phantomet Skrevet 14. oktober 2006 #1 Skrevet 14. oktober 2006 Jeg var inne og leste på skravlesiden nylig, og der foregår det litt av hvert... Har ikke engasjert meg noe særlig men fikk det for meg at jeg skulle gi et tips angående den berømmelige adventskalenderen som nesten alle småbarneforeldre ordner i stand til barna sine...da noen spurte. Leste etterpå tilbake på denne tråden og oppdager til min forferdelse at det finnes de som har tatt helt av når det gjelder slikt.. Er det bare jeg som reagerer på den enorme materialismen... Og gaveflommen som barn utsettes for... Finnes det virkelig noen som tror at barns lykke eller voksnes for den saks skyld defineres av ting? Nå må jeg legge til at jeg har avholdt å kommentere dette på den gjeldende tråd, men synes virkelig at det er lov å reflektere over hva som definerer lykke, hva som er viktig og hva som bare er trivialiteter...
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. oktober 2006 #2 Skrevet 14. oktober 2006 Vi gjorde det enkelt med de store jentene her, vi hengte opp et tau med klyper i trapperekkverket. De får pakke annenhver dag, og der lhar det værtt alt fra en karamell til kinobilletter, små notisbøker, et par sokker etc. Nå sist jul kjøpte jeg en sminkekalender på SmartClub til 198,- og pakket inn alle 24 tingene og det var stor suksess - selvfølgelig fordi de er i verste sminkealder. Men jeg mener bestemt at det er vi foreldre som legger lista. Jeg har for eksempel aldri i min mammakarriere laget godteposer i barnebursdager og føler at jeg nesten er den eneste! Jeg synes det er noe ordentlig tull og har heller arrangert spennende feiringer med fakkeltog i mørket, konkurranser med enkle premier som karameller osv. Ikke store poser til hver enkelt. De har jo dyttet i seg både pølser, pizza når de ble eldre, kaker og is. Nei, gi barna opplevelser istedet - det er det de husker og snakker om siden:-)
Gummelillan Skrevet 14. oktober 2006 #3 Skrevet 14. oktober 2006 Ja, egentlig ganske så skremmende. I fjor jul erfarte vi faktisk at vår da 5-åring etter å ha åpnet en hel haug presanger uttrykte skuffelse over at dette var alt...? Jeg ble både så paff og sint at jeg knapt hadde ord. Det ble en laaaang og alvorlig prat på sengekanten over hva som er viktig her i livet og hvorfor vi feirer jul den kvelden. Men har oppdaget etterpå at vi ikke var alene om en slik opplevelse og både vi og våre venner tror jo i utgangspunktet at vi er fornuftige og "korrekte" foreldre. Ganske så skremmende og viser at en ikke kan ha nok fokus på hva som er viktig her i livet.
Gummelillan Skrevet 14. oktober 2006 #4 Skrevet 14. oktober 2006 Ja, det godteposene på bursdager irriterer meg. Vi prøver også å styre unna slikt. I stedet har jeg laget poser med hårpynt, farveblyanter og annet fjas. Ikke såå mye bedre men litt sunnere i det minste. Men på sist bursdag opplevde vi faktisk at noen unger kommenterte det i en særs negativ tone... Gjett om jeg ba de gå bort til nærmeste godteskål og forsyne seg grovt ;-) Makan til frekkhet sier nå jeg.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. oktober 2006 #5 Skrevet 14. oktober 2006 Ja det er ganske uspiselig med noen barn! Men som jeg nevnte tidligere, det er tross alt vi foreldre som legger lista......dessverre for noen barn kanskje....:-/
phantomet Skrevet 15. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 15. oktober 2006 Hos oss er gottepose helt uaktuell. Jeg har aldri skjønt poenget med å sende med barna sukkerbomber idet de er på vei ut døren... nå skal det siea at jeg er streng med slikt. Junior på tre har enda ikke smakt gotteri i vanlig forstand. Han elsker frukt og allslags mat. Så på lørdagene når de eldst får gotteri (noe deres foreldre har innført) før junior en skål med diverse tørket frukt, popcorn etc. Han ser ikke på hva de andre får engang, for han er så opptatt med å spise det beste han vet...*smiler* Vi var i en bursdag for kort tid siden og der var det gotteposer. Jeg var på badet å skiftet på minste poden da disse ble delt ut. Plutselig stod junior der med en pose i hånden: "Se mamma, hva er dette?" Jeg tittet i posen, og fisket frem etpar Smarties som han har smakt som kakepynt tidligere, gav ham dem og la resten i vesken. han synes det var helt greit, og gikk strålende fornøyd ut i gangen for å kle på seg.
