an å skrive fra seg ett farskap...

En kan si fra seg all rett til å se ungen(samværsrett) og foreldreansvar, men har du skrevet under farskapspapirer eller tatt dna, så er det ingen vei unna.Og da må man betale bidrag uansett.

Skrevet

Det gikk før i hvertfall. Da kunne man fraskrive seg farsskapet og bortadoptere barnet. Man mistet da alle rettigheter og barnet arvet den som adopterte seg.

Det gjorde faren til min halvsøster. Når mamma giftet seg med pappan min fraskrev hennes far seg foreldrerett og ansvar så min pappa kunne adoptere henne.

Mulig det er andre regler nå, men sånn var det i hvertfall før.

Hun har senere tatt kontakt med sin biologiske far, men har ingen arverett, annet enn at han kan testamentere bort deler av arven (som ikke er pliktarv da)

Skrevet

Er det du eller ungene dine du tenker på? Spør du meg høres du ganske så grisk ut!!!

Skrevet

det er det jeg synes var så rart. dette med å "fraskrive seg" farskapet.

er du far så er du far..

Trygdekontoret betaler jo ikke bidrag til oss i hytt å pine fordi fedrene har fraskrevet seg ansvaret, og da slepper å betale?

nei, det kan jeg aldri tenke meg. de må betale uansett.

er det ingen som VET dette med sikkerhet? som har hørt med trygdekontor eller en jurist? er aktuelt i min situasjon dette her også nemlig, og lurer på hva det egentlig vil si å fraskrive seg farskapet. tror ikke det går an.. men andre kan vel adoptere barnet mitt med farens samtykke?

hadde fint å fått svar fra noen som vet!

Skrevet

Om din nye mann adopterer ditt barn, er det det samme som at han overtar farskapet. Den biologiske faren skal da slippe å betale bidrag, mens adoptivfaren påtar seg dette ansvaret.

Tenk jo bare når du adopterer et barn fra f.eks. Kina.

Når man adopterer, påtar man seg et foreldreansvar og det det medbringer.

Skrevet

Dette er jo noe helt annet.

En far kan ikke fraskrive seg farskap og bortadoptere et barn på egenhånd. Faktisk er det mor og hennes nye mann som må søke om å få dette gjennom, og det er vanskelig om faren har vært i bildet og barnet er lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...