Gå til innhold

Hvordan kan jeg støtte en god venninne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

som er gravid, men som vil ta abort?

Hver gang jeg tenker på abort blir jeg kvalm. Er selv 24 uker på vei og venninnen min er ca 10 uker på vei. Hun sier hele tiden at hun gleder seg til alt er over!! Jeg blir bare uvel. Husker når jeg var på UL i uke 9 hvordan fosteret beveget seg og hjerte slo. Hvor glad jeg var. Har ikke lyst å si noe som kan såre henne, men likevel sårer hun meg med måten hun uttrykker graviditeten hennes på.

Hva ville dere sagt for å støtte henne??

Hilsen forvirret...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er ikke mentalt klar, og da burde hun ikke ha barn! Greit at hun dreit seg ut og ble gravid, men støtt henne, ikke jobb mot henne! Det er et privilegium vi damer har, vi kan selv velge når vi skal ha barn. Det er mange faktorer som spiller inn, økonomi, utdannelse, forhold etc.

Jeg er like langt på vei som deg, men jeg hadde støttet venninnen min om hun hadde havnet i samme situasjon og villet ta abort... Det handler om forståelse, og å respektere andres valg..

Skrevet

Hvis du synes det er vanskelig å være "den hun snakker med" om aborten og alt rundt det mens du selv er gravid, er det sikkert ikke vanskelig for henne å forstå - hvis du forteller henne akkurat det.

Det er noe helt annet enn å si at du ikke støtter henne og respekterer hennes valg og at hun må gjøre det som er riktig for henne. Bare at du nok ikke er den som er lettest å snakke med om dette, at det blir vanskelig for deg å sette deg i hennes situasjon, når du sjøl er i din situasjon.

Hvis hun har andre som kan være der for henne oppi dette. Har hun det?

Skrevet

Det er nok ingen lett situasjon! Selv har jeg ei veldig ung venninne som nok en gang tok abort. Begge gangene måtte hun opp til nemd fordi hun var for langt på vei...jeg har støttet henne, fordi jeg kjenner hele hennes historie. Må si jeg blir oppgitt, hun vet så godt selv at p-piller ikke fungerer for henne og jeg har gang på gang sagt at hun burde sette inn en spiral eller slutte å fly.

Nå er det bare dager siden hun utførte inngrepet og jeg har ikke klart å fortelle henne at nå er jeg endelig gravid igjen...har så lyst til å fortelle det, men tror hun har nok og stri med så jeg vil liksom såre henne mer på en måte. Hun vet at vi har prøvd å få barn lenge og hun vet jeg har mistet i 2 spontanaborter....ikke vet jeg hvordan hun vil reagere, siden vi var nesten like langt på vei! Det er så følsomt tema for begge to, og siden man er venninner vil man jo ikke såre hverandre på noen måte. Ikke lett, men jeg tror at er man skikkelig venninner så burde man stille opp for hverandre uansett hva det gjelder. Det er jo fortsatt lov til å ha sin egen mening!

Prøv å snakk med henne om det, beste rådet jeg kan gi....jeg tenkte jeg skulle ta en telefon nå i kveld!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...