♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 #1 Skrevet 9. oktober 2006 Sitter midt oppi en vanskelig situasjon nå føler jeg og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dette innlegget blir sikkert langt,men håper noen tar seg tid til å lese og komme med råd.. Jeg er gravid i uke 32 og har vel følt meg litt utestengt av vennegjengen siden de fant ut at jeg er gravid. Jeg er 20 år og har en samboer på 24 år. Vi har kjøpt hus sammen i fjor og har det veldig godt sammen. Vårt hus har stadig vært samlingspunkt for vennegjengen- alt i fra for å bare se en film og spise sammen eller ha en fest. Nå på lørdag ble jeg og samboer (endelig) bedt på en fest! Det er lenge siden sist, sikkert fordi vennene følre at jeg ikke passer inn når jeg ikke kan drikke. Min bror og ei venninne av meg arrangerte festen,leide lokale og ba inn folk. Siden min bror har astma(det har forøvrig jeg også,emn i mindre grad enn han) og siden de hadde leid et lokale som et idrettslag eier gikk jeg ut i fra at det kom til å være røykfritt inne. Når vi ankommer, som nr 7 og 8, ser jeg at de gjestene som har kommet før oss sitter og røyker inne.(ferdig røyk..) Jeg blir jo litt paff og snur meg til broren min og spør om det ikke skulle være røykfritt for det hadde jeg trodd. "Jo jeg vil det skal være det, men x (venninna mi) sa de skulle få røyke inne..men gå å si i fra til x at du også vil det skal være røykfritt så kanskje de går ut". Ja vel, jeg går bort til x og sier forsiktig at jeg trodde det skulle være røykfritt,men jeg vil jo ikke ødelegge for alle.. "nei de kan få røyke inne hvis de vil,men er sikekrt noen som går ut innimellom "svarer hun. Dette er ei jeg har vært venninne med i ca 13år så jeg følte meg litt skuffet, men som sagt ville ikke jeg ødelegge for alle. Jeg måtte veldig på do akkurat da så jeg tar av emg jakka og setter kursen mot do. Blir stoppet av flere som reagerer på at folk røyker inne når de ser jeg er gravid. Jeg gjentar at jeg trodde det skulle være røykfritt men at jeg ikke vil ødelegge for alle. Når jeg kommer tilbake fra do har x sagt til alle at de skal gå ut å røyke av hensyn til meg og barnet. =) På dette tidspunkt var vi toppen 10 personer der og de som ankom etter denne beskjeden gikk automatisk ut å røyka fordi alle andre sto ute når de røyka. Dette fungerte kjempebra og de få som ikke røyker sa til meg at det var så utrolig godt å være på en fest hvor man ikke røyka inne. Vi danset og sang karaoke og jeg hadde det kjempekoselig m venner! Men plutselig sånn rundt kl tolv ser jeg at det sitter flere å røyker inne igjen.. Omtrent samtidig som jeg legger merke til det kommer samboeren min bort til meg og sier at når han sto ute i stad (han røyker ikke, men var ute for å kjøle seg ned litt) så kom x ut å sa at Nå har vi jammen tatt hensyn til meg lenge nok så nå ville hun at alle skulle gå inn igjen og røyke inne, for hun synes gjengen ble splittet når de sto ute å røyka.. Man kan jo trygt si jeg ble litt paff.. Men igjen så vil ikke jeg være årask til krangling, så jeg sier til sambo at det er greit, jeg setter meg på kjøkkenet så lenge.. kjøkkenet var et stykke unna og med to dører og gang i mellom så det var ingen røyk innpå der. Relativt raskt etter meg kommer to venninnner av meg og setter seg med meg. De forstår hvorfor jeg sitter der og vil gjerne holde meg med selskap. ca 15 min senere kommer x inn og spør hvorfor vi sitter der. Jeg svarrer at jeg vil ikke være der som det er så mye røyk,pga ungen. Herregud ikke vær så hysterisk svarer hun, det er jo bare passiv røykning. På dette tidspunktet var det 30 stk i lokale,hvorav 25 ca røyka ferdig røyk. da er det ikke lenger snakk om "vanlig" passiv røyking sier jeg, men at det er greit jjeg kan være på kjøkkenet. "Men herregud hva er en kveld av 9 mnd da??" spør hun meg.. jeg blir så irritert ig sier at jeg ikke skjønner hvorfor hun er sånn, at dette er mitt barn som jeg bærer på og at jeg bestemmer hva jeg vil utsette babyen for. Også spør jeg henne hvorfor hun sier til folk at nå har vi tatt hensyn til meg lenge nok så nå skal alle gå inn å røyke-når det fungerte så bra med at folk gikk ut. "Det har jeg IKKE sagt! hvem har sagt at jeg har sagt det?" sier hun.. samboeren min svarer jeg for han sto bak deg da du sa det.. oi,ja men jeg mente det ikke sånn svarer hun da.. hun forsvinner ut i hovedlokale igjen og kommer tilbake etter 10 min og sier at nå har jeg bedt alle gå ut å røyke igjen så nå har dere værsågod å komme tilbake.. de andre går inn igjen og jeg kommer 2 min senere- da ser jeg 4-5 stk rundt omkring som røyker og prøver å gjemme røyken sin.. latterlig.. så jeg bestemmer meg for å kjøre en tur og komme tilbake når festen er ferdig. I dcet jeg skal sette meg inn i bilen kommer x og spør om jeg er sint. Ja litt irritert og såret og skuffet er jeg svarer jeg.. jeg forklarer hvorfor jeg er det, og hun sier unnskyld,at hun er lei for det og har dreti seg skikkelig ut. Jeg sier at det er greit-hvis hun mener det vel og merke. og det sier hun at hun gjør. hun vil jeg skal komme tilbake på festen, men jeg sier jeg vil kjøre meg en liten tur og kjøpe meg en sjokolade før jeg kommer tilbake. hun virker blid når jeg reiser. når jeg kommer tilbake vil sambo hjem og han foreteller i bilen at etter jeg dro sto x på trappa og snakka dritt om meg og til alt overmål til han! Nå er jeg veldig usikker for jeg aner ikke hvor jeg har x. Vi har vært "venner" i 13 år. Jeg sier "venner" fordi det har vært en del slike episoder opp gjennom årene, og jeg blir nå veldig lei meg fordi jeg ikke vet hvor jeg har ene og om jeg kan stole på henne. Det kan jeg tydeligvis ikke, og ei nær venninne av meg sa til meg i går at x hadde snakka dritt om meg til henne også, men at hun ikke hadde svart, og at x da hadde gått til min samboer for å snakke dritt om meg. Samboer opplevde dette som veldig frekt.. hva syns dere jeg skal gjøre? jeg har nesten lyst til å kutte henne helt ut, men er ikke så lett og kaste bort 13 års "vennskap.."
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Hei. Skummet igjennom historien din - den var jo litt lang. Jeg syns ikke at du skal tenke så mye mere på dette og la vennskapet være som på det beste. Husk at du har mye hormoner i kroppen og blir lett sårbar i denne perioden. Det var jo hyggelig at hun i utgangspunktet tok hensyn til deg som er gravid, men de fleste gjør egentlig ikke det. Det skader virkelig ikke så mye å være i et røykfullt lokale noen få timer! Ikke hver dag du er på fest! Håper du glemmer dette og kan fortsette din vennskap med x. Masse lykke til i sv.skapet )
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 9. oktober 2006 vi kom kl åtte og dro kl halv tre det er 6,5 time! og litt lenge syns jeg å være i et røykfyllt lokale.. når det er snakk om 25 stk som røyker ferdig røyk i et lokale hvor de ikke lufter ut så blir det ganske mye røyk og ikke godt å være i.. men takk for synspunktet ditt! var jo flere meninger jeg ville ha=)
TKH71 & Halvor :-) Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 Kjære Sol! Jeg synes det er kjempefint at du prioriterer å ta hensyn til barnet ditt i magen, fremfor "voksne" mennesker som selv velger å røyke. (Synes igrunn historien din tyder på at de er lite modne...) Små barn må jo bare ta til takke med foreldrenes standpunkt, og kan ikke trekke seg unna når passiv røyking blir ubehagelig. Jeg som voksen ønsker heller ikke å bli påført alt ubehaget som hører med til passiv røyking, men kan velge selv. Jeg er også dessverre allergisk. Sier dessverre, for det er ikke alltid en slipper utenom for det... Lykke til videre i svangerskapet, og fortsett med å ta vare på deg selv og barnet ditt.
Tjatjo Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Heisann. Jeg synes ikke dette hørtes greit ut. Det er ikke greit å drite i regler som gjelder når andre arrangerer fest, det burde absolutt ikke vært noe problem å gå ut å røyke.....har jo ikke blitt vinter enda en gang. Dessuten er det mange røykere også som synes det er godt å komme hjem uten at det stinker røyk av klærne. Hun burde holdt seg for god til å snakke dritt om deg fordi du bare prøver å gjøre det du mener er best for barnet....godt at samboeren din sa ifra til deg. På meg virker det litt som en venninne som har stort behov for å hevde seg selv ved å rakke ned på deg når det er hun som har tråkket i salaten. Ikke god følelse i det hele tatt =0) Skjønner godt at det kan bli litt anspent forhold.....kanskje føler hun seg litt dum i dag. Kan jo forsøke å snakke med henne når hun er edru =0) Lykke til i affal. Jeg hadde heller ikke sittet inne der hvor folk hadde røyka rundt meg.....
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #6 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg skjønner veldig godt at du er skuffet over venninna di! Jeg mener at venninner som går bak ryggen din og snakker stygt ikke er noe å ta vare på uansett. Mener at nå er det opp til henne om hun kommer i ettertid med en skikelig unnskyldning som er verdt å høre på... Hvis ikke, hadde ikke jeg orket bry meg med henne. Holder med deg i at det er voldsomt å oppholde seg så lenge i et lokale der så mange røyker. Jeg hadde nok forlatt festen på et tidligere tidspunkt...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #7 Skrevet 9. oktober 2006 Hei.Synes du overreagerte med henhold til røyking inne. Viktig å passe på passiv røyking, men det er nå måte på! En kveld er ikke farlig. Synes du virkelig at alle de andre skal ta hensyn til deg? Tror nok at du er litt vel hormonfull og bør kanskje stikke fingeren i jorda og innse at verden ikke spinner rundt deg. Hilsen fra en gravid ikkerøker som for øyeblikket ikke tør annet enn å være..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Høres ikke greit ut, men kanskje vennskapet deres er litt dårlig sett bort fra denne kvelden ? Kan virke sånn... Slitsomt med venner man ikke kan snu ryggen til, det er ingen vits i å holde på dårlige veninner ! Du har sikkert andre du kan bruke din tid på, skjønner det ikke er så enkelt siden dere har vært veninner så lenge. Ønsker deg lykke til ! Ang.røying; tror ikke du skal være så bekymret for denne ene kvelden...
