Gå til innhold

dere som bare bader babyen en gang i uken...


mai mammaen til to

Anbefalte innlegg

syns ikke dere det er utrolig lite??????? hva med dere selv?dusjer dere en gang i uken og eller? syns det er litt ekkelt jeg... og skjønner ikke problemet med å bade babyen hver dag jeg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han bader 1-2 ganger i uken. Han får veldig lett tørr hud så bading hver kveld er uaktuelt her. HS anbefalte meg å ikke bade han så ofte pga det. Synes ikke det er ekkelt. Jeg vasker han jo i ansiktet og rumpe/tiss hver morgen og kveld.

Lukter da ikke vondt av han.

Selv dusjer jeg hver dag, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed av HS om ikke å bade eldstedatteren vår mer enn en gang i uken. Dette fulgte vi ganske lenge, men etter hvert begynte vi å bade henne hver dag, fordi hun syntes det var så gøy (brukte ikke såpe). Resultatet ble atopisk eksem over nesten hele kroppen... Det er bare de siste 30-40 årene at folk har dusjet daglig/flere ganger daglig. Hudleger sier at det er unødvendig og ikke bra for huden. Vi bader den eldste vår ca annenhver dag og babyen en gang i uka - selv dusjer jeg hver dag... Jeg føler meg møkkete hvis jeg ikke dusjer... Men små babyer blir da virkelig ikke møkkete???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkelt? Det var da voldsomt. Du kan ikke sammenligne babyens hygiene med oss voksne. Babyer svetter ikke, og blir ikke skitne av annet enn mat-gris, tiss og bæsj. Det er helt unødvendig å bade en baby hver dag for å holde baby ren!!! Det er da absolutt ikke ekkelt med en baby som er vasket i ansikt, på hender, føtter, rompe og tiss med en klut i stedet for å bli badet... Det holder fint å bade baby en gang i uka.

Men slevfølgelig finnes det andre grunner til å bade baby oftere. Feks bading for kosens og lekens skyld, eller for at baby skal bli søvnig før natta.

Gutten min blir bare mer våken av å bli badet, så vi bader på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt ekkel som bare MÅ kritisere andres valg.

 

Vi badet snuppa hver 2. uke da hun var liten, nå som hun er 3,5 år dusjer hun hver uke.

 

Problemet med å dusje oftere var og er at hun har atopisk eksem og illskriker i kontakt med vann samt at eksemen blir verre av å vaske (pga at huden tørker ut)

 

Vi vasker henne nedentil hver morgen, for ellers lukter hun. Men det har ikke vært noe problem med lukt utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det var da voldsomt! kjenner jeg blir litt irritert nå alså...

 

For det første er det ofte grunner som eksem o.l som gjør at noen faktisk ikke kan bade babyen oftere...

 

Nå har ikke min det da, men han blir bada 2-3 ganger i uka og det sa helsesøster at var RIKELIG.

 

For det andre er ikke babyer svette og de skitner seg heller ikke ut! Alså vil jeg ikke si at de er ekle!!

 

Jeg vaske sønnnen min ved hvert bleieskift, av og til blir han dyppa i vasken og han blir vaks amed såpe innimellom badingene.

 

Synes du skal respektere at folk er forskjellige jeg, alle gjør det de mener er best for sitt barn. De av oss som har flere barn( deriblant meg), vet ikke hva du har da men, har faktisk ikke tid til å bade og dulle med baby hver kveld dersom det ikke er nødvendig.

 

Rekner ikke med du bader babyen din hver dag fordi hun lukter?? Det er vel ofte for kosen sin skyld, men når du har flere barn kan ikke alltid baby komme først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bader henne som regel annen hver dag vi, tar det da likt som storesøster på to år. Hender vi må bade hver dag pga mye bæsjing og gulping, men hender vi lar det gå 3-4 dager imellom og.

Med to i huset er det sjelden mulig å bade hver dag, men med hun på to år bade vi hver dag pga kosen sin skyld, hun elsket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner jo godt at man ikke bader babyen hver dag om den får eksem osv av det...men er det da bedre å vaske med såpe som du lillja_81 sier at du gjør innimellom badingen?

