Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper det ikke bare er meg som sliter med dette...kanskje noen har gode råd der ute?

Vi sliter skikkelig med å få vår sønn på 4 til å sove om kveldene. Han har en søster på, og de legger seg samtidig, etter barne-TV, tannpuss og kanskje en bok. De deler rom nå, men tidligere hadde de vært sitt rom, med samme resultat: vår sønn er trøtt før han legger seg, og våken og opplagt så snart han kommer i seng. Så fort vi snur ryggen til er han oppe og skal lege, drar med søsteren i leken, slår på lyset, og blåser i hva vi sier. Vi er nede kanskje 10 ganger hver kveld, og noen ganger får han en klask på baken som siste forsøk.

Vi har forsøkt gode terapeut-råd vi har sett på TV, og det siste er klistremerke-bok. De får klistremerke hver gang de gjør det de skal, og ukepenger etter hvor mye de har samlet. Det er kjempepopulært, men om kvelden blåser vår sønn i hvor mange merker jeg tar vekk for at han ikke hører...

Har prøvd å legge dem litt senere, legge ham alene osv. uten at det hjelper.

Er det noen med lignende erfaring eller gode råd der ute??

Takknemlig for alle svar...;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne ha skrevet langt om dette, for jeg synes dette er kjempevikitge saker. Men det er sent, så jeg nøyer meg med å skrive noen punkter som du kan tenke over om du er enig i.

* Å sove er noe av det mest private og personlige vi gjør.

* Ingen kan tvinges til å sove

.

* Å sove er ikke noe vi gjør for å være flinke, men fordi vi trenger hvile.

* Foreldres oppgave er ikke å "sovne" barna, men å legge forholdene til rette for god hvile.

* Å straffe et barn for at det ikke sover gjør problemet bare større.

Hvis du er enig i dette, kan jeg gjerne skrive mer en annen kveld, for jeg har masse erfaring. Men fra det du skriver virker det egentlig ikke slik...

Skrevet

Hei Sebastienne!

Tror vi misforstår hverandre litt her.

Jeg vil ikke tvinge barna til å sove, men vil at de skal roe seg i sengene sine når kvelden kommer. "Straffingen" ved å ta bort klistremerker etc. er for å gå ut av sengen for å sette seg å tegne så det gjerne blir streker på gulvet, hamre og banke, og ha "full krig" på rommet når det burde være rolig.

Hvis de ikke får roet seg og sovnet i rimelig tid blir de jo veldig trøtte når de skal på skole og barnehage dagen etter.

Eller mener du at barna burde få være oppe til de får lyst til å legge seg?

Hvis du har noen tips for å få roet dem om kvelden tar jeg gjerne imot det. :-)

Skrevet

Har en 4-åring selv, og han er både aktiv og bestemt.

Slet lenge med å få ha til å legge seg, la han automatisk kl 20.00 som hans eldre søsken. Men da han var litt over 3 år begynte vi å legge han like etter barne-tv. Ga klar beskjed om at etter barne -tv er det senge tid. Da er det som du også gjør, tannpuss/stell og så opp i senga. Der leser vi litt og synger noen sanger. Vi har alltid med et glass vann som han får en liten slurk av. Dette har fungert veldig bra, han vet alltid hva som skjer og det er alltid til fast tid.

Men det høres ut som dere har samme rutine som oss.... Kanskje de bør få hvert sitt rom igjen, og så kan dere prøve å holde på roen han får ved barne-tv. Ingen tøysing under nattstellet, 4 åringen i seng først og søster i seng etterpå så søser de ikke med hverandre? Gjør klar soverommet før sengetid, dempet belysning og lekene kanskje ikke så innbydende fremme på golvet?

Du får ha lykke til, det er ikke lett å vite hva som må til med våre små sjarmtroll:-)

Skrevet

Hei frukt!

Takker for råd og innspill.

Vi har faktisk prøvd det motsatte nå...å legge søsteren hans først, så sitter han og sovner på fanget til far, når han er hjemme.

Legger vi ham først går han dessverre amok på rommet, finner blyanter og tegner i sengen f.eks.