ettie Skrevet 9. oktober 2006 #9 Skrevet 9. oktober 2006 Heisann.. Tror ikke det er kjempeskadelig for babyen din at du er på en fest der det røykes (mye vell og merke) en kveld. Men skjønner godt at du vil være på den sikkre sida, og synest det er dårlig gjort av festdeltageren og ikke ta hensyn til deg. Har selv vert røyker og hadde ikke hatt noen problem med å gå ut og ta meg en røyk dersom det var alergikere eller gravide til stede. Mine venner er veldig forsiktig i å røyke i nærheten av meg nå..selv om jeg elsker og være passiv røyker og kjenne den gooode røykelukta (syke meg!) Men til mitt poeng. Veninnen din høres ut som ei ordentlig kjærring (som ei x-veninne av meg) og slike venner har du ikke bruk for. Drit i henne..når hun ikke kan ta så pass hensyn og bare driver og slenger dritt bak ryggen din, har du ikke bruk for henne og har sikkert bedre venner. Kan vere vanskelig og drite i venner på den måten, men det er ofte det beste.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 9. oktober 2006 syns nå du som ikke tør annet enn å være anonym kan komme frem med ditt nick go stå for det du mener da hvis ikke blir det for dumt.. Jeg respekterer andres meninger og slik,men syns at folk skal stå for det de mener og stå frem m nick i det minste! De som gjemmer seg bak anonym knappen er feige spør du meg. Men over til ang røyking og passiv røyking.. og denne festen; jeg mener ikke at jorda skal spinne rundt meg, og jeg understrekte flere ganger på festen at jeg ikke ville være årsak til kranling, eller misnøye- og at dette ikke var min fest og jeg ikke ville bestemme over de 30 andre som var der. Det kom faktisk mange røykere og ikke røykere bort til meg utover kvelden og spurte hva jeg syntes om røykinga. Jeg sa også da jeg selvsagt skulle jeg øsnke det var røykfritt- men at dette ikke var min fest og jeg ikke ville bestemme over andre. Jeg satte meg på kjøkkenet alene for å spare de andre m diskusjoner og ville ikke tvinge folk ut. Da var det bedre at jeg satt der og pratet i tlf eller noe ti lfesten var slutt...når det ble oppstyr fordi jeg var på kjøkkenet så valgte jeg å ta bilnøklene å kjøre meg en tur for å slippe krangling osv. Jeg sa også til de som spurte at jeg ville kjøre for å kjøpe meg mat- ikke pga røyking og kranling. syns nå ikke dette virker som jeg var hormonfull og tror jorda spinner rundt meg da jeg hele kvelden prøvde å være en grå mus ang dette.. og heller trekte meg bort fra hele festen under påskudd av å være sulten i stedet for å krangle.. eller hva syns du??
moby dick Skrevet 9. oktober 2006 #11 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg skjønner godt følelsene dine, man er, og bør være litt ekstra påpasselig med hva man blir utsatt for med smått i magen. Jeg mener dette er snakk om respekt for andre. Selv har jeg vært storrøyker en rekke år(har vært ikkerøyker de siste 7 årene), men jeg har alltid ment at man som røyker skal ta hensyn til andre. Alle vet at både aktiv og passiv røyking er farlig, derfor bør røykere ta hensyn til de som velger ikke å røyke. Greit nok at en kveld med sigarettrøyk trolig ikke vil skade hverken babyen din eller deg, men dette er snakk om manglende respekt.
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2006 TAKK moby dick- takk=)
*Lucia* Skrevet 9. oktober 2006 #13 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg har vært på en fest i svangerskapet hvor jeg visste at det kom til å bli røyka inne. Jeg valgte å gå. Hadde jeg ikke ville utsatt meg selv for det den gangen hadde jeg valgt å bli hjemme. Jeg mener at at en hel fest ikke skal ta hensyn til meg og min graviditet. Det er jeg som velger om jeg vil gå eller ikke.... Men det er min mening. :-)
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 9. oktober 2006 jeg er helt enig jeg Lucia- MEN nå var dette en fest som jeg trodde var røykfri- mye pga broren min som har astma blant annet.! Hadde jeg visst fra starten av at det kom til å være røyking inne så hadde jeg ikk dratt på festen...
*Lucia* Skrevet 9. oktober 2006 #15 Skrevet 9. oktober 2006 -MEN jeg må si meg helt enig med deg at å prate dritt om deg bak ryggen din, DET hadde jeg aldri godtatt. Hva pratet hun om? Har du kontaktet henne i ettertid?
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #16 Skrevet 9. oktober 2006 Hun pratet som om jeg hadde bestemt at alle skulle ut,selv om jeg understrekte at jeg ikke ville bestemme det og at broren min også ba om det skulle være røykfritt og han faktisk var med å arrangerte festen, og hun pratet vel generelt dritt om at jeg var sur og ikke godtok unnskyldnignen hennes(men jeg godtok den og sa blidt at jeg kommer tilbake, jeg ville bare kjøre å kjøpe meg noe mat først..) osv-.. jeg har ikke kontaktet henne for jeg syns hun kan ta kontakt og opprettholde unnskyldningen sin i edru tilstnad.. nå fikk jo jeg vite av ei anna venninne(ei som virkelig er det) at hun også hadde baksnakket meg til henne senere, og broren min foretalte meg i stad at da han snakket med henne i går så snakka hu også lite trivelig om meg OG løy faktisk om diverse som ble sagt på festen..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #17 Skrevet 9. oktober 2006 hadde det vert meg, tror jeg at jeg bare hadde dratt hjem. ville jo ikke at en hel fest skulle tatt hensyn til meg.. da hadde heller jeg tatt ansvar for barnet mitt og dratt hjem.det virket jo som om det ble en del unødvendig drama ut av denne filletingen...
Oktober2006_mamma Skrevet 9. oktober 2006 #18 Skrevet 9. oktober 2006 Ut ifra alt du selv skriver om denne venninnen, så hadde jeg personlig bare kuttet henne ut. Har selv hatt ei slik venninne, ga henne sjanse på sjanse, uten at det hjalp. Hun gikk stadig bak ryggen min og slang dritt. Og hva er vitsen da? Vi hadde kjent hverandre fra vi var 7 år. Kuttet henne ut da vi var i begynnelsen av 20-årene. Da hadde jeg fått nok. Det er selvfølgelig helt og holdent opp til deg hva du velger å gjøre, men det er jo veldig slitsomt å forholde seg til personer man ikke kan stole på, spør du meg Når det gjelder røykingen, så er det jo opp til deg hva du vil utsette barnet for eller ikke. Jeg personlig prøver å holde meg unna så godt jeg kan. Også fordi jeg er allergisk. Men kjenner så mange som røyker at det ikke går ann å unngå det fullstendig. Særlig på fest. Men jeg har reist på fester for det, og forsøkt å sitte slik at jeg unngår det verste. Jeg går heller hvis det skulle bli altfor røykfylt. Det jeg reagerte på var at du ikke "fikk lov" til å sitte på kjøkkenet, der det ikke var noe røyk. Mener venninnen din iallefall burde respektert det. Du plaget jo ikke akkurat de andre ved å sitte der, slik jeg forsto det. Så kunne de andre sitte inne som før og røyke. Selv om selvfølgelig det beste for deg hadde vært om de gikk ut.
Sola Smiler 2 jenter... Skrevet 9. oktober 2006 #19 Skrevet 9. oktober 2006 Hei... jeg skjønner både deg og venninna di... skjønner at det ikke er noe ok å sitte på en fest med mye røyk... Hadde jeg vært deg hadde jeg faktiskt bare dratt hjem!!! Skjønner at venninna di følte på da du satt deg på kjøkkenet også.... Du sier at du ikke ville di skulle røyke inne, men at du ikke ville ødelegge festen for alle.... Jeg synes det hørtes ut som det ble litt "dumt" med alt det røke greiene... Jeg hadde heller sagt at jeg dro hjem og kom til å ta igjen festen når ungen var ute.... MEN hun har ingen rett til å snakke dritt om deg.... Det var skikkelig dårlig gjort av henne, men snakk med henne når hun er edru... Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå