phantomet Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg ser at det er flere som er veldig åpne her på nett om hva barna deres heter. Både de ferskeste små, og de heldige storesøskene. Er det bare meg som føler det tryggest å ikke nevne navn her inne? Lurer på om jeg er overbeskyttende i forhold til dette... Jeg er opptatt av at dette er et forum der hvem som helst kan lese og ta til seg informasjon, uten å måtte tilkjennegi seg og at ingen vet hva dette kan brukes til... En annen ting er at jeg ikke ønsker at det skal gå inflasjon i navnene vi har valgt til barna våre... Hmm...kanskje jeg er mer nevrotisk eller sær enn jeg liker å innrømme...
Trollmora Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Nei jeg føler meg ikke paranoid, men omtaler mine konsekvent uten navn. Barnehagen har også fått beskjed om at de filmer barna og det skal brukes i media el interne aviser i kommune så skal ikke etternavnene oppgis. Har jobbet med de "slemme" mennene i mange år, og det er jo veldig enkelt å ta små forhåndregler da. Har problemer med å forstå alle de hjemmesidene som blir opprettet når babyer kommer til verden også. Nydelige unger, ingen tvil, men alt som ligger på nettet kan jo brukes til hva som helst. Guffent om det kommer i inn på "uriktige" hender. Nei, det er greit å være føre var, ja!
Attpåklatten :-)™ Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Er vel ingen av oss som har gått ut med fullt navn? Kun fornavn så vidt jeg har fått med meg. Synes det er ufarlig så lenge man ikke gir hele navnet og flere andre personlige opplysninger. Vedr inflasjon i navnene, så ja, kanske du er litt sær phantomet (hi hi ;-))) Tenker at når vi er så voksne når vi får barn, så er det vanskelig å finne noe som er helt ubrukt om det er det man ønsker og i tillegg så har de fleste av oss assosiasjoner til veldig mange navn, og det gjør ikke akkurat saken enklere:-) Og inflasjon går det jo ofte i navn som mange liker....Det var lettere synes jeg når eldstemann ble født. Kjente ingen som het det da, men nå heter jo annenhver unge det. Vi kan jo uansett aldri styre andres navnevalg:-)) Men å legge ut altfor mange private detaljer om familiemedlemmer er ikke lurt - helt klart! Og å nevne navnene til hverandre (oss dibbere) her inne er helt uaktuelt for meg, og jeg ønsker heller ikke at andre skal gjøre det. Derfor vi har nick ja;-)
phantomet Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2006 Vet at det er mange som har laget seg hjemmesider, der all info om seg selv og familien er fritt tilgjengelig, og slikt skjønner jeg ikke noe av.. Politiet gikk jo ut og advarte folk om å legge ut planene sine på nettet...som at familiene endelig skulle kose seg på hytta i 2 uke f.eks... Det i kombinasjon med fullt navn og adresse er jo nærmest en invitasjon til uønskede gjester... Jeg tenkte på det i forhold til treff av andre her inne. Selvfølgelig viser jeg stolt frem poden og presenterer ham med navn. Men hva om ikke andre har skjønt at jeg ikke ønsker at han blir omtalt ved navn her i ettertid... bare en liten: "Hvordan går det med......?" Eller: "Så gøy det var å se.......Han likner på sin far ja." Nå kjente jeg paranoiaen kom ja... Jeg er ikke redd for å utlevere meg selv, men barna mine vil jeg helst beskytte. Tidligere når jeg har skrevet meldinger til andre på BiM har jeg signert med fornavn og nick de gangene det har vært meldinger av litt følsom karakter. Slik som kondolanse og støtte...
phantomet Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2006 *ler* Ok, så er jeg sær!!! *ler enda mer* En venninne fortalte her om dagen at jeg ikke trengte å være redd for at det skulle gå inflasjon i navnene til guttene mine, siden det er få som er så sære som meg....*kremt* I det hun sa det, valgte jeg å ta det som et kompliment, men nå er jeg mer i tvil...*ler* Nei, jeg tror ikke at noen her har gått ut med fullt navn, men når noen legger ut link til hjemmesidene sine, da er det ganske offentlig...
Trollmora Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Ja hjemmesider som er åpne for alle er fyfy for meg! Verden er jo blitt ganske mye mindre de siste årene og det er lett å misbruke den infoen som ligger ute. Kan være greit å tenke seg om en gang og kvalitetssikre det som ligger ute. Skjønner at nybakte foreldre er stolte og vil vise frem poden, men et minimum av sikkerhet er greit å ta med da. Men jeg er vel bare yrkesskadet jeg da ) (I tillegg til at jeg er ei gammel kjærring med konservativ syn på hva almenheten bør vite om meg og mine...)
Karomamma Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Skravler i vei, jeg. Prøver selvfølgelig å passe på å ikke gi ut for mye personlig info (=arbeidsgiver, nettsider o.l.). Det er latterlig enkelt å identifisere folk med et minimum av info, men jeg er egentlig ikke så livredd for at noen skal finne ut hvem vi er. Kanskje det til og med er noen som kjenner oss her..? Fornavn og alder på barnet synes jeg er greit! Og nei, hun heter ikke Karola, men Karoline
hypersusmor Skrevet 10. oktober 2006 #8 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg har også vært tilbakeholden med navn. Tror ikke at noen busemenner kommer løpende etter oss hvis jeg oppgir fornavn, det føles bare ikke helt naturlig. Tror det har sammenheng med at jeg ikke har møtt noen av dere "live"....Når jeg tenker meg om tror jeg at jeg nevnte småens navn da han ble født...Litt inkonsekvent der altså... Når det gjelder å legge ut bilder på nettet har jeg tatt et mer bevisst valg. Skulle gjerne vist bilder av junior, men vet at det er mange galinger er ute, så da lar jeg det heller være.
phantomet Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 10. oktober 2006 Inkonsekvens er vel ikke et ukjent fenomen her heller til tider, men når det gjelder barnas navn er jeg "knall hard". Nå er det kanskje også en sammen heng med at om navnene kommer ut så er det ikke vanskelig å vite hvem de er, siden det er veldig få som bærer disse navnene. Når jeg atpåtil har fortalt at vi bor i Bærum trenger man egentlig ikke å være Einstein for å finne ut både det ene og det andre... *smiler* Mye enklere for meg å stå frem med mitt navn, siden det er et av de navnene som var mest poppis den gangen jeg ble født... Tror det går minst 13 på dusinet av oss...*ler*
♥Snulder Skrevet 10. oktober 2006 #10 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg er en av de naive idiotene som nevner mine barns navn samt har hjemmeside:) Jeg oppgir ikke adresse, viser bilde av huset, eller viser ungene med mye bar hud!!! Har opplevd så mye her i livet, at dette anser jeg som null problem. Vi viser jo bilde, navn og adresse osv i avisa når vi har født.... Har også jobbet i årevis med Norges og andre lands verste gutter!!! Er faktisk mye mer redd for hva som kan skje i hverdagen ellers. Men som sagt... kanskje jeg er naiv? Har selvfølgelig full respekt og forståelse for de som velger å ikke gjøre det!!
temasti - vil ikke ha nr 4 Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 *Tar bølgen alene her jeg sitter for Snulders kloke svar!!!!* Hehe...Det er vel sånn at for meg synes de klokest de som er enige med meg....
Gummelillan Skrevet 10. oktober 2006 #12 Skrevet 10. oktober 2006 Så lenge vi bare bruker fornavn på ungene og nick på oss selv kan jeg ikke helt se for meg at så mange gærninger skal gidde å finne oss? Tror uansett at du kan være trygg på at vi ikke navngir folk som ikke vil bli navngitt her inne og at vi konsekvent bruker nick her inne, men vanlige navn på treff da ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå