Gå til innhold

Rødbete- og sjokoladekake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm. Høres rart ut, men gulrotkake er jo supergodt, så hvorfor ikke?

Ja takk =)

Skrevet

Mørk rosa sjokoladekake

 

300 g rødbeter kokes, skrelles og kjøres til puré

3 egg

85 g mørk sjokolade , smeltes i vannbad

300 g sukker

2,5 dl solsikkeolje

30 g kakaopulver, siktet

200 g hvetemel

1,5 ts bakepulver

 

 

Sukker og egg vispes og oljen tilsettes i 3-4 porsjoner slik at det blander seg godt til en jevn masse

 

Sjokoladen helles i mens du visper

 

Rødbete-purèen tilsettes og alt blandes godt

 

Mel, kakao og bakepulver siktes og has i den øvrige blandingen. Dette skal bli en løs deig som helles i en smurt springform på 25 cm i diameter.

 

Stekes i 35-40 minutter på 180 grader.

Kaken er ferdig når den kjennes svampaktig med et lett trykk. Den skal være myk og saftig. Avkjøles i formen på rist

 

 

GLASUR:

200 g mørk sjokolade

2 dl fløte

 

 

Sjokoladen hakkes og has i en bolle som tåler varmt

Varm fløten til kokepunktet og hell over sjokoladen. Rør kraftig slik at sjokoladen smelter. Glasuren tykner etterhvert som den blir kaldere.

Hell glasuren over kaken når den er lunken.

 

Kaka er god med krokanis og rips eller stikkelsbær til.

Skrevet

Takk!

Da lager jeg den til helgen da får vi gjester.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hørtes veldig spennende ut.

Kan jeg bruke syltede rødbeter, eller blir det helt feil? Det er ikke så ofte det er friske rødbeter i butikken...

Skrevet

Du får kjøpt rødbeter i butikken nå (sesongvare), tror ikke jeg ville tatt sjansen på syltede rødbeter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...