Gå til innhold

noen som har gode råd?


Celina og Emil + enimagen:)

Anbefalte innlegg

skal reise t los angeles i mars å har så lyst å klare å gå ned minst 30kg til den tid, noen som har gode ideer om hvordan jeg kan klare d? spise 2 tbl me reduxin før middag hver dag (vett isje om d virker enda).. har begynt å sykkla til jobben istenden for å ta bussen,men skulle gjerna gått litt mer turer (hater å gå alene)... tenker kanskje på å begynne på reductil, men hjelper d å vil jeg isåfall klare å gå ned nok i vekt til den tid? tar imot alt råd som dere kan gi, jeg vil bare bli tynn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har allerede lagt til deg noen gode vaner med å bevege deg. Så bør du se på kosten din. Den må antagelig legges radikalt om. Tenk helt logisk sunt. Masse frukt og grønt, grovt brød og magert kjøtt og fisk. Hold deg unna godteri så langt det går, når du må, så spis heller lakris og sånn istedet for sjokolade og potetgull. Når du har et så klart mål, så er det sjanse for at du klarer å i hvert komme langt på vei. Lykke til!

Jeg har ingen erfaring med medisinering, sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramla tilfeldigvis inn på forumet her ved et feiltrykk,men ville bare si at du er allerede kommet langt på vei med syklinga di! Kjempebra å lure inn mosjon i hverdagen,ikke bare tenke at alt skal være begrenset til trening! Kost,trening og kropp har vært livet mitt i alle år,og er også utdannet innen helse(fysioterapi). Jeg har ikke tro på bruk av medisiner,selv om noen av de funker(delvis iallfall) Du skal tross alt holde vekta gjennom hele livet,og du kan ikke alltid putte i deg piller,det er ikke bra. Det er lett å tenke at en skal slutte når man har oppnådd ønsket vekt,men hva skjer når du kutter tablettene og ikke har innarbeidet det gode nok kost- og mosjonsvaner?? Skal ikke moralisere,har selv brukt mye effedrin i tidligere år,og gikk kjapt ned(jeg gikk på diett foran konkurranser,alltid vært slank) Greia er,at jeg klarte ikke slutte etterpå,for det var jo så lett når man tok dem!

 

Sats på å spise mindre og mange måltider. Ikke spis sjeldnere enn hver fjerde time,da stopper forvrenninga di opp.(3,5 time er perfekt)

Konsentrer deg om å spise mye fisk,kylling,rent kjøtt og egg,samt spe på med litt fullkornspasta,lav GI-brød og natur/villris(avorio har lav GI) Spis mye av grønne grønnsaker,vær litt forsiktig med rot-grønnsaker. Brokkoli,spinat og blomkål er fint! Unngå å steke maten for ofte,kokt/bakt er bedre,og grønnsaker bør ikke ihjel-kokes. Frukt kan du spise i moderate mengder,helst i forbindelse med andre ting,f.eks avocado og mandler,banan og kesella(finnes det i Norge?),epler,kiwi og bær i alle varianter(litt vanskelig på vinteren da) Nøtter og tørket frukt er kjempefine magnesium og fiber-kilder,samt at nøtter har sunt fett og mye proteiner(mandler,walnøtter og paranøtter er av de greieste,de andre har litt mer kalorier)

 

Skal du steke mat,stek den i rapsolje,den er billig,sunn,uten smak og tåler sterk varme,i motsetning til olivenolje,som helst bør brukes til salater og dressinger.

 

Hold deg unna fete meieriodukter og joghurt o.l som har mye sukker i seg. Spis minst mulig av brød,og ha på godt med f.eks kyllingpålegg på tynne brødskiver.(pumpernickelbrød er bra)

 

Havregryn er kjempefine,og soyabønner,selv om smaken er kjip!

 

Lær deg masse nye oppskrifter på sunn mat,ta et vegetarkokekurs f.eks. Det gjorde jeg,og fikk masse nye ideèr til matretter!

 

Ta i ekstra godt på trening,de færreste pusher seg hardt nok,du skal få opp pulsen skikkelig og bli svett over minst 45 minutter! Styrketrening er overlegent,det gjør at kroppen din forbrenner kalorier i et helt døgn etterpå,pga at musklene trenger såpass med energi for å restitueres. Derfor er det viktig at du er flink å spise etter trening,og få i deg godt med proteiner. Proteiner er det som bygger opp muskulaturen,og mer muskelmasse brenner mer fett! Går du en halvtimes tur,eller sykler o.l rett etter styrketrening(uten å spise noe imellom),forbrenner du ekstra lett. Samme med gåturer på minst 45 min(helst 1 time) på morgenen FØR frokost.Du kan drikke litt kaffe før du går/trener,siden koffein hjelper på forbrenningen. (må du spise noe før du går,så velg noe helt uten karbohydrater,siden du skal ha helt tomme glykogenlagre,altså de lagrene der karbohydrater lagres,fett går helt fint,så egg er ok,evt. en ren proteindrikk samt litt omega 3 eller annen fettkilde.)

 

Håper du klarer å nå målet ditt,du er på god vei!

 

I starten vil du nok gå ned mer,men det vil nok jevne seg mer ut etterhvert,mye av det er vann,og i tillegg får kroppen et lite sjokk med en gang du begynner å legge om vanene. Men kroppen er smart,og den roer ned tempoet fort dersom ting blir veldig ensidig,så vær nøye med å variere treninga og kosten. Unn deg litt ekstra på lørdager,men ikke skjei ut helt!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker så mye for svarene :o)

 

har litt problemmer me å spise ofte, kan i løpet av dagen bare spisa 1 knekkebrød til frokost og middagen (spiser ikke poteter, ris eller pasta) igjen i 4-5tide å ingenting mer den dagen.. er ikke sulten i d hele tatt å tenker ikke på å spise. e redd for at d å er grunnen til jeg ikke går ned i vekt, men jeg klare bare isje å tvinge i meg mat.. fikk høre at havrebrød va veldi sundt på jobben idag, men er d virkelig d? spiser knekkebrød så e 100% fullkorn, d må vel vær bra d? drikker også veldi mye vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sannsynligvis underskudd på kalorier og vil neppe gå spesielt mye ned. Kroppen din lever på sparebluss og tror at du sulter. Du bør prøve å regne ut hvor mange kalorier du skal ha i løpet av en dag og komme deg opp i det. En av de største feilene mange gjør når de skal ned i vekt er at de spiser alt for lite. Vet at det har vært en formel for å regne ut daglig kaloriinntak her ett eller annet sted for en stund tilbake, men husker ikke hvor. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser aaaalt for lite og sjeldent! Dersom du ikke orker mat får du iallfall tvinge i deg noen kosttilskudd og litt proteinpulver,slik at ikke kroppen din spiser opp all muskelmassen din! Du trenger nødvendigvis ikke regne ut kalorier,bare være bevisst på hva du stapper i munnen.

 

Og det å røre på seg er kjempeviktig! Ut å gå,eller noe annet du liker,det skal være gøy å trene,så velg noe du synes er morsomt! F.eks dans,padling,klatring,ski(siden vintern er på tur),sykle,aerobics,styrketrening,spinning,svømming,boxing.... Bare du holder deg i aktivitet! Da øker matlysten også,så da er det lettere å få i seg noe! :-)

 

sjekk ut: www.iform.no ,du kan finne masse om kost og trening her(ikke bli skremt av bole-bildene,denne sida er for ALLE!) De har også diskusjonsforum og vektklubber som du kan være aktive i!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...