Gå til innhold

Hvordan er den med bidrag den andre veien??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan det fungerer jeg, om det er far som bor sammen med og har hovedomsorgen med to barn. Må mor da betale bidrag for dem til far??

Vi snakker nemlig om at barna skal flytte til oss (de ønsker dette selv). Men mannen min tror ikke vi har rett på noe fra mor. En logikk jeg ikke på noen måte kan forstå. Hvordan fungerer dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart dere har rett på bidrag fra mor da! Men det kan hende at hun vil komme til å betale mindre enn dere gjør nå, det kommer an på hvor mye hun tjener og hvor mye mannen din tjener. Hos oss betaler min samboer 4/6 av underholdskostnadene pga at han tjener mer enn mor. Så da regner jeg med at om dem skulle bodd hos oss, hadde hun betalt 2/6 av underholdskostnad.

Skrevet

Det er klart dere har krav på bidrag! Det beregnes på samme måte uansett, det har ikke noe med kjønn å gjøre. Hvor stort bidraget skal være bestemmes av foreldreness inntekt og av hvor mye samvær hver av dem har.

Skrevet

Min eksmann har hovedomsorgen og jeg har vanlig besøksordning. Ettersom han tjener 3 ganger mer enn meg, og jeg har lav inntekt, betaler jeg ikke bidrag nå lenger. Det gjorde jeg før, etter de gamle reglene.

Han får noen hundrelapper fra staten istedet. Men det blir det samme enten det er mor eller far som ikke har hovedomsorgen....dere finner ut riktige beregninger på NAV sin bidragskalkulator...

Skrevet

Kjære HI:

Far ØNSKER vel at barna skal flytte til dere. Og det vil være mye større sjanse for at det skjer, dersom alle er enige om at dere ikke skal få betalt av mor. Da kan det nemlig hende at mor går med på en flytting.

Om hun skal tape bidraget og hele barnetrygda, og i tillegg begynne å betale bidrag selv, vil hun neppe frivillig gå med på å nedgraderes fra allenemor til besøksmor.

Så mannen din har antakelig i tankene at om mor er så snill å gi dere barna, så får dere la være å presse henne økonomisk. Å selge den ideen til DEG, gjør han best ved å overbevise deg om at dere ikke har rett på første-konens penger.

Skrevet

Kjære anonym 09:57.

Nå er det slik at det er barna som VIL flytte til oss. Og selvfølgelig VIL vi det også. Mor vil det ikke pga at hun mister barnetrygd og bidrag. På samme måte som faren mistet sine barn, barnetrygd og måtte betale bidrag til henne når HUN flyttet fra han. Da var det ikke snakk om at hun presset han økonomisk... nei...hun hadde rett på det og selvfølgelig er det INGEN mødre som sier nei takk til bidrag. Men det er å forvente at fedre skal gjøre det om moren "er så snill" og gir faren barna...

Kan ikke bare mor støtte opp under det barna vil?? Som hun alltid har brukt mot han i alle år??

Jeg er ikke med på at barna skal flytte hit og at vi ikke får bidrag fra henne. Da blir han alenefar...

Skrevet

Skjønner deg godt. Men tror likevel jeg har gjettet riktig ang hvorfor far skulle finne på å si til deg at han "ikke tror dere vil ha rett på noe bidrag fra mor".

Anonym 9.57

Skrevet

Ja, du har nok rett i det! Men det kan han bare glemme!

Jeg er ikke med på å hjelpe mor i alle mulige situasjoner... Hun får klare seg selv...

Om jeg er ondskapsfull av den grunn, er jeg helt feil for han, og jeg kommer ikke til å oppmuntre han til å stå på for å få barna. Da er jeg faktisk så drittsekk at jeg forlanger han skal velge meg eller dem..

Skrevet

huff da, er ikke rart det er krig her i verden når tette folk som deg raver rundt. er det virkelig så viktig for deg å få en tusenlapp el. fra mamman til barna at hvis ikke det skjer vil du stå i veien for at de får flytte til pappan. håper virkelig han tar til fornuft og kaster deg ut før de kommer, så de slipper vokse opp med sånne som deg som rollemodell..

Skrevet

Det er jo tradisjon at biomor skal kreve bidrag og si at det er fordi hun tenker på barnas beste at mest mulig penger bør overføres til hennes husholdning. At alle i biomors husholdning tjener på dette, skyves ut av bevisstheten.

Du som stemor burde lære av dette, og si at det selvfølgelig er fordi du tenker KUN på stebarnas beste, at du vil at din husholdning skal motta bidrag fra biomor. Om bedre økonomi kommer hele din husholdning til gode, så bare benekt dette, også for deg selv.

:-) Anonoym 9.57

Skrevet

Godt svart! Det er selvfølgelig dette du skal holde fast ved - ikke begi deg ut på noen andre diskusjoner. Bruk biomors argumenter. Støtter deg fullt ut!! Det er ikke riktig at far (og derigjennom stemor) skal betale bidrag, men at det ikke skal gjelde andre veien!!

Det koster å holde hus, koster å ha barn, det er en kostnad foreldrene må ta, mor som far!!

Skrevet

Ja det er jaggu meg ikke alle steder bidraget går til ungene i hvertfall. Vi fikk en sms vi tok vare på for noen måneder siden: det sto "Kunne du satt inn bidraget den 1 i stedet for den 15 denne måneden, jeg må betale lånet på kortet mitt i begynnelsen av måneden". Kortet hun henviser til er en kortgjeld hun har dratt med seg fra en tid hvor hun sjoppet over evne (noe hun fremdeles gjør) Kredittkort med andre ord. Hun er så dum hu biomor at hun ikke engang er lur nok til å late som hun bruker penger på ungene. Hun klaget jo over at hun hadde så dårlig råd her en måned og lurte på å få forskudd på bidraget. SAMME måned skaffet hun seg tatovering. Halleluja for et kvinnemenneske!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...