Gå til innhold

Hvordan få henne til å sovne godt for kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille snuppe på 7 uker har begynt med å være skikkelig vrang til å få til å sove om kvelden. Tidligere sovnet hun ved puppen eller på brystet til en av oss, også la vi henne over i senga si. Nå kan hun sovne hvor som helst, men etter ett minutt eller så, spretter øynene opp igjen, og vi må begynne på nytt =( En plass hun alltid sovner er i bilsetet - om vi humper det forsiktig opp og ned sovner hun fort. Men når vi skal ta henne over fra setet til senga våkner hun.

Hun er forholsdvis enkel å få til å sove ellers på døgnet, men akkurat rundt klokka 21-22-23 er det nesten umulig. Tidligere var den vanskelig sovetida rundt 17-18-19tida, så det er akkurat som om den er forskjøvet. Fredagskvelden satt mannen oppe til 02 å gynga henne i vippestolen...da sovnet hun ENDELIG! I natt var jeg desperat, å kjørte i bilen med henne (vet man ikke skal venne henne til det, men...) og da sovnet hun for godt for natta.

Noen tips? Er en ting i helga når mannen også kan hjelpe til, men om jeg må sitte oppe med henne til to hver natt og opp med storebror klokka 7, kommer ikke jeg til å fungere særlig lenge =(

Takk for svar, råd erfaringer!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lett å være nybakt mamma til en baby som ikke sovner når mamma vil det. Men jeg tror ikke det er lett å være liten baby i helt ny verden heller.... Jenta mi sov sjelden alene da hun var så liten. Hun sov oppå eller ved siden av meg. Hvis jeg prøvde å legge henne alene, skjedde det samme som hos deg: hun våknet nesten med en gang igjen.

Såvidt jeg har skjønt (etter å ha lest litt om det), er dette et instinkt hos babyer: dersom de blir lagt et sted alene, skriker de for å tilkalle oppmerksomhet. Instinktene er jo fra den gangen menneskene levde uten i naturen, og da var det livsfarlig for en baby å bli lagt et sted alene. Selv om samfunnet har forandret seg, har ikke instinktene det, og det er visst derfor mange babyer blir livredde av å bli lagt et sted alene (f.eks i en egen babyseng).

For at jenta mi skulle bli trygg, lot jeg henne sove sammen med meg, oppå meg eller på armen min da hun var så liten. Da var det mye lettere for henne å sovne, for da følte hun seg trygg.

Dersom hun var trett og skulle sove før meg, pleide jeg å legge henne i en slynge (myk bæredings som jeg kjøpte på babyslynga.no). Da ble hun båret tett inntil meg, og sovnet ganske greit (iallefall mye bedre enn andre måter vi forsøkte), mens jeg hadde armene fri til å gjøre hva jeg ville. Så sov hun i slynga frem til jeg skulle sove. Så la jeg henne ved siden av meg når jeg la meg. Dette virket veldig bra for oss :-)

• 3 uker senere...
Skrevet

Når ble det bedre for deg slik at hun sovnet uten å være nær deg. Vi må gjøre akkurat det der Isabell vil ikke sove alene.

Skrevet

min er akuratt lik din, sovner så våkner han igjen når han blir lagt i sengen sin....

ikke lett... leter også etter råd og tips...

hvordan går det nå da?? funnet noe som hjelper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...