tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Sluttet på antibiotika for 6 dager siden, hadde da fått brystbetennelse... da startet det på natta med at jeg fikk plutselig feber, frøys og vondt i hodet+kvalm Nå idag følte jeg meg litt uvel, og brystet er litt hardt - og littlitt vondt... gikk i dusjen å stod i 15min å masserte... Og målte feber, da var den 37.9 (har 36.8 til vanlig), også etter 40 min var den steget til 38.6... Har vondt i hodet, litt småkvalm og fryser som juling... Hva gjør jeg nå? Hun har for litt siden tømt (tror jeg) det dårlige brystet.... Ååh, orker ikke en ny runde med den shjiten...((
Expat Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Auda. Hvilken ab fikk du første gangen da? Ble det tatt melkeprøve og fikk du riktig ab? Har ikke du brukt lecitin i den siste tiden (husker jeg ikke det?) Det finnes abakteriell bb fra spreng, da er det ikke kuler. Det er mulig at det er bb igjen, det finner du snart nok ut. Blir du mye værre iløpet av kvelden eller (skrekk og gru) det blir bankende vondt i brystet og evt røde linjer på det så kom deg direkte uten opphold til legen. Baby på armen, bag pakka. Eller gå til legen i morgen hvis det er mulig. Og få den melkeprøven tatt!
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2006 fikk apoxilin nå sist... ble ikke tatt noe melkeprøve, var bare inne på legevakta på natta - fikk ikke kommet inn til legen engang, ingen som kunne hjelpe meg... de tok bare crp (som ikke var førhøyet) men likevel fikk jeg ab... Dro til legen dagen etter for å få litt mer hjelp, traff da på en helt ubrukelig fyr som ville henvise meg til ultralyd av brystet... Syns det er så vanskelig å skjønne hva jeg skal gjøre. har ikke kuler, og har kanskje hatt litt spreng de siste nettene pga hun spiser sjeldnere på natta.. Sist var brystet steinhardt og rødt... har ingen kuler nå, iallefall ikke foreøpig.. Blir så stressa av dette, synes det er sånn styr.. Også skjer det ALLTID på kveld/natt. Føler meg litt bedre nå, kanskje fordi jeg tok en paracet... feber er 38.4.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 9. oktober 2006 har ikke brukt lecitin forresten... vet ikke hva det er engang=)
Expat Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Hmm, det er antakeligvis feil ab. Skal dytte en tråd til deg, skriv den ut og ta med til legen når du går dit, få tatt melkeprøve. Fortsett slik du gjør nå med å få ut melken, paracet er bra, den holder deg funksjonell. Du må huske at du kan ringe til barsel hvis det er kjempeille. De kan slikt bedre enn en allmennlege på legevakten. Er du i en større by, som oslo, så finnes det ammepoliklinikker på kvinneklinikken. Lecitin holder kolesterolet (som blokkerer gangene) i oppløsning, du kjøper det på helsekosten, ta tre ganger 1200mg per dag når det er ille, og når det begynner å ordne seg kan du trappe ned en kapsel per dag per uke, til du tar bare en per dag som vedlikeholdsdose til det virkelig har roet seg. Tror de koster noe slikt som en hundrings for 100 kapsler.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 9. oktober 2006 Det verste er at jeg spurte han legen jeg var hos mange gang om det ikke fantes noen spesiell ab man skulle ha når man hadde bb. Blir så sinna. Bor i Tromsø, så kan vel heller ringe barsel enn legevakta hvis det blir ille. Jeg har en dårlig pumpe, må jeg pumpe meg i tillegg eller holder det å amme? Må dra på helsestasjonen å få lånt en pumpe hvis jeg skal pumpe. Skal kjøpe meg lecitin imorgen. Skal jeg dra til legen å få tatt melkeprøve også imorgen? Tusen takk for all hjelp her inne:):)
Expat Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Kjøp lecitin i morgen, ring barsel og spør om råd der, kanskje du får komme inn og de ser på det der. Kanskje de tar melkeprøve også. Men du må få melkeprøve hos lege i morgen uannsett, kan jo ikke gå sånn. Du må tømme hver tredje eller fjerde time på natten, så hvis barnet nekter å våkne så må du pumpe. Går an å håndpumpe også, da. Du ser oppskrift på det på ammehjelpen.no, a-å. God bedring!
en fin gutt og et lite + på cb Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Hei! jeg bor også i tromsø.. har en fantastisk homeopat som har hjulpet meg med brystbetennelse! fikk naturmedisin for dette. tromsø naturmedisinske senter heter det. 77 68 55 90 ligger øverst i storgata. jeg har snakket med en som jobber der. utrolig behagelig mann som heter kjetil..(tror jeg det var). jeg fikk kjempe god hjelp av han. har faktisk aldri truffet han. men han har ordnet med "piller" til meg. som har virket kjempe bra. jeg måtte ringe hver dag i starten slik at han fikk høre hvordan det gikk. veldig bra:) har gjennom andre blitt fortalt at han har jobbet med dette i værtfall 15 år! han er dyktig.. det var bare et lite tips.. jeg holdt på å rakne da jeg fikk beskjed om å ringe han.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2006 Hei. Inatt gikk feberen ned til 37, og følte meg ok... men når jeg våkna i 7tia av at sambo dro på jobb var jeg helt elendig, og når oda ammet på høyrepuppen sprutet tårene mine av smerte... Klarte ikke røre meg av senga, og holdt på å fryse ihjel - ringte sambo å ba han komme hjem.. hadde da 40.1 i feber, og ringte til legevakta... Var der i 11 tia, hadde forhøyet CRP og klare tegn på betennelse... Jeg holder på å dø når jeg ammer på den puppen, er så innmari vondt!!! fikk ab som heter abboticin og en nesespray for å starte utdrivningsrefleksen. Virka som hun legen visste hva hun snakka om. Det jeg lurer på nå, høyre er jo "godpuppen" - har hele tiden hatt MASSE melk i den og mye mindre i venstre... Skal jeg likevel legge henne til høyre så ofte som mulig? Da blir jo den å ha ett sinnsykt melke innhold til slutt? (høyre er den betente puppen) Venstre kan det gå 6 timer før jeg blir sprengt, iallefall..... Feberen er nede på 38.4 nå, men jeg er i elendig form. Bedrer seg vel utover kvelden...
Expat Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 Du maa faa toemt, prod kan du kontollere senere. Du tar lecitin ogsaa? Og please fortell meg at du fikk tatt proeve?
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 11. oktober 2006 Fikk tatt melkeprøve ja, men hva gjør de egentlig med den? Hun gjorde ingenting med den når jeg var der iallefall. Nå ammer jeg bare på det betente brystet hver 3. time (eller oftere) også pumper jeg det andre rett etter hver amming... det er vel greit? For å opprettholde produksjonen i det andre brystet. Hadde 100ml i den friske puppen når jeg pumpet nå sist...hva er "normalt"? Har ikke fått kjøpt lecitin, skal sende samboeren senere. Har hatt rundt 39 i feber hele går og hele natt, går bare ned når jeg tar paracet... Nå har jeg 38... Trodde ab skulle tatt feberen til nå. Hvordan går jeg fram når jeg kommer dithen at jeg skal minske mengden i det betente brystet?
Expat Skrevet 11. oktober 2006 #13 Skrevet 11. oktober 2006 De sjekker at de gav deg rett ab med melkeprøven. Ring og hør. Du fikk første gang ikke førstevalget av ab nå heller. Hvis det ikke er merkbart bedre i morgen, så må du tilbake til legen. Skriv ut og ta med denne: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=910535 Siterer: "Mastitt er hyppig forårsaket av penicillinaseproduserende gule stafylokokker. Førstehåndsvalget blant antibiotika er derfor dikloksacillin/kloksacillin. Det er minimal overgang av dikloksacillin/kloksacillin til morsmelk, og kvinner med mastitt som bruker disse, kan vanligvis fortsette ammingen, også på det affiserte brystet. "
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 11. oktober 2006 Er det farlig å amme med den ab jeg har nå eller?
Expat Skrevet 11. oktober 2006 #15 Skrevet 11. oktober 2006 NEi, så lenge fargen på melken er den samme på den gode og den vonde så er det greit å amme.
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #16 Skrevet 11. oktober 2006 synes jeg er myyye rødere på brystet idag, men er ikke steinhardt.. og det gjør ikke vondt når jeg ammer. Har kjøpt lecitin nå Tok to paracet i 3 tiden, og skal ikke ta flere ikveld.. hvis jeg får høy feber så ringer jeg legevakta igjen. Kan jo ikke ta paracet hele tia for å holde feberen nede. Har netopp tømt brystet fullstendig med pumpe.. Skal jeg ringe til legevakta nå for å høre ang. melkeprøven synes du? Føler meg dum, aner jo ikke hva jeg skal gjøre, synes dette er vanskelig. Du har vært til supergod hjelp hittil iallefall:)
tulleku *Oda-06 Alma-09* Skrevet 11. oktober 2006 Forfatter #17 Skrevet 11. oktober 2006 Må bare tilføye at jeg er allergisk mot vanlig pencilin, kanskje derfor jeg fikk abboticin...
Expat Skrevet 11. oktober 2006 #18 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg ville ringt igjen ja. Dette virker ikke. Skal sies at jeg ble innlagt for bb... (hadde tilleggsgreier, da) Hadde intravenoes ab og greier...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå