Gå til innhold

HJELP Hva må planlegges til en dåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerinnen min er verdens dårligste planlegger, og nå skal hun feire dåp hos mine foreldre. Min mor er en god administrator, men har fått beskjed om å holde seg lavt. Så kommer min svigerinne til meg og spør, hva må planlegges... og jeg har liksom gitt intrykk av at dette kan jeg, men nei...... Så jeg spør om hjelp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Punkt 1:

Avtal dåpsdato med menighetskontoret! Ved dåp i samme prestegjeld som dåpsbarnet bor: Da holder det med menighetskontoret.

Hvis barnet skal døpes et annet sted enn der det bor, så må man kontakte menighetskontoret på begge steder, der man bor først. Menighetskontoret informerer om videre gang.

Punkt 2:

Skaffe faddere. Minimum 2, maksimum 6. De må enten være medlemmer i Den norske Kirke, eller et annet trossamfunn som støtter barnedåp.

Punkt 3:

Dåpskjole/-antrekk. Leie? Kjøpe? Finnes i familien? Låne? Husk lue, hvis man vil bruke det.

Punkt 4:

Avgjør hva slags mat man skal ha til selskapet etter dåpen. Hvilken mat man velger vil avgjøre en del av den videre planleggingen.

Husk:

- nok mat - evt. egen mat til barnegjester

- borddekking

- lys

- pynt/blomster

- kaffe

- kaker

- servise

- duker

- bestikk

Punkt 5:

Sende ut innbydelser. Hvor lang tid i forveien? Varierer, tror jeg. Om man har informert uformelt om at dåpen skal finne sted, så trengs kortere tid enn om man ikke har gjort det på forhånd. Vi sendte ut innbydelsene ca 1 mnd før dåpen.

Tja, var det mer da, tro... Jo, punktene jeg har satt opp her, er ikke nødvendigvis i riktig rekkefølge... Håper du finner litt hjelp her. :-)

Er det ikke en "dansejenTe" du har i magen...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...