Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 8. oktober 2006 #1 Skrevet 8. oktober 2006 Han er 4 1/2 år og har en bror på 10 som er såå snill og god. Han lille ligger ved siden av sin mor og sover, han bruker sutt, og hans mor ser det ikke som noe problem.. Men problemet kommer når vi skal ha dem, han vil jo ikke sove alene og uten sutt.. han holder oss våkne hele natten og bare gråter.. min kjære og hans x har vært til rådgivning men hun ser ikke problemet... selv om hennes nye mann nå sier at dette er et problem.. så hun møter det samme nå som når hun var samober med min kjære, og han så seg lei på å ikke ha sin egen seng å sove i, for der lå ungen hans...(+ mye mer selvfølgelig) Har dere noen tips?? vi har prøvd ulike belønningsystemer osv men ingenting funker, så jeg tror han mor må ta det første skrittet her å skjerpe seg og begynne å tenke på barnet ikke seg selv... hun orker ikke være oppe om natten og da blir han ikke bedre heller. Han ligger også veldig etter på språk pga smokken som han flyr med men det vil hun ikke høre på.... dette er fortvilende...
Maud Skrevet 9. oktober 2006 #2 Skrevet 9. oktober 2006 Det ideelle hadde selvfølgelig vært hvis dere og biomor ble enige om de sentrale elementene i barneoppdragelsen og så gjorde sånn noenlunde det samme. Det høres imidlertid ikke ut som det er et realistisk alternativ for dere. Det blir vanskeligere for dere å etablere klare rutiner for et barn dere har nokså lite, men dere må nok ta kampen selv. Hvis dere noen gang har barna mer enn en helg, får dere ta det da. Krev at han ikke går med sutten på dagen. Jeg ville ikke krevd suttefri natt hvis dere samtidig skal kreve at han sover alene. Det viktigste blir vel å få ham til å sovne i egen seng, deretter må dere bare følge ham tilbake hvis han kommer inn i deres seng. For mange barn fungerer det bra at en voksen legger seg på gulvet inne hos dem. Jeg ville gitt belønninger gradvis, altså først belønning for å sovne på eget rom og så deretter belønning for å sove i egen seng hele natten. Belønningen bør komme raskt etter at han har stått opp og det må være noe attraktivt når han gjør noe så vanskelig som å sove alene.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #3 Skrevet 9. oktober 2006 Hva med å sette hans seng inntil deres seng til å begynne med, da ligger han i egen seng men samtidig nær voksne? Gjorde det med dattern min da hun skulle over i vanlig seng da hun syns det var litt skummelt å ligge i stor seng, men da kunne jeg bare strekke ut armen hvis det var noe, hadde da såpass mellomrom mellom sengene at jeg kunne sette bena mellom de. Når det gjelder sutten så m,å han hvertfall få lov å ha den om natten helt til det ikke er noe problem å sove alene, men på dagtid så er det sikkert ikke nødvendig med den sutten, rydd vekk alle smokker så han ikke finner noen på dagtid, men at de dukker opp igjen når han skal legge seg, da kan også sutten være en slags belønning for at han skal ligge i egen seng Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #4 Skrevet 9. oktober 2006 dere kan la han sove med dere? jeg forstår jo at du synest dette er litt rart, å ha en annen kvinnes barn i din seng, jeg hadde ikke likt det. har hatt stebarn i senga etter mareritt et par, tre ganger, synest det er ubehagelig. men de er eldre, jente 8 og gutt 9. men det er ikke så unaturlig at han sover med foreldrene han er jo ikke så stor, og han har allerede opplevd at far og mor har gått fra hverandre. han trenger sikkert tryggheten av å sove sammen. vi samsover med fellesbarn, akter ikke å kaste noen ut før de er klar. må også legge til at jeg aldri hadde sendt et barn jeg samsov med på samvær til en far som ikke tok det oppi senga til seg. det må jo være forferdelig for barnet. hadde stoppa samvær til barnet var klar til å sove alene, om faren ikke gadd å følge opp. jeg hadde også gjort det klart for eventuell ny samboer at han må venne seg til å ha barnet i senga, eventuellt finne på en avvenning der.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2006 #5 Skrevet 9. oktober 2006 Jeg sover ikke med stebarn i senga.. heldigvis ikke noe problem her, de sover som steiner hele natta.... hadde syntes det hadde vært unaturlig og ekkelt å sove i samme seng som dem.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2006 Problemet er vel at ungen har ligget ved siden av sin mor siden hun kom hjem fra sykehuset og gutten selv trenger ikke det, hos sin far har han alltid sovet på samme rom som sin bror.. og det går fint, våkner noen ganger og andre ikke. Det er mor som syns det er koselig og da blir det feil....
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #7 Skrevet 10. oktober 2006 Skjønner godt at dere er fortvilet. Vi hadde samme problem tidligere. Vi løste det ved å stå opp og følge jenta i seng hver natt. Noen ganger gikk det helt greit, hun kom mange ganger inn til oss nesten i søvne og av vane, så da var det bare å snu henne rundt, følge henne på rommet og bre dyna over henne. Andre ganger kunne hun gråte, og da satt vi på sengekanten eller la oss litt sammen med henne. Det gikk noen måneder før vi kom inn i det, men nå går det helt fint. Nå kommer hun inn max 1-2 ganger i uka, og da følger vi henne tilbake på rommet. Hun sover fortsatt sammen med sin mor når hun er der. Hun er nå 6,5 år. Hos oss har det gått kjempefint, alle sover bedre om natten nå, og vi har masse tid og overskudd til kos og aktiviteter på dagtid. Ingen forskning som viser at det er spesielt sunt for barn å samsove, heller.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter #8 Skrevet 10. oktober 2006 Takk er så enig så enig... her også gjør vi det på samme måte og det funker... men det blir litt slit når vi bare har dem annen hver helg, så jeg bare håper mor tar tak i dette her.. da blir det så mye mer koselige helger og mer overskudd...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #9 Skrevet 10. oktober 2006 Ja, det var det som var vanskelig hos oss også, at vi har henne bare annen hver helg. Men vi som er stemødre må huske på at barn er tilpasningsdyktige, og at de kan forholde seg til to hjem med ikke identiske sett regler. Når jeg tenker på den måten blir det mer meningsfullt for meg å være stemor, altså at jeg ikke trenger å "dilte etter" biomor i ett og alt.. Men at jeg og faren til jenta kan delta og bidra til oppdragelsen selv om vi ikke har henne så mye. Mange ting er vi selvfølgelig enig med biomor om, det er ikke det at vi leter etter ting å gjøre ulikt fra biomor.
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 10. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. oktober 2006 Jeg er enig med deg, ser jo hos oss har vi laget regler som henger på kjøleskapet, kun 5 stk.. og hver morgen når vi har dem og spiser frokost leser han på 10 opp hva som står der. Og dette syns de er gøy og de følger dem også.. hos sin mor har de ingen, der får de lov å kaste klær rundt, sitte å grise ved matbordet, aldri spise opp maten, leke på gulvet og spise samtidig.. ja alt er igrunn lov.. Trodde kanskje at dette med regler kom til å gå til helv.... her men de syns faktisk det er fint å ha regler... de er såå flinke.. og de får seff mye skryt når de er flinke og hjelper til.. masse ros får de.. Og det eneste som x sider er at vi prøver å ødelegge henne, men vi vil jo bare barnas beste, og hun prøver med regler selv nå da, men hun er ikke konsekvent nok dessverre, hos dem så er det unga som styrer mora.. Men får håpe for fremtiden til gutta at hun skjerper seg og begynner å tenke på barna og ikke være så egoistisk oppi dette her..
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #11 Skrevet 10. oktober 2006 Fant denne linken på småtroll en gang, http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2087-2179265,00.html Det finnest en hel haug med forskning som dette, men det var den som var lagret i mine favoritter, det er absolutt den mest oppdaterte veien å gå når det gjelder barneoppdragelse, og godt er det. Jeg hadde ikke vært konfortabel med stebarn i senga, og gudskjelov er ikke det et problem for oss, men en kan da ikke hevde at det ikke finnes forskning som støtter samsoving, for det gjør det i bøtter og spann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå