Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #1 Skrevet 10. oktober 2006 Har lenge slitt med STERK angst (sterke symptomer) blir rett og slett dårlig... Jeg er livredd for at dette skal skje i fødsel og våkner om natta å tenker å grubler :-( Ville dere prøvd å fått planlagt KS pga det?? Hadde det vært bedre???
♥ Mamma'n til go'jenta GRAVID♥ Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Det spørs jo hva du har angst for!?! Og hvordan angsten din arter seg?
Candy girrrl Skrevet 10. oktober 2006 #3 Skrevet 10. oktober 2006 Jo det er mange planlagte KS som blir utført nettopp pga fødselsangst. Men vanligvis er veien tung og lang å gå. Må mye svette og tårer til. For man graver litt dypere ned i sykehusbudsjettet. De fleste sykehus har samtaletimer med jordmor som et tilbud for de med fødselsangst. Kanskje du kan begynne med det? Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #4 Skrevet 10. oktober 2006 Slet lenge med sosialangst... gjør det endå... poenget her er jo at jeg blir syk av det :-( Da jeg har vert på sjekker på sykehuset får jeg angst...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #5 Skrevet 10. oktober 2006 dette er kanskje noe du må ta opp med legen din. Han vet best ang. den type angst akkurat du sliter med. Jeg vet ikke hvorfor du vil ha planlagt KS fremfor "vanlig" fødsel.. men hvis tanken på en operasjon gjør at du føler deg tryggere bør du kanskje ta dette opp med jordmor og forklare hvorfor du ønsker det. Jeg selv vil absolutt ikke opr. og ha et opr. sår i lang tid etterpå med sting som må fjernes, infeksjonsfare, spinal/narkose risiko.. , ligge på oppvåkningen i steden for barsel, andre komplikasjoner.. osv osv.. fremfor å føde på normalt vis. Om man ikke har noe valg er det noe helt annet. Men å velge KS.. det hadde jeg ikke. Men, et stort MEN, vi er alle forskjellige og har forskjellige erfaringer. Har du en dårlig erfaring fra forrige fødsel må du huske at du etter alle sannsylighet IKKE gjentar den denne gangen. Jobber selv på kirurgen (spl) i Oslo... og har vel sett for mye rart til at jeg ville ha valgt en opr. frivillig:) men må man så må man. Dette er nok noe bare du kan finne svare på.. Lykke til:)
♥ Mamma'n til go'jenta GRAVID♥ Skrevet 10. oktober 2006 #6 Skrevet 10. oktober 2006 Hei igjen :-) Råder deg til å snakke med jordmora di om det, hvis du går til kontroller hos jordmor. Kanskje kan du få ordnet det slik at hun er med deg under fødselen eller hun kna være med deg til smatale med de på fødeavd. Regner med du får innvilget KS pga sosial angst, mange av mine tidligere pasienter fikk det. Har jobbet 5 år i akuttpsykiatrien. Uansett, lykke til - og du; Snakk med noen om det så fort som mulig...lege eller jordmor. Ta om så med deg samboer/mann til samtalen, det gjør det vel sikkert tryggere for deg!
Lucky76 Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Hei:) Jeg har også sosialangst. Slitt mye i mange år, er på vei med nr 2 nå. Akkurat når fødselen er så tror jeg du ikke klarer fokusere så mye på angsten. Men kanskje verre før og etter. Du kan sikkert be om å få enerom og at far kan være der hele tiden:) Det går bra skal du se! Lykke til:)
Gjest leelu23 m/ gutt 25.11 Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 Sliter også med angst og har slitt på kontroller osv. på sykehuset.. Det står streket ut i rosa på helsekortet mitt at jeg har sosial angst.. samt at jeg føler meg helt forjævli om dagen- da blir ikke selvtillitten eller angsten noe bedre. Det som jordmora anbefalte meg er å skrive ett ønskebrev til fødsel hvor du opplyser om denne angsten. Jeg må skrive ett selv og at jeg har angst for underlivsundersøkelser osv. slik at det blir minimalt av de.. og de ler ikke av deg der oppe. Dette blir tatt på alvor! jeg har vært på føden siden torsdag nå.. og litt frem og tilbake.. og alle, absolutt alle jeg har vært borti har behandlet meg helt supert, nettopp fordi de er klar over at jeg sliter med dette.. Siden du sier du sliter på kontroller så blir det jo masse samtaler med både jordmødre og leger ol. når man skal planlegge ett keisersnitt.. Dersom du "kun" sliter med den type angst du beskriver ville jeg prøvd å føde vaginalt... har det på samme måte selv. og de tar såå godt vare på deg der oppe
Desperat 3 gangs fødende Skrevet 11. oktober 2006 #9 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg har fått innvilget keisersnitt pga. sterk fødselsangst etter å ha gjennomgått to vaginale fødsler. Sliter ikke med angst ellers, men når det gjelder tanken på å føde vaginalt låser det seg totalt. Anbefaler deg "Keisersnittdebatten" og "Fødselsangstdebatten" på disse sidene. Der er det mange med både sosial angst og fødselsangst. Vanskelig å si om KS ville vært bedre for deg. Men du kan kanskje få noen tips ved å lese innlegg på ovennevnte debattsider og med å prate med jordmor eller sykehus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå