Gå til innhold

Søvn igjen: Er alle helsesøstre Ferberforkjempere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er 16 måneder og har i perioder vært en utfordring å legge. Det har vært sånn helt siden han var bitteliten og vi har derfor spurt helsesøster om råd ved et par anledninger. Det som overrasker meg litt er at svaret der alltid er det samme (og vi har flyttet helsestasjon i mellomtiden): Si ifra når dere er klare for skrikekur, så ordner vi det.

Nå er det sånn at vi er slett ikke klare for skrikekur og har endt opp med å finne frem til løsninger selv hver gang. Det tar tid, men vi finner alltid frem til en positiv leggerutine etter hvert - uten gråting. Det skjærer seg litt hver gang poden har vært syk, men det får vi tåle.

Mitt spørsmål er egentlig - har dere samme erfaring med helsestasjonen? Har de ingen andre råd enn skrikekur for små med lakenskrekk? Så snart vi sier at skrikekur er uaktuelt for oss blir vi møtt med skuldertrekninger. I åpen barnehage, f.eks hadde de masse gode råd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke spurt helsesøster direkte om det, men da det gjaldt natt-amming f.eks. var hennes innstilling at hvis barnet våkner og vil ha mat, så gi det mat og fortsett nattesøvnen. Hun anbefalte ikke skrikekur for å avslutte nattspising - og hun fikk rett i at det gikk over av seg selv, da gullet var klar for det.

Jeg er en av dem som liker dårlig tanken på skrikekurer, og har også fått til rutineendring på andre måter. Mye bedre for begge parter her i huset - så får andre ta seg av gråtekurene :-)

Skrevet

Kan ikke dere beskrive hvordan dere har fått barna til å sove uten at de har grått?

Skrevet

Vi har investert mye tid i selve leggingen for å få gode og trygge rutiner. En stund før leggetid roer vi ned lekingen, leser litt bok og steller. Snakker litt om at når er det snart natta og at hun skal legge seg snart.

Jeg ammer enda, så hun får masse pupp før tannpuss. Så går vi inn på rommet, der synger vi noen nattasanger på fanget mens vi koser litt. Hun elsker å bli pusket i håret. Så legger vi henne i sengen å sier natta. Noen ganger sovner hun med en gang, andre ganger må man kanskje inn på rommet igjen. I perioder har hun ønsket å ha oss på rommet til hun sovner, noe vi har bestemt oss for å være om hun ønsker. Dette har vært perioder i utviklingstrinn eller ved tannfrembrudd Roer hun seg ikke i sengen legger jeg meg ved siden av henne i vår seng og da sovner hun alltid raskt. Hun legges av både meg og pappaen.

Dette er slik vi gjør det og vi synes i alle fall at det fungerer veldig bra. Hun er en god og trygg jente.

Skrevet

Karin Naphaug ? tror jeg inspirerer og setter standard for mange helsesøstre, og hun anbefaler en form for gråtekur når barna er så gamle. De er jo ikke utrygge da. Har aldri brukt det selv.

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at alle helsesøstre er veldig tilhenger av skrikekurer og Naphaug anbefaler skrikekurer mot ALT i Foreldre & Barn.

Jeg kommer fra en familie der det ikke er vanlig å bruke skrikekurer så jeg spør heller om råd der.

Vi har brukt litt forskjellige framgangsmåter får å få til nattesøvn:

- byssing, bæring og amming

- samsoving (når han våkner om natta)

- lesing og smokkekos i fanget

Synes også at det er fint å roe ned med en flaske varm melk før han legger seg.

Her på DIB er også skrikekurer mer utbredt enn på f.eks. www.tettinntil.com

Anbefaler å lese boka "Hvorfor gråter barnet" av Mari Rysst Heilmann. Den setter ting litt i perspektiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...