La Perla Skrevet 15. oktober 2006 #7 Skrevet 15. oktober 2006 Jeg har prøvd å få de andre foreldrene i min yngste jentes klasse med på å droppe godteposene. Hvis alle gjør det, evt. putter andre ting oppi, slipper man slike negative kommentarer som noen her opplevde, og det barnet som har bursdag slipper å få bursdsagens sin karakterisert som kjip. Jeg fikk ihvertfall 3-4 foreldre med på det. Så på min datters bursdag fikk noen småting i stedet - det syntes de var helt topp - og litt godteri i skåler rundt omkring. Men det viste seg at ingen av de andre foreldrene har fulgt opp. I år hadde vi heller ikke godteposer - ikk erstatninsposer engang, det var i jentas 9-årsdag. Da var det ett barn som spurte etter det (ikke i noen negativ tone), men da bare sa jeg at de kunne ta godteri i skålene, og det var greit. Skjønner ikke hvorfor foreldrene skal tviholde på disse godteposene når barna egentlig synes det er greit nok uten.
Urtete Skrevet 15. oktober 2006 #8 Skrevet 15. oktober 2006 Er så enig med dere!! Disse hersens godteposene irriterer meg noe grrrrrrrrrrenseløst! De spiser godteri uten stans i to timer, og i tillegg får de med seg en enorm pose (ja, det er som oftest ikke småtterier) med snop hjem. Hva er egentlig poenget med det? Jeg synes ikke noe om at de skal få småting heller jeg, da... Hvorfor skal de FÅ noe når de er gjester i bursdag?? Det er bursdagsbarnet som skal få pakker fra gjestene, og så kan alle hygge seg med mat, godteri og leker i et par timer - synes nå jeg, da. Jada, jeg er nok litt gammeldags..... ;o)
Ronja65 Skrevet 15. oktober 2006 #9 Skrevet 15. oktober 2006 Når ungene var små, så hadde vi nok godteposer, men nå som den minste storesøster er 10 år, så synes hun selv at det er greit med skåler av forskjellige godteri. Dette er jo også sjekkt med tanke på sine venniners forskjellige allergier. Ser heller ikke at hun kommer hjem med godtepose. Tror ikke at det blir godteposer til Thyras bursdager. Det blir jo servert nok søtt allikevel. Det verste synes jeg nok er gavepresset. Min sønn og min datter gir sine venner minst 100-200kr. Det synes jeg er alt for mye. Heldigvis så er det jo ikke så ofta noen av vennene gidder og feire sine bursdager da de går i 10:ende og på vidaregående. I min 10 årige datters klasse, så har vi blitt enige, på foreldremøte at max 50 kr i gave er nok. Det følger jeg, på tross at jeg ser at andre gir mere. Vi kjøper en lit finere gave til hennes beste venninne men det er alt. Ikke lett dette. Det du beskriver gumellilan, har jeg opplevd flere ganger. Jeg blir like sur hver gang, da de er utaknemmlige. De kan ha fått en kjempefin ting, da dem kan si... er dette alt?. Grrrrr. Julkalendere gjør vi veldig enkelt. Alle har var sin sokk. I den legger jeg ting som de trenger. Strikker. noen ganger en liten sjokolade... en penn. viskulær... etc. De er hos meg og faren annenhver uke, og da får de gave annenhver uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå