strikkballen Skrevet 13. oktober 2006 #1 Skrevet 13. oktober 2006 Hei, hei, alle sammen - tenkte å høre litt hvordan dere gjør det med å styre (eller ikke styre) sovingen til de små gullbarna! Hittil har jeg latt Christian sove når han vil på dagtid, og han har faktisk hatt 3 soveøkter om dagen, til ganske faste tider. Så har han lagt seg ca 21, og sovet til 06-07 (noen ganger med ett nattmåltid). Greit nok, har vi tenkt. Hvis han ikke sover siste ettermiddagsøkt, fra ca 16-1730, blir han grinete og sur. Men i natt var han våken som en "fele" fra 03-05, og da har han sikkert sovet for mye på dagtid (sov 5 timer i går...), tror dere ikke? Det jeg sikkert bør gjøre er å droppe siste dag-soving, og få ham inn i rytme med tidligere legging? Vi lot storebror styre dette helt selv, og det fungerte fint (sov 2 ggr pr dag, la seg kl 20, sov til 06), men tror Christian trenger litt mer styring. Han er jo snart 8 måneder. Hvor mange ganger/timer om dagen sover babyene deres, og når legger de seg om kvelden?
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 13. oktober 2006 #2 Skrevet 13. oktober 2006 Knerten sover en gang fra kl. 10.00 - 11.30 (dette er ca. tider) og en gang fra kl. 14.00- 15.30. Så legger vi han ca. kl. 19.30 og da sover han til ca kl. 05.00 og da får han litt pupp, og så sover vi til vi må opp rundt kl. 08.00. Han har nettopp blitt 8 mnd. Vi hadde søvnterapaut på Storebror og hun sa at søvn avler søvn. Og det stemmer veldig godt. For han er 4 nå og vi legger han kl. 19.00 og da sover han til ca. kl. 08.00. Så det blir nok litt styring av Knertens søvn etter hvert også. Søvnterapauten sa også at endel barn trenger å "lære å sove". Og det er jo noe i det...
hypersusmor Skrevet 13. oktober 2006 #3 Skrevet 13. oktober 2006 Vi styrer noe av sovingen. Leggetid er fast, klokken 19-19.15. Da sover junior på fem måneder til klokken er halv seks-seks. Da er han våken frem til klokken ni. Etter at jeg har gitt ham mat er det klart for dagens hovedlur som stort sett varer ca 2 1/2 time. Etter at han har våknet, blitt stelt og fått litt mer mat drar vi ut på tur og da pleier han som regel å sovne i vognen. Er vi bare ute i frisk luft sover han stort sett hele tiden, men er vi på shopping pleier han å våkne tidligere. I motsetning til sin mor ser han ikke ut til å være bærer av shopping-genet. Etter dette er det vanligvis ikke mer soving før sengetid. All søvn på dagtid foregår enten i egen seng eller i vognen. Han sover alt mellom tre og frem timer på dagtid. Vi følger ikke dette helt slavisk. I går lot jeg ham for eksempel sove i vognen fra 16 til 18.30 av egne bekvemmelighetsgrunner, men vi la ham til fast tid, så da våknet han desto tidligere i natt og starten på dagen har også blitt litt annerledes enn vanlig. Men, jeg klarer nok å styre ham inn i vanlig mønster i løpet av dagen.
MAJA-67 Skrevet 13. oktober 2006 #4 Skrevet 13. oktober 2006 Hei strikkballen! Tror helt sikkert at å sove 5 timer på dagtid er litt mye når han blitt såpass stor. Kan du ikke prøve å legge ham litt tidligere om kvelden og se hvordan rutinen blir da? Ellers er nok ikke jeg den rette til å gi råd om søvn, da vi har plundret en del selv. Nå har Oscar blitt 9 måneder og han sover 1 gang på dagtid (en halv time- to timer). Han legger seg rundt 19, våkner en gang før vi legger oss- og de siste nettene har han sovet til morgenen!!!! HURRA- det er så deilig. Da har han fått flaske- og sovet litt til. Står opp rundt 07.30. Håper det ordner seg for dere. Å stå opp kl. 03 er jo litt i tidligste laget... Lykke til!
Sol 14/2-06 Skrevet 13. oktober 2006 #5 Skrevet 13. oktober 2006 Hei Strikkballen og velkommen hjem fra Roma! Soving er det tema vi strever med for tiden, så jeg er ikke den rette til å gi gode råd..men kan jo fortelle hvordan ting funker her. Dere har jo virkelig fått til god soverutine på natten! Tulla her er jo litt eldre enn din gullgutt, akkurat blitt 8 mnd, og hun har de siste ukene sovet stadig mindre på dagtid. Noen ganger kun en times tid en gang, andre dager to økter på alt fra en halv time opp til maks to timer (mer sjeldent). Er overrasket over at hun holder ut med så lite søvn, men merker at hun oftere kan være grinete på kvelden. Har prøvd å styre henne og greier det hvis vi triller ute, men tiden hun sover greier jeg ikke å styre. Legger henne ved 20 tiden, noen ganger før hvis hun har sovet lite på dagtid og er sliten og grinete. Hun sover nesten alltid i 12 timer uansett når hun legger seg, men med to til fire avbrudd i halvvåken tilstand (vil ha pupp). Hun tar verken smokk eller finger, og puppen blir vel desto mer viktig. Har fortiden egen vogn inne som hun sover i, for å hjelpe henne å sove videre ved oppvåkninger - ved å bevege vognen. Men, tilbake til tema ditt.Tror sikkert det er en sammenheng hvor mye de sover på dagen og når de har behov for å legge seg. Når tulla var mindre la hun seg senere, 21-23, men da sov hun også mye på dagtid. Du har sikkert rett i at noen barn trenger mer styring, eller hjelp til å sove. Vi har nok styrt for lite, og kanskje vi skal legge henne enda tidligere..Har lest teorier på at barnet har et naturlig behov for å sove ved 19 tiden, og sover bedre hele natten hvis de legger seg da..vet ikke om det stemmer jeg. Det høres jo ut som Christian har godt sovehjerte :-) og ikke blir så vanskelig å styre i retning av mindre på dagtid og tidligere i seng.
Gummelillan Skrevet 13. oktober 2006 #6 Skrevet 13. oktober 2006 På dagen lar jeg snuppa styre det hele selv. Da avhenger alt av hvor vi er og hva vi gjør. Men det blir oftest 2, av og til 3 soveøkter i løpet av en dag av kortere eller lengre lengde. Men kvelden styrer vi. Legger mellom 19 og 19:30 hver dag og for å få til det kan ikek siste økta på dagen ha vært etter kl 16:00. Tidligere sov hun da til kl 7, kun avbrutt av en amming, men i det siste har det blitt minst to amminger på natten. Et tydelig tegn på at hun sikkert trenger mer mat og tiden med bare pupp snart er forbi...
Gummelillan Skrevet 13. oktober 2006 #7 Skrevet 13. oktober 2006 Glemte å si at mine unger har stort sett sovet nesten 3-4 timer på dagen helt frem til ett års dagen. 5 timer er derfor ikke sååå mye synes jeg. Søvn aler søvn er også min erfaring ;-)
moffi Skrevet 14. oktober 2006 #8 Skrevet 14. oktober 2006 Min lille på 7 mnd legger seg rett før klokken 19 om kvelden og sover så til ca 4.30. Da gir jeg han pupp i min seng, så samsover vi til rundt 7.30-8. Hvis jeg prøver å nekte han den puppen eller legger han tilbake til sin egen seng, har jeg erfart et par ganger at han har blitt lysvåken!!! Usj! Altfor tidlig. Derfor gjør vi det på denne måten. Vi måtte streve noen dager med å få has på et par andre puppemåltider som hadde sneket seg inn i natten og som virket å formere seg.. Da fikk han et ullammeinnlegg å kose med i stedet, og vi gikk inn og roet han i sin seng. På dagen sovner han rundt 10 tiden og sover 1,5 timer. han sover også en times tid i halvtretiden på ettermiddagen.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 14. oktober 2006 #9 Skrevet 14. oktober 2006 Hannah har vært en liten soveengel fra hun var 4 uker, vel og merke startet vi allerede med rutiner da hun var 3 uker. Jeg er ikke i tvil om at søvn avler søvn. Noen kvelder nekter hun å sove kl 19, men sovner da gjerne før kl 20 alikevel. I går la vi henne i den gamle bærebagen, og trillet bort til søsteren min med henne. Hun sovnet med en gang vi la henne der - godt innpakket i dyne og teppe. Bar bagen rett inn på soverom hos søsteren, og når vi skulle hjem kl 02 i natt, puttet vi bagen i vognen og trillet hjem igjen. Hun sov helt til kl 10 idag!!! På dagen sover hun gjerne den lengste luren på formiddagen og et par dupper til i løpet av ettermiddagen. Men, jeg ser at vi snart må prøve å prøve å regulere den siste duppen litt, for noen ganger kommer den i seneste laget i forhold til kveldsstellet. Jeg tror på gode rutiner og vaner (stell, mat, synge etc) til samme tid hver dag. Og at de føler forskjell på dag og kveld/natt. Lar det aldri være show og moro på kvelden, rett før sengetid. Og tror også at jo tidligere de sovner på kvelden, jo lengre sover de til neste dag - enda så rart det virker:-)
Dream Skrevet 14. oktober 2006 #10 Skrevet 14. oktober 2006 Dette var vel ikke innlegget for meg. Even har verken sovet godt på natten eller om dagen.Ganske fortvilet til vi fant ut at han har KISS- syndromet med mye vondt i nakken. I starten sov han max ca 2 timer av gangen. Nå er han 4 mnd og er "bare" oppe 3 ggr pr natt. Han sovner ca. kl. 22 på kvelden. Er da oppe ca 30 min x 3 for å få mat før ca kl.0630. Om dagen sover han bare alt fra 1/2 t til 2 timers lurer. Han får fysioterapi og blir stadig bedre - så jeg ser frem i mot en laaaang natts søvn. Mmm skal bli så utrolig godt. Kanskje rynkene og posene under øynene forsvinner litt igjen (eller kanskje det var alderen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå