Gå til innhold

Jeg er forvirret angående disse ukene!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står min uke 5 og fosterets uke 3. Jeg trodde jeg var i uke 4 den uka jeg venter mensen!? Og hva er forskjellen på min og fosterets uke? Det er vel fosteret som bestemmer ukene vel? Skjønner ikkeno, jeg. hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig det er fordi jeg venta mens akkurat idag, og at jeg da er 4+0 uker på vei, og at jeg har begynt på uke 5?

Skrevet

Ja, det stemmer. Når du er 4+0 så går du inn i din 5. uke, og det er det som står på BIM. Går du på babyverden sin side, så får du nøyaktig hvor langt du er kommet.

Skrevet

Uke 1 begynner med første dag av siste mens, starter med 0+1 og går fram til du er 0+6. Dagen etter er du over i uke 2, og er 1 fullgått uke.

Befruktningen skjer vanligvis i slutten av uke 2, og fosterets uke 1 er det samme som din uke 3.

Så ja, det er fosteret som bestemmer ukene. De med lange sykluser g¨år på en måte lengre alene før spiren sitter der, men man regner likevel svangerskapet som 40 uker.

Du går på en måte 2 uker alene før befruktningen skjer. Man regner svangerskapets lengde som gjennomsnittlig 280 dager, eller 40 uker fra siste mens 1. dag.

Skrevet

Står ei god foklaring på veke-tal på 1.sida her, kikk litt på den :o) Regnar vel ikkje fosteret sine veker før det er festa i livmora, mens ein regnar kvinna sin graviditet som at den byrjar ved siste menstruasjon (det går jo ofte to veker frå første dag i mensen til egget blir befrukta) Så derfor er du i 5. veke og fosteret i 3. veke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...