Gå til innhold

Trenger hjelp fra dere som har gått ned mye...


imsdal med julesmak

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned minst 30 kilo. Hadde tenkt å prøve å få til ett vekttap på ca. 3 kilo i mnd. Jeg har holdt på i halv annen mnd. ca og tror jeg har gått ned litt, men det er ikke mye. Mange er snakker om at man vil gå masse ned i vekt i begynnelsen og så vil det flate ut, men her ser det ut som det har starta med å flate ut... Jeg går minst 10 000 skritt pr. dag og spiser hver tredje time, spiser forholdsvis sundt. Det jeg lurer på er: Hvor mye ødelegger det å spise f.eks. 30 gram sjokolade pr. dag? Hvor stor rolle spiller det at jeg ikke klarer å drikker mellom 2 og 3 liter vann pr. dag? Og er det viktig å spise fem grønnsaker og frukt om dagen? Disse tre tingene er det jeg ser som eventuelt kan gjøre at jeg ikke stormer ned i vekt, stemmer det?

Håper noen kan hjelpe, på forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei anja81!

 

Jeg anbefaler deg å legge om kostholdet helt, og heller skeie ut en lørdag eller 2 i mnd. :)

Jeg har gått ned 40 kg nå på et år etter fødsel. og drikk minst 3 liter veske pr dag..

 

titt på www.slanketips.piczo.com

 

der ligger omleggingskosten min for pr dag, bilder, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt om kostholdet kjempe mye, spiser bare knekkebrød og ekstra grovt brød, lager ordentlige middager, drikker aldri brus osv. Men da er det gjerne som jeg tenkte at de tre tingene jeg ikke har vært så flinke på ødelegger :o) Får nok skjerpe meg enda litt til gitt. :o) Har vært inne på siden din å sett før jeg, men skal ta en tur til og se om jeg finner noen flere gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å spise fem ganger. 1. Havregrynsgrøt 2. Grovt brød /salat 3. Knekkebrød med lettsmøreost 4. Middag 5. Knekkebrød/brød/salat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal prøve å bytte ut måltid nr. 3 med en smoothie, da blir man ikke så mett før middag heller :o) Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. ;) Hva er målet ditt? :)

 

jeg selv har 6 måltider pr dag, men orker bare 5, og sover over det første som regel ;) men har 3 hovemåltider og 3 mlmmåltider.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål, sånn vektmessig tenker du på? Det er å komme ned i 80 - 90 kg. Har ikke tenkt å bli en spiker men vil ned dit ihvertfall. Er 180 cm lang. Dvs. at jeg skal ned mellom 30 og 40 kg.

 

Jeg prøver å ha 5 måltider pr. dag men sliter litt med å huske det 5. (kl. 14 ca) Ellers er nok den største utfordringen å komme seg fra 0,5 l. vann pr. dag til 3 liter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha alltid med deg en halvliter vann med drikkekork. Gå med den i handa, det gjer eg. No er eg ikkje sætlig overvektig, men treng likevel 3 liter veske pga urinveisinfeksjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samme som meg.. bare at jeg må ned på 75 kg.. :)

 

Ha en drikkeflaske med deg overalt..noe viktig jeg lærte da jeg var på kurcenter i danmark, "vann fordriver fettet gjennom og ut" :) jo mer vann jeg drakk, jo lettere rant kg av.. ;) setter forbrenningen i kok :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann altså, det høres greit ut! Merker jo at jeg blir veldig tørst spesielt om kvelden, når jeg ikke får i meg nok vann.

Skeier du forresten ut med snop og sånt i helgene eller holder du stram linje hele uka? Jeg har merket at hvis jeg som mange sier spiser akkurat det jeg vil f.eks. lørdag så er det så godt som umulig å ikke spise snop søndag, mandag, tirsdag osv. Men nå har jeg begynt å ta eplecidereddikk med krom så får vi se om det hjelper! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Etter hva jeg skjønner, har du lagt om kostholdet ditt til det bedre for en og halv måned siden, og er kanskje litt skuffet fordi kiloene ikke raser av i superfart? Først må jeg si at jeg synes du er kjempeflink, og det er bare å forstsette å spise sundt og ofte og bevege deg, så vil du helt sikkert se resultater etterhvert!

Du nevner selv tre ting som du tror kan ha noe å si for vekttapet. Jeg skal si hva jeg mener:)

 

1: 30 gram sjokolade er i underkant av 200 kcal, sånn ca. Helt enkelt er det det totale energiinntaket som teller, og det ligger mye i det gamle regnestykket om at man må bruke mer energi enn man fyller på med for å gå ned i vekt. Så hvis du legger de 200 kcal inn i det totale antall kcal er det i prinsippet ingen dødssynd. Men når man slanker seg, spiser man gjerne litt mindre i utgangspunktet, og det er det gjene et kunststykke å spise lite samtidig som man får i seg de vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer som kroppen trenger for å fungere. Så det er absolutt ikke å anbefale å bruke 200 kcal om dagen på tomme kalorier;) I alle fall ikke hver dag - kanskje et par dager i uken holder? I tillegg er jo sjokolade en blodsukkertrigger av dimensjoner, og i fedon-ånden er det lite gunstig å la blodukkeret svinge så mye...

 

2: I tillegg til at kroppen består av ca 50-60 % vann, noe som i seg selv gir en indikasjon på hvor viktig det er med jevnlig påfyll, har vannet en utrensende effekt. Man kvitter seg lettere med avfallsstoffer, og hele systemet "sklir enkelt og greit fortere". Det er bra for det meste, også for forbrenningen. Men det er ikke alle som greier å drikke tre liter om dagen, selv om det er anbefalt. Men en halv liter er for lite! Begynn dagen med å drikke et stort glass. Så fyller du en flaske med suttetut, og ha den i nærheten av deg hele dagen. Du bør klare å drikke tre sånne 0,6 liters flasker gjennom dagen: Tøm flasken innen lunsj, og fyll på på nytt igjen da. Tøm den igjen til middag, og fyll på igjen. Drikk opp innen du legger deg. Drikk gjerne mer, men da tørker du i allefall ikke ut :)

 

3: Fem om dagen er først og fremst for at vi skal få i oss nok av viktige næringsstoffer som kroppen er avhengig av. Frukt og grønt er nemlig proppfulle av de, samtidig som de har et lavt kaloriinnhold. Mye nyttig pr kalori med andre ord, og i forhold til sjokolade, som ikke gir oss så mye annet enn sukker og fett, er de et fornuftig valg til en diett der kaloriiinholdet ikke skal være så høyt. i tillegg fungerer grønnsakene ofte som magefyll - altså at man fyller magen med grønt i stedet for andre ting. Vi skal jo helst spise minst 100 gram av hver av de fem. Frukt er også bra, men inneholder mer sukker en grønnsaker, og det sises to om dagen. Man går ikke opp i vekt kun av den grunn at man ikke spiser fem om dagen - men ofte spiser man gjerne andre ting i stedet for grønnskaene, og kaloriinntaket blir gjerne også høyere.. Det er ikke alltid man orker å få i seg fem hver eneste dag. Og tre eller fire er mye bedre enn ingen. Går det en dag du ikke får i deg alle fem, kan du jo lage en skikkelig salat neste dag, og "ta igjen" litt?

 

Alle finner en form som passer ens egen livsstil, og som fungerer i hverdagen og i familielivet. Det er ikke alle som raser ned i vekt i starten. kanskje du er av de som bruker litt tid på å få systemet i gang? En annen ting kan være såkalte "skjulte kaloribomber" som ikke er så lette å oppdage - det vil si matvarer som er sunne i betydningen fulle av næringsstoffer, men som samtidig inneholder mye kalorier. Feks avokado og rosiner. Jeg tror også - selv om 10.000 skritt pr dag er veldig bra - at du vil ha effekt av å få opp intensiteten litt et par ganger i uken. Enten ved styrketrening, eller gå fort/løpe/sykle el lign.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...