Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2006 #1 Skrevet 12. oktober 2006 Hei, jeg er studet og har to år igjen av studiet. Jeg bor sammen med kjæresten min. han er i jobb, ca 350 tusen i året. stemmer det at jeg vil få redusert engangsstønad hos lånekassen, siden han har inntekt over 300.? eller spiller ikke hans inntekt noen rolle på det jeg har rett på? Noe som kan dette? Hvem er det man har rett på penger av og hvor mye? vil det lønne seg rent økonomisk at far tar permisjonen i mitt tilfelle? hva ca får man da? Som student har jeg jo likevel mulighet til å være mye sammen med dem. takk for svar:):) tina
Gjest Skrevet 12. oktober 2006 #2 Skrevet 12. oktober 2006 Hei! Du vil ikke få redusert engangsstønad. Jeg har selv mann med 400 000,- i årsinntekt og jeg fikk full engangsstønad, da jeg ikke har jobbet så veldig mye ved siden av studiene. Men så har vi lån så det holder også da, så ingen formue i det hele tatt.. Regner med at du vet du har rett på fødselsstipend fra lånekassa? Det får du om du velger å ta permisjon fra studiene dine, og om du fortsetter og lar pappaen være hjemme. Spiller ingen rolle. Fødselsstipendet er like mye som full støtte i et studieår, dvs 80 000,- fordelt over 10 mnd. Eneste kravet er at du har vært studerende med rett til støtte fra lånekassen i minst 6 mnd før fødsel. Økonomisk vil det vel lønne seg at pappaen tar permisjonen. Du må uansett ta 3 uker før og 6 uker etter fødsel. De er uansett forbeholdt deg. Pappaen kan ta inntil 29 uker med 100 % lønn, eller 39 uker med 80 % lønn, men da er det et krav at mor har gått tilbake til jobb eller studier (studier i ditt tilfelle) helt eller delvis. se www.trygdeetaten.no og www.lanekassen.no for mer informasjon. Lykke til med mann, baby og skole!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå