Gå til innhold

MÅ man være gift???


Sunniva78 har to små

Anbefalte innlegg

Vi har vært samboere i 10 år, men prosjekt baby har til nå kommet i første rekke foran bryllup.

Har ikke bestemt oss for adopsjon, da vi er midt i IVF-karusellen.

Får litt panikk dersom vi må være gift så og så lenge før man får adoptere...! Årene går jo så fort.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men gifter vi oss, blir årene som samboer regnet med?

Vi trenger vel ikke å vente i to år før vi kan søke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det e eg ikkje sekker på! men d trur eg ikkje! trur d hold at dåkker har vielses dokument når dåkker søke!

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sunniva 78!

 

NEI NEI NEI NEI. man må ikke være gifte for å adoptere, det varierer fra land til land. Noen plasser må dere være gift , og helst over 3 år. andre plasser holder det med å ha vært samboere ..osv osv. Kan også søke om ene adoptant( om du er alene)..

Vurderer dere adopsjon ta kontakt med adopsjonsforumene i norge. 3 stk.

adopsjonsforum,Verdens barn og InorAdopt å få uforpliktene informasjons pakke i posten. Les også det du finner inne på de sammesidene på internett.

 

Selv driver jeg og min kjære med adopsjon fra Kina . og hoppet over prøverør. var selv aktiv her inne for ca 7 mnd siden...

 

Lykke til .

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Greit å ha i bakhodet....

 

Spennende tid for dere også da skjønner jeg, Torres!

Kjenner igjen navnet ditt ja:-)

 

Lykke til dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

JA! for å fjerne alle tvil; man Må være gift når man setter i gang en adopsjonsprosess. Det er ikke riktig som Torres 76 skriver - dessverre.

Selv venter vi i disse dager på godkjennelse fra BUFetat ( det neste leddet etter man er blitt godkjent av barnevernet). Vi hadde vært samboere i 5 år, men måtte altså gifte oss raskt i sommer slik at adopsjonsprosessen kunne fortsette.

Viktig; det er de NORSKE myndighetene som krever at man er gift, de ulike adposjonslandene har igjen sine egne kriterier. Noen land krever ekteskap, også av en viss varighet, mens andre land kun krever samboerskap. Vi startet samtalene med barnevernet i forkant av ekteskapet - det er mulig - men før papirene kan vidresendes til Bufeteat må man altså være gift!! Og ja, det er noe rart når man som enslig faktisk kan adoptere fra enkelte land; f.eks kina.

Det stilles ikke krav til ekteskapets lengde fra de norske myndighetene, men man må vise til et samboerskap på min 2 års varighet ( samme adr i folkeregisteret). Det holder mar ikke å ha vært samboere i 1 år, for deretter gifte seg. Det er viktig å vise til stabilitet!

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg vet jo av par som har fått adoptere jeg, som

ikke er gift.. Bare samboere over lang lang tid

 

Så da må det jo gå an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle land som krever at man er gift :o)

 

Kravene til de forskjellige landene er ihvertfall spesifisert på nettsiden til Adopsjonsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir småirritert nå. så jeg måtte bare skrive inn et innlegg her.

Man trenger ikke være gift for å adoptere.

les inne på inoradopt, verdensbarn, adopsjonsforum så ser dere at IKKE alle land krever at dere er gifte.

Torres har rett, tror kanskje også hun vet hva hun skriver når hun selv er i situasjon adopsjon.

Måtte bare ha ut litt frustrasjon over dere her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg vet iallfall at man legger samboerskap til grunn for hvor lenge man har bodd sammen. Dere må bare legge ved en bekreftelse fra folkeregisteret for at dere har hatt samme adresse. Men dere må være gift for å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anonym:

Jeg skjønner ikke hvordan du kan skrive dette når du ikke har peiling. Jeg vil gjerne klippe inn noe som jeg fant på adopsjonsforum:

 

Den formelle godkjenningen av adoptivforeldre gjøres av norske myndigheter ved ett av de fem regionkontorene under Statens barnevern og familievern (Bufetat). Her følger en kort oppsummering av de viktigste reglene som gjelder for godkjenning av adoptivsøkere:

 

¤Det kreves at adoptivsøkere er gift med hverandre når en skal adoptere. Ekteskap eller dokumentert samboerskap (betyr at samboerskapet må være registrert i folkeregisteret) skal ha en varighet på minimum to år.

 

Det står vel ganske klart her at man må være gift uavhengig av hvilke regler det landet man adopterer fra. Så det er helt tydelig at det er du som ikke vet hva du prater om. Til deg som spør. Let på internett eller ta en telefon. Det er mye bedre enn å skrive her. Noen svarer selv om de ikke vet hva som er riktig. De svarer på bakgrunn av det de tror eller det de har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...