Ikke lett det der..;-)

Skrevet

Hei,

vi har dårlig erfaring med å legge vår 3,5 åring rett etter barnetv eller dvd titting. Løsningen ble å slå av tvén en god stund før legge tid og lese en bok, synge eller pussle. Kanskje det kan hjelpe?

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har tre barn og de har alle i noen perioder hatt problemer med søvn. Det første jeg vil råde deg til er å ta en brainstorm på alt du vet om hvordan forholdenene helst skal ligge til rette for god søvn og sammenligne det med den faktiske situasjonen hos dere. Det har vært veldig avklarende for meg i hvert fall :-)

Noen punkter som slår meg er:

- timing (når er han naturlig trøtt? Overtrøtt?)

- atmosfæren i rommet han ligger i (leker, lys, uro, fristelser, langt fra de voksne?)

- avslutningen av dagen (får han en tilstrekkelig følelse av at dagen er ubønnhørlig over?)

- ritualer (kanskje en bok, skriver du. Er ritualene likevel litt uforutsigbare? Kanskje han trenger noe mer definitivt?)

- fordøyelse ( ikke glem at når han spiser og hva har betydning for hvor lett det er å falle til ro - og hva med den andre enden, trenger han å gå på do?)

- dagen hans (er han ellers rolig og avbalansert?)

- hvorfor legger vi oss? (mer fokus på det herlige ved å ligge under dyna?)

- trygghet (er det greit å sovne?)

- evne (kan jeg sovne uten hjelp?)

Men det er flere punkter, og du er den beste til å se på alle sidene. Forsk på hva det er som gjør at han ikke klarer å slå seg til ro. Bare når du har kommet til bunns i det vet du hva slags tiltak som vil hjelpe. Det er nemlig et poeng i å ikke prøve tiltak etter tiltak og forandre ting hele tiden. Bestem deg for noe og hold deg til det i et par uker før du skifter - minst. Ellers skaper du bare enda mer uro rundt leggingen.

Tiltak du KAN sette inn (men ikke alle samtidig, kanskje?):

- fast riuale med bok og sanger på sengekanten - med en bestemt avslutningssang som er definitivt det siste som skjer på underholdningsfronten denne dagen..

- ikke sukker eller sjokolade minst to timer før leggetid

- unngå TV eller dramatiske eventyr...

- separate soverom

- mamma eller pappa sitter på en stol utenfor rommet og leser/strikker/løser kryssord - både for trygghet og kontroll - en vennlig, varm, bestemt, men kjedelig vakt. Hvis du ikke tror at det ville hjelpe, kan du begynne med å sitte helt stille på sengekanten hans noen kvelder (men uten å lese, det blir bare forstyrrende). Så kan du flytte deg litt lenger bort noen kvelder, så sitte ved døra, så utenfor osv - etterhvert som han ble vant til konseptet.

- noen leker som er lov i senga (f.eks kosedyr eller små, fredelige figurer, evt bøker)

- høre på kassett/CD

Jeg er personlig en tilhenger av at senga er et deilig, men rolig sted, så vi har bare med oss kosedyr og evt en dokke. Men jeg har også noen venner som lar barna styre på inne på rommet til de finner det for godt å sovne. Husker at vi fant to-åringen deres sovende UNDER senga en kveld. Men det ble bedre etterhvert - og de får i hvert fall kjenne på sine egne behov ved å gjøre det slik. For det er et viktig fokus. Barna hviler ikke rolige i sengene sine for å være snille. De gjør det fordi de trenger det. Og for å kunne gjøre det, har jeg sett med mine barn at det hjelper å ikke ha noe valg. Å se 4-åringen min bare gi etter for søvnen fordi hun hører at jeg synger den siste sangen, er fantastisk. Hun trenger ikke kjempe for å være våken, for hun vet så inderlig godt at det ikke ER mere dag å hente.

Men når det er sagt, har hun perioder der hun våkner om natta ( av mareritt eller at hun må tisse) og ikke får sove igjen. Da må jeg praktisere den tilgjengelige-men-kjedelige-vakt rollen igjen. Det blir mye opp og innpå rommet hennes og tilbake i senga mi hver gang hun roper. så noen ganger tar jeg Sudoku'n og setter meg på badet til hun har sovnet.

Håper dette ga deg noen ideer.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...