Gå til innhold

Hva "leker" dere med om dagen?


♥Koseklumpen-3 barnsmor♥

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kjøpt noe leker enda og tulla mi er 5 1/2 uke gammel. Eneste vi har er en elektrisk uro over sprinkelsenga som hun ikke har begynt å bruke enda. Hender hun ligger oppi der og pludrer og ser på den, men det tar ikke lang tid før hun er lei. Ellers så sitter hun litt i vippestol, mens jeg prater/danser/synger for henne. Hun har bare bamser, bl.a. en med bjelle som hun ikke viser så stor interesse for. Ellers av dagen holdes hun av oss, ligger i vogna, eller på sofaen mens vi sitter der. Tenkte å kjøpe et krabbeteppe til henne. Bruker bare stellematte eller stellekommoden foreløpig når hun legges på magen. Tenkte også å kjøpe en rangle og en vognleke (sånn man henger på tvers). Tenker noen ganger at hun kjeder seg, fordi jeg ikke leker nok med henne. Men så tenker jeg også at det er jo helt unaturlig å hoppe til med en gang jeg merker at hun er våken. Kan jo bli for mye mas også. Hvordan er det med dere? Og hvor ofte ligger babyen deres på magen/gulvet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har babygym og vippestol, og der kan han sitte/ligge nesten 30 min før han begynner å kjede seg (har gått gradvis, fra 10 min når han var 3-4 uker til 30 når han nå er 8 uker).

 

Ellers så liker han å bli sunget til, ligger i armkroken min også synger jeg barnesanger, da smiler han og prøver å synge med noen ganger. Liker også å ligge å bli snakket med.

 

Han liker ikke noe særlig å ligge på magen (når han var 5 uker kunne han nesten ikke ligge et minutt en gang før han begynte å gråte!) nå han han ligge kanskje 10 min før han begynner å gråte.

Han ligger en del på magen på brystet mitt da, så får trent nakken godt da.

 

Han ligger ikke så mye på gulvet enda (bortsett fra når han ligger under babygym). Men i sofaen kan han ligge ganske lenge helt alene og bare titte på ting rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en tykk stor gym matte for en uke siden og han digger å ligge på den. Ellers er det leker med lyd som er i vinden nå. Spesielt spilledåser. Bruker også en spilledåse i sengen på kvelden når han skal sove. Virker som han liker å lytte til den. Han blir helt stille :-) Det er først de siste to ukene at han er blitt opptatt av leker (han er 8 uker i dag). Ellers har ansiktene våre vært nok. Det er fremdeles spennende å herme etter vår ansikts uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ingen leker snart 10uker gammel er han blitt. Han koser seg med mamman og pappaen sin er opptatt av lys og tv også

 

hr foresten kjøpt en uro med lyd til seng eller vugge men den har vi ikke begynt med (fordi vi ikke er hjemme)

 

De er vel mest opptatt av å bli underholdt i små doser og det varierer hvor oppmerksomhetsyke de er ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, d har seg slik at når babyene 1mnd til de begynner å krabbe/gå, bør ligge på gulvet så mye som mulig!! dette for å få romfølelse, lære om kroppen, og lære seg rett å slett å reise seg/flytte på seg!!

vippestol er ikke bra for babyen (akkurat som bilsete), babyene lærer ikke noe av å sitte der, og kroppen "vokser" feil hvis de sitter sånn for lenge!! vippestol er kun til nøds for foreldrenes del!!

 

her har vi nå kjøpt gymmatte, og her "gymmer" vi dagen lang!!

 

d vil si: han ligger å gymmer me gymleke (stativ)...viktig med kun en leke i mitten, og denne bør henge i boksestrikk slik at barnet klarer å ta den å få den i munnen når han er stor nok til d (før an får dette til skal han øve seg på å få d til, start tidli), leken skal henge rett over navlen ca!!

vi ligger også på magen så mye så mulig, dette er ikke alltid så gøy, så da ruller vi frem å tilbake (trøster på ryggen, og ruller tilbake når ha har funnet roen)

vi har også kjøpt mange leker, for at han ikke skal se på samme leke hele tiden (viktig me litt forandring)! vi bruker disse til å riste skrått fremfor hode, og viss han klarer å se på leken flyter vi den over på andre siden mens han følger etter med blikket!! (dette kan også gjøres med deg selv, sett deg fra den andre siden til den andre så babyen flytter hodet frem å tilbake for å se på deg)

 

han har nå blitt 10uker, og pga at vi trener litt hver dag, så har han nå blitt kjempe flink og begynt å gripe etter leker, følger etter uroer og han ler og snakker masse:)

 

 

håper dette hjelper noen, har lært d av fysioterapaut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen er 6 1/2 uke gammel, og foreløpig har vi ikke funnet fram noe særlig med leker. Ifølge mine spebarnsbøker så har ikke så små barn glede av leker enda. Kan jo bl.a. ikke kontrollere armer og hender enda bevisst. Vi har funnet fram babygymmen, og de siste par dagene har han ligget under den ei lita stund og kikket på den. Storesøstra sitter ivrig på sida og vil mer enn gjerne at han skal begynne å leke ( les: ta på lekene ), hehe - hun er nå så søt i sin iver :-)

Han har også begynt å sitte korte perioder i vippestolen, og det er tydelig at han liker å sitte slik og følge med.

Han sitter også i en Fisher-price-huske av og til. Denne disser fram og tilbake mens det spilles sanger. Det liker han kjempegodt.

Vi har også noen leker som spiller musikk, og når disse slåes på, blir han stille og lytter.

Over stellebordet har jeg hengt oppe en lang ramse med ulike figurer i fargene rød, hvit, svart. den har jeg fått fra Goboken. Denne liker han godt å studere.

Vi har ikke hatt han noe mye på gulvet, som sagt - det er de siste par dagene. Ellers har vi hatt han en del på magen på stellebordet, men han blir fort irritert da. Ligger også en del på mage på brystkassen, og da trener han jo også nakkemusklene.

 

Merker jo at han blir mer og mer obs på det som skjer rundt han dag for dag, og vi skal snart lete fram babylekene vi har på loftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...