mette69 Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Hei Jeg er nå blitt 37 år og vi har i dag fått innilget IVF behandling i Tromsø. Jeg lurer på om dere kan fortelle meg hva jeg egentlig kan forvente å gjennomgå? Jeg lurer fælt på det med bivirkninger i hormonbehandling og hvordan de henter ut eggene setter inn, gjør det vondt ? tusen spørsmål... men mest bekymret for bivirkninger og hva jeg kan vente meg i tiden fremover. Jeg blir veldig takknemelig om dere kunne sette av litt tid til meg ha en fin dag!
Marimarei Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Hei Gratulere med at dere har fått innvilget IVF, spennede dette. Er nå i gang med mitt 10 forsøk,på papiret 9 ( da ett forsøk ble avbrutt pga eggene ikke klarte seg før innsetting, men for oss ble det et forsøk. Man må få satt tilbake før det telles som et forsøk) På vårt 5 forsøk gikk det bra, og har i dag en liten jente på 3 år. Nå holder vi på med søskenforsøket, skal ta ut egg til uken. Jeg har på alle forsøkene tålt hormonene og det er det mange som gjør. Så det kommer sikkert til å gå bra. Men litt hetetokter har jeg hatt noen ganger. Egguttakene har gått greit, man får smertestillende. Men jeg må innrømme at jeg synes uttak er litt vondt. Men innsetting merkes ikke. Du starter opp med nesespary i ca 3-4 uker, så starter man på hormoner som man setter med en liten penn(ligner på insulinpenn) så eggløsningssprøyte, så uttak, innsetting og til slutt ruging i 2 uker før testen kan tas. Kort og litt enkelt fortalt. Ønsker deg lykke lykke til. Håper dette går fint og at det klaffer på første forsøk for dere. hilsen fra
mette69 Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2006 wow 10 forsøk, godt å høre at du har lyktes.Og Tvi Tvi for at det går bra denne gangen også! Jeg innbilte meg at ved egguthenting ble du lagt i narkose?? Hvordan blir humøret når man går på hormoner?
Mari 75 Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Det er veldig individuelt hvordan man opplever det å gå på hormoner og også hvilke bivirkninger du får. De fleste dessverre har nok noe bivirkninger, men det er jo verdt det. Nesesprayen tar man for å nedregulere, slik at man ikke får eggløsning. I praksis vil det si at man får " overgangsalder ", altså svetter, fryser og ofte lett hodepine. Jeg merker det på denne måten pluss at jeg føler meg oppblåst, og har litt smerter i brystene. Humøret kan jo også svinge litt da..... Når man begynner på sprøyter setter man i gang hormonproduksjonen for å produsere egg, og da synes jeg at mange av symptomene blir mindre, så jeg gleder meg faktisk til å starte med sprøyter. ( Det er en penn, så det er ikke noe problem å sette den.) Egguthenting verserer det dessverre mange historier om, men jeg synes ikke at det var så ille. Skal til 3. egguttak i uke 43 og gruer meg over hodet ikke. Du får ikke narkose, men beroligende og smertestillende intravenøst. Under egguttaket får du mer smertestillende dersom du skulle synes det gjør vondt. Jeg synes nesten man får for mye, det går helt rundt i hodet. Egguttaket opplevde jeg som et lite stikk, og litt smerter i magen som ved menstruasjon.
Mari 75 Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Fortsetter her jeg.Starter med å rette meg selv litt. Når man tar ut egg må man punktere eggposene og suge ut eggene. Hvor mange stikk/punkteringer kommer an på antall eggposer, som er veldig forskjellig fra person til person. Noen har få eggposer, andre mange. Lykke til!!!! Gru deg ikke, tiden går fort og plutselig er det egginnsetting.
Mari 75 Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Glemte å fortelle deg av egginnsetting er helt smertefritt og gjort på noen minutter. Etterpå skal du ligge å slappe av en halv time før du kan sette deg i bilen og kjøre hjem.
KS 15.08.07 Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Leste innleggene her ! Kjempebra og ikke minst konstruktive svar på gode spørsmål ! Jeg satt selv med de samme spørsmålene for gynekologen vi bruker skal sende avgårde søknad til IVF nå. Takker for svar !!
Marimarei Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Bli ikke lagt i narkose, men fikk smertestillende. Som en annen sier er det veldig for gjort, og for all del ikke gru deg. Det går så fint som bare det skal du se. På mine 7 uttak ( har hatt fryseforsøk derfor 7 uttak) har det gått veldig bra med uttak. Men de to siste har vært svært vonde. Dette kan skyldes litt annen dose med hormoner, eller bare at eggstokkene er mer følsomme som legen sa til meg. Humøret har ikke vært noe problem. Kanskje litt kortere lunte. Ellers ingenting. hilsen
Sabina Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Synes ikke du skal bekymre deg for hormonene eller uttak. For min del gikk det helt fint, hadde ingen spesielle plager verken med spray eller sprøyter. Og uttaket var ingenting å grue seg for, det var over på 5 minutt. Og med masse smertestillende innabords så kjente jeg det kun som litt sterke menssmerter.
mette69 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. oktober 2006 tusen takk for svar jenter! jeg inrømmer at jeg er litt engstelig ja for både hormoner og alt det som medfølger. Mitt problem er at jeg har fjernet en del av livmormunnen slik at nerrvene mine er helt "åpne" slik at for meg å ta en gynekologisk undersøkelse er veldig smertefullt og ta tør jeg liksom ikke tenke på ved egguthenting med masse greier opp i der liksom:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå