Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har vi vært på kontroll hos hs og lege på helsestasjonen.

Banditten har blitt stor, hele 9.2kg (5mnd).

Han har hele tide sjelet mye, og vi har vært instilt på at dette ikke går over av seg selv. Nå er det bestemt at vi skal til utredning hos spesialist. Legen trodde det var muskulært, dvs at han må ha operasjon for å bli bra.

Noen andre med sjeløyde barn som har vært gjennom operasjon eller annen behandling, og vil dele erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iallefall vil jeg anbefale at du får undersøkelsen gjort, er det brillestyrkeforskjell på øynene så kan det bli langtidsproblemer. For å si det sånn, hadde mannen min fått briller som bitteliten ville han ikke vært teknisk blind på det ene øyet, og ville antakeligvis vært utdannet pilot. Han er ok på det ene og -4 på det andre.

Skrevet

Ja selvfølgelig. Er ikke i tvil om at jeg vil ha utredning!!

Jeg lurer mest på når slike operasjoner vanligvis gjennomføres, hvor omfattende operasjonen er for lillegutt og om han vil plages med smerter ol i tiden etter operasjon. Alt dette får vi svar på hos spesialisten, men det kan være lenge til...

 

Det ser ut til at han har problemer med å "flytte pupillen" ut til siden, spesielt til høyre side. Han flytter ofte hodet rykkvis når han skal flytte blikket, i stedet for å "flytte pupillene". Det er derfor trolig at det er muskulært og ikke forskjell på synsstyrken som gir sjelingen.

Sjeling som følge av brillestyrkeforskjell korrigeres vanligvis med lapp og/eller briller, mens muskulær skjeling krever vanligvis operasjon.

 

Jeg har selv blitt operert som 2åring, men jeg vet lite fakta om min egen sjeling og operasjon.

Skrevet

Hei

 

Tid er ett aspekt hos barn med dårlig syn, jo før feilen oppdages, jo før kan man begynne med eventuell behandling.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i oslo buskerud området er det minst 6mnd ventetid for utredning.

 

(altså du må først ha henvisning fra fastlege, så en time til øyelege, som igjen henviser til ortoptist)

For å få en fortgang i denne prosessen ta på deg kostnaden å gå til en privat øyelege (koster ca 600,- pr time) så korter du ned ventetiden litt.

Pass på å nevn at barent er under 2år når du bestiller time...det er nemlig en del private som ikke tar inn så små barn.

pass på at de drypper øynene når dere er på utredning, ellers blir du nemlig sendt hjem fra ortoptisten og må gå hele runden igjen.

(egen erfaring)

 

Min 2år gamle sønn sjeler...

øyet har dovnet bort grunnet langsynt...dette behandles med lapp 2timer hver dag. og briller.

Sjelingen oppstod rundt 8mnd alder.

Skrevet

 

 

På majortsuen er det en øyelge som heter

Sigmund Blika, han er vist en av landets beste på barn med øyesykdommer

Skrevet

Vi hadde en litt annen start enn deg for sønnen min begynte ikke å sjele før han var 2. Siden dagen vi oppdaget det har han sjelt hver eneste dag...

 

Vi ble henvist til øyelege og gikk derfra videre til ortoptist. Det er ortoptisten som står for behandlingsopplegget og eventuelt videre sier når det er klart for operasjon.

 

For min sønn så ble det bruk av briller for å forsøke å stabilisere øynene og eventuelt få ham til å slutte med sjelingen. Noe han dessverre ikke har. Vi er nå henvist til sykehus for opersjon og vil opere når legene på sykehuset mener sjelingen hans er stabil nok. Han er nå 4 år og jeg regner med at han nok blir operert til neste år.

 

Dette er noe som kan ta tid, men det virker ikke som om ungene rundt sønnen min reagerer på at han sjeler eller at han bruker briller. Den dagen han kom i bhg med briller kom alle å syntes at han hadde verdens fineste briller;-) I mnd etter var det mange som kom med solbriller i bhg (i januar) fordi de ville også ha briller.

 

Jeg tror at veldig mange av barna som har sjelt fra fødselen av bruker lapp for å trene opp det øye de ikke har brukt for at de ikke skal bli blinde på det utrente øyet. Briller på så små barn som du har tror jeg også er ganske uaktuelt, for jeg fikk testet datteren min rett før hun var 1 år for å vite om hun var disponert for plutselig å begynne å sjele hun også, og da sa øyelegen at de ikke gir briller til så små barn (med mindre de ikke ser stort da).

 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...