Gå til innhold

masse spørsmål fra en nybegynner....

Anbefalte innlegg

Skrevet

1.Jeg har ingen planer om å bli gravid igjen (ever??), og lurer derfor på hvilken prevensjon som anbefales.. Har tidligere bare brukt p-piller, og ble gravid da jeg gikk på yasmin. Er det best med f.eks. spiral? (i såfall, hvilken?)

2.Når slutter ammingen å gjøre vondt? (ikke selve ammingen nødvendigvis, men det å legge til.. Er mye tull der, så er skikkelig sår. Når baby først har sluttet å tulle, går det greit nok.

3.Hvor ofte bør jeg amme, og hvordan vet jeg om baby får i seg nok mat?

4.Baby har bestemt seg for at det er mye bedre å sove på meg eller pappaen enn i sin egen seng. Må sove veldig tungt for at vi han flytte henne over i egen seng, ellers blir det bare hyling. Får vondt av å høre på gråtingen, så blir til at jeg plukker henne opp med en gang.. Det blir stille med det samme jeg plukker henne opp, da er hun strålende fornøyd. Bør jeg fortsette å plukke henne opp, eller bør hun hyle litt? Hun har jo ikke vondt noe sted, er bare kosete...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Kan desverre ikke svare deg på det, det er så forskjellig fra person til person.

2) Hvis det er vondt når du legger babyen til kan det hende at sugeteknikken er litt feil. Prøv andre stillinger feks eller se på Ammehjelpen.no, di er veldig flink med å gi råd.

3) Noen trenger mat ofte og noen ikke.

Kommer vel litt an på hvor gammel babyen din er, men det er bare og amme når babyen "gir beskjed" om det.

Hvis babyen du synes det er vanskelig og tolke sultgråt kan du jo prøve deg fram med å gi mat hver 2-3 time feks.

Hvis babyen din virker glad og fornøyd så får han eller hun mest sansynlig nok mat. Hvis du er i tvil kan du dra på helsestajonen og veie før og etter måltidet, da ser du ca hvor mye babyen har fått i seg.

4) Jeg syntes ikke det var noe gøy og la jenta mi gråte når hun var bitte lita, men når hunn var 2 mnd syntes jeg at hun kunne lære å ligge i sin egen seng.

Hos oss løste det seg etter en lang gåtur med vogna.

Hun ble veldig trett av å være ute så lenge og dermed sovnet hun med en gang vi la henne i sin egen seng

Og siden har hun kun fått sovet der og i vogna.

Vi ballet dyna stramt rundt henne og la kosekluten hennes inntil kinnet,

og det gjør vi ennå og hun sover kjempe godt da.

Skrevet

1: aner ikke

2: Smør med ren lanolin(Purelan) etter hver amming. Trenger ikke vaske det av før neste amming. Hjalp meg mye de første par ukene. Fås på apoteket.

3: Amme ungen når h*n er sulten, de regulerer inntaket etter behov. Før i tiden skulle barna ha mat bare hver 4. time (iflg. min mor..)

4: Har samme problemet selv... Hun er 2 mnd. Greier heller ikke å la henne ligge å gråte, så her samsoves det inntil videre. Hun blir fornøyd hvis hun får ligge inntil en av oss.. de trenger vel mye nærhet den første tiden.

Hvis hun er skikkelig trøtt og mett, hender det at hun sovner i vognbagen uten rugging, men det er heller skjelden...

Skrevet

1. For de fleste er det litt utenkelig å bli gravid - eller i det hele tatt ha lyst på flere barn når man har nyfødt...

Det KAN gå over, eller at man synes det holder med ett..

Det tok 18 mnd før jeg fikk lyst på nr.2.....:)

Prevensjon; så lenge du ammer kan du bruke hormonspiral, visse typer p-piller, p-stav. Snakk med legen din - så finner dere en løsning.

2. Puppene blir herdet etterhvert... vanskelig å si hvor lang tid det tar..

Var vondt den første tiden med førstemann; med lillejenta har jeg ikke vært sår en gang...

3.Hvor ofte? Vanskelig spørsmål...

Noen barn spiser ofte - andre har lenger tid mellom måltidene..

Den aller første tiden kanskje hver 3.time? Så blir det gradvis lenger mellom måltidene.. Jeg har latt mine regulere dette selv.

En fornøyd baby som ikke skriker er som regel mett..

4. Dette må du bare føle deg fram på. Det er instinktene dine som sier at du skal plukke opp babyen - så gjør det!!

Jeg har hatt veldig nytte av bæresjal, Mei Tai osv.. da har jeg fått gitt nærhet selv om jeg gjør husarbeid..

Her inne på Db deler vel leiren seg i to - de som bruker skrikekurer og de som ikke gjør det..

Følg hjertet ditt!!!

Skrevet

1)

Lurer veldig på det samme selv. Ble også gravid på Yasmine en gang i tiden og også på kondom.

Spiral er det aller sikreste å bruke, det som avholder meg er at jeg har hørt om så mange som sliter med blødninger etterpå.

2)

Det kommer vedlig an på om det er riktig teknikk som blir brukt! Med min første var jeg veldig sår lenge, men da min andre ble født så var jeg obs på at han ble riktig lagt til brystet, med stor gapende munn. Var aldri sår med ham.

3)

Gi babyen mat når den vil ha mat. Du sier ikke hvor gammelt barnet er, de første ukene og frem til ca 3 mnd så er det ganske vanlig at det eneste man gjør er å amme.

4)

Samme som over. Den første tiden er det mange babyer som helst vil sove sånn og en bitteliten baby skal ikke gråte seg i søvn! Innfør rutiner når babyen blir noen måneder. Og de aller fleste babyer "innfører" rutinen selv.

Håper jeg var til hjelp her...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...