Gå til innhold

Hvordan få henne til å sovne godt for kvelden?


Elias,Emma&Sofia`s♥Mams♥

Anbefalte innlegg

Vår lille Emma på 7 uker har begynt med å være skikkelig vrang til å få til å sove om kvelden. Tidligere sovnet hun ved puppen eller på brystet til en av oss, også la vi henne over i senga si. Nå kan hun sovne hvor som helst, men etter ett minutt eller så, spretter øynene opp igjen, og vi må begynne på nytt =( En plass hun alltid sovner er i bilsetet - om vi humper det forsiktig opp og ned sovner hun fort. Men når vi skal ta henne over fra setet til senga våkner hun.

 

Hun er forholsdvis enkel å få til å sove ellers på døgnet, men akkurat rundt klokka 21-22-23 er det nesten umulig. Tidligere var den vanskelig sovetida rundt 17-18-19tida, så det er akkurat som om den er forskjøvet. Fredagskvelden satt mannen oppe til 02 å gynga henne i vippestolen...da sovnet hun ENDELIG! I natt var jeg desperat, å kjørte i bilen med henne (vet man ikke skal venne henne til det, men...) og da sovnet hun for godt for natta.

 

Noen tips? Er en ting i helga når mannen også kan hjelpe til, men om jeg må sitte oppe med henne til to hver natt og opp med storebror klokka 7, kommer ikke jeg til å fungere særlig lenge =(

 

Takk for svar, råd erfaringer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Soving til kvelden er ikke lett... Et tips jeg har gjort med begge mine er at når det er kveld er det stell,pupp og rett i sengen sin..(er den stor er bag oppe i seng bra).. Går fra barnet ofte våken ,går ikke det går jeg inn for så å stryke over panne osv.. Gjør egentlig akkurat det samme som på dagtid,men da er det jo i vogna... Vi paktiserer ikke noe gråte metode på babyer..

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner meg gost igjen, men vi har ofte dette problemet hver gang han skal sove. Jeg ser at han er trøtt, men han må vugges, kose snakkes med, noen ganger bæres rundt osv. Noen få ganger fungerer det å la han sovne ved puppen, men det er ikke så ofte. Jeg har opplevd puppenekt i større eller mindre grad siden han var 4 uker (nå er han nesten 9 uker). Vi forsøker å legge han i sengen, slukke lyset og gå ut av rommet. Hører han ligger og pludrer lenge, til slutt gråter han og så må han trøstes. Vi bruker gjerne noen timer på dette. Det eneste som alltid fungerer er å gå tur med vognen ute, men man kan jo ikke det til alle døgnets tider :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel ikke så mye annet å gjøre enn å satse på at dette vil gå over av seg selv etter hvert. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da få vi bare fortsette som vi gjør...åhåpe at hun etter hvert vil forstå at når det er kjølig, mørkt og stille - så er det faktisk natta. Rutiner før leggetid er vel heller ikke så dumt...

 

Lykke til videre du også =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er også 7 uker. Vi gir henne en flaske med MME i døgnet, den får hun rett før hun skal legge seg. Den blir hun så mett av at hun blir helt døsig... ikke alltid hun sovner med en gang med hun ligger rolig og når hun først sovner sover hun tungt og lenge.

Vet ikke om jeg kan anbefalle MME på dette grunnlaget, men hvis du tilfeldigvis gir noe MME fra før, så kan det i alle fall være en ide og gi det før leggetid.

Vi måtte begynne med MME i tillegg til pupp fordi hun brukte lang tid på å ta igjen fødselsvekten sin. Har trappet ned til kun den ene flasken nå. Vet egentlig ikke om hun trenger den lenger, men synes det er greit å ha som"sovemedisin" og som "nød-proviant" i andre situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Stor,

 

Vi måtte begynne med mme av samme grunn. Brukte 5 uker på å ta igjen fødselsvekten. Hvordan klarte du å trappe ned på flasken?

 

Jeg forsøkte i en uke og trappe ned til 2 ganger om dagen, men det ble fryktelig mye hyl og skrik og resultatet var nedgang i vekten. Turde ikke annet enn å trappe opp igjen. Han får pupp så mye jeg klarer (en del puppenekt...må legge han til før han er helt våken etter søvn), men det virker ikke som om han blir mett av bare pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Shevil

 

Jeg hadde "dessverre" ikke problem med puppenekt. Hun storkoser seg med puppen, så mye at hun sovnet i starten og derfor ikke fikk drukket nok. Klarte ikke vekke henne nok til at hun hadde krefter nok til å suge mer. Ga henne alltid pupp først og så flaske. Hun fikk til alle måltider bortsett fra natten. Ettersom hun tok igjen fødselsvekten kuttet vi ut en og en flaske sånn ca annen hver dag. Begynte med den på morgen fordi da har man jo mest melk og det er lett å suge. Så tok vi gradvis de utover dagen. Vi var så heldige at hun ikke virket til å savne flasken noe særlig, så jeg vet ikke om jeg er til så stor hjelp dessverre.... Men lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Takk for svar :-)

Min sovnet også ved puppen de første ukene. Tror hun hadde litt gulsott, men ikke så mye at hun trengte behandling. På sykehuset sov hun hele dagen. Klarte ikke å vekke henne i det hele tatt. Jeg ble litt irritert på pleierne fordi de sa "er du så trøtt du da, ja ja...." hver gang jeg ba om hjelp, for så å irettesette meg fordi det var så lang tid siden sist hun hadde fått pupp. Ganske frustrerende. Da vi fikk beskjed om at vi måtte gi tillegg på flaske var beskjeden : "nå må du se å få mat i gutten". Jeg ble jo ganske deppa da. Tror nok at det er litt sent å venne han av med flasken nå siden han nå er 9 uker, men jeg har bestilt sonder til å lage hjelpebryst. Ingenting skal være uprøvd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...