 

at man ikke har tid er jo noe helt annet! kan ikke skjønne at man ikke får tid til det..man er jo søren meg hjemme hver eneste dag med babyen.. så at man i norge ikke har tid til å bruke 10-15 min på bading av babyen hver dag, det syns jeg er et helt teit argument...

 

vet jo det at babyen ikke svetter osv...men de gulper, slever osv... om man kan vaske dem neden til med vann flere ganger for dagen så er det vel ikke så farlig med et bad?

 

og hva med våtservietter? har en venninne som er utrolig opptatt av at man ikke må bade babyen mer enn 2-3 ganger i uken... hun bruker våt serviett til å vaske babyen med hver gang hun skifter bleie (uansett om det er bæsj eller ikke) og bader babyen i masse såpe...kan ikke skjønne at det er noe bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg med det med våtservietter og såpe, tror det skaper mye eksem og sår hud, er mye unødvendige stoffer i de. Vi bruker bare vann på klut ved vask, og olje i badevannet.

Med to hjemme har man rett og slett ikke tid til bading hver dag, alt forsvinner på lek, kosing, mating, rydding, og hvis man skal klare å få de i seng til 19-20 må man rett og slett glemme badingen innimellom.

Men, jeg dusjer hver dag, og hender jeg tar en og en av de med meg i dusjen med meg om morgenen, sparer mye tid og de synes det er gøy.

Har du bare en? Jeg har begge to hjemme, og tror det må være flere enige med meg at da hender det man rett og slett ikke har tid i 10 min med bad engang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hovedpoenget mitt var vel igrunn at det blir opptil hver enkelt og at det ikke er ekkelt å la være å bade baby hver dag.

 

noen gjør det andre ikke.

 

våtservietter mener jeg det samme som deg om, ikke bra...

 

Ja jeg bruker såpe av og til på morgenstellet dersom bæsj.

 

det er mye som skal gjøres i løpet av en dag, hver sine prioriteringer!

 

Og babyen min er alltid ren og pen, uansett om han har bada eller ei...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er det opp til hver enkel...

 

og jeg er sikker på at babyen din er ren og pen og!;)var nok litt kvassere enn jeg mente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at du har et barn, siden nicket ditt tilsier det. Vent med å briefe med godt tid du til du får nr 2:-)

Dusjer selv hver dag selv ja, men det er bare så vidt....ofte jeg hiver meg i dusjen rett før papsen her kommer hjem....

 

Og urenslig er det ikke, lillesnupp får jo vasket seg fra magen og ned et par-tre ganger om dagen...er jo bra det også..hehe:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har blitt anbefalt av helsesøster å IKKE bade daglig, noe vi heller ikke gjør. Var rett og slett bedre med et par ganger i uka. Nå bader han 3-4 ganger i uka.

 

Men da lillegutt var mindre og gulpa mye måtte vi vaske håret på ham hver dag. Det lukta grusomt...

 

Er forsiktige med såpe når vi bader, da han lett får utslett/eksem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har lært litt av innleggerne i denne tråden nå da :)

 

Kan nå skrive at nei , jeg bader ikke dattern hver dag,for hun har eksem,og huden hennes tåler det ikke. Men det er ikke noe ekkelt med henne for det nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo som nevnt ikke sammenlignes; et voksent menneske har svettelukt og er mer fysisk aktive osv

 

Bading hverdag er jo ikke sunt, det blir det ikke noe av her iallefall

Babyen min har nydelig fin hud i motsetning til foreldrene sine, men jeg utfordrer den ikke med mye bading.

 

Her setter gulpen seg i halsgropen og det trengs klut til for å fjerne uansett så det går like greit uten fullt bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badet henne 2 ganger i uken etter hun ble født, annenhver dag nå som hun er blitt 4 måneder fra 6måneder skal jeg dusje henne hver dag. Hun elsker det og hun har ikke tørr hud. Bruker somregel bare olje men også babysåpe om hun skal lukte ekstra godt =0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe fast rutine på når og hvor mange ganger i uken babyen min bader/dusjer, men det er i alle fall ikke hver dag.

Han får jo en omgang med kluten fra topp til tå opp til flere ganger daglig (etter behov), så han er så ren og pen atte:) Og ikke minst så har han deilig babylukt.

Bruker kun vann, til nød litt olje hvis det trengs.

Jeg vil som flere andre her beskytte huden til barnet mitt, og siden jeg selv er plaget med allergier og eksem så er jeg veldig påpasselig med tanke på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bades tulla 2 ganger i uka. Og det holder i massevis! Vasker ellers med klut. Synes det bare er stress å bade ho jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei syns ikke det er lite å bade babyen en gang i uka nei.Har en på 4 og en på 6 år og - bader/dusjer ikker oftere de heller hvis de er spesielt skitne. Selv dusjer jeg hverdag ja - for jeg svetter - og barn svetter ikke så mye før pubertet. Men hvis noen vil bade babyen hver dag så må de ghøre det. syns bare ikke det er nødvendig her i huset. Vasker jo med klut hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dy meg for å slenge meg på.

mammaen til gulljenten (6/5-06)

Selvfølgelig er det ikke problem å bade min datter hver dag, men på nyfødt på sykehuset sa de at 1-2 ganger var flott!

Ellers kunne en få eksem.

En kusine av meg sa (pga at jeg påpekte at det var litt mye å bade hennes baby annen hver dag): Helsesøster sier så mye, en kan ikke tro på alt de sier, her bades hvertfall 2.hver dag. Da var babyen 3 uker...

Okei tenkte jeg..

Så gikk det 3 uker til å jeg var på besøk (hun bor ikke her), da hadde babyen fått eksem pga all badingen!!! Hun angret seg voldsomt og nå badet den lille kun 1 gang i uka, med spesial oljer....

 

Så mammaen til gulljenten osv... Versegod forsyn deg med eksem og bad henne minst syv ganger i uka!!! Det er jo ikke deg det går utover, kun den lille snille...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bader ikke mer enn en ti to ganger i uken her i hus heller.. men de dusjer hver dag sammen m oss, eller 2 åringen sitter alene i dusjen.. babyen dusjer jeg sammen med meg om morningen?

 

og hvorfor gidder du bry deg?! meg veterligen så blir man ren av å vaskes m klut og såpa også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Isack var nyfødt bada vi han kun 1 gang i uka. Både på sykehuset og på helsestasjonen sa de at det var best å ikke overbade, så 1 gang i uka var passe. Etter hvert bada vi han 2 ganger i uka. Men nå de siste mnd. har vi begynt å bade han hver dag. Grunnen til det er så enkel som at han stor koser seg i baljen, og blir kjempe sur hvis vi ikke avslutter dagen med et bad:) Han har aldri vært plaget med eksem, så det går helt fint. MEN hvorfor i all verden bryr du deg så fryktelig om hvor ofte andre bader babyene sine?

 

Og si at det er ekkelt blir bare utroig teit syns jeg. Håper du nå etter alle disse innlegga skjønner problemet mange har med å bade babyen hver dag da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal bry deg med deg selv og sitt, ikke hva andre gjør!

Hva andre gjør bestemmer vel de?

Og at du skjønner ikke hva som er problemet med å bade babyen hver dag - må det være et problem for at man ikke gjør det?

 

Og hva er ekkelt med at en baby ikke bader oftere enn 1 gang i uken? Ikke svetter de, og blir møkkete av mat eller andre ting som eldre barn og voksne blir. Eneste de blir møkkete av er bæsj og gulp. Klarer man å få babyen helt ren uten et bad er jo det best, pga den sarte huden!

 

Bry deg om deg og ditt du, og gjør det DU mener er riktig for DINE barn! Og la andre bade babyene sine så ofte/sjelden de vil...!

 

Her bader vi babyen alt fra annen hver dag til 1 gang i uken. Alt etter behovet etter bæsjing og gulping. Vår eldre på 20 mnd bades ihvertfall annen hver dag, da hun blir møkkete og trenger et bad så ofte. Også er huden hennes blitt sterkere, da hun ikke er baby lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...