Gå til innhold

Deling av samværskostnader.

Anbefalte innlegg

Skrevet

1) Hvoran deler man samværskostnader når det er lange avstander mellom mor og far?

2) om man har dårlig økonomi (begge) så går vel stort sett hele bidraget ut i reise kostnader i forbindelse med samvær da eller?

vil gjerne høre deres erfaringer her...

- Undrende Znuppeline_

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Deling av reisekostnader regnes ut på samme måte som bidrag.

Dvs at har dere samvær 30/70 så skal han betale 30 % av utgiftene ved samværet..

2. Bidraget kommer i tillegg. Utgiftene til samvær og bidrag til underholdning av barna er to forskjellige ting.

Skrevet

TAKK FOR SVAR!!

Ok - når du tar dette eksemplet - betyr det at han skal betale kun 30% av en evt reisebillett for barnet?? og jeg 70% av barnets billett??

Det vil jo gjøre slik at jeg betaler mer en han faktisk gir i bidrag. Han betaler minstebidrag, og bor langt unna, slik at fly blir beste reisemåte. Om jeg skal betale 70% av barnets flybillet - sitter jeg faktisk igjen med mere utgifter enn jeg mottar i bidrag!!!

Kan det være slik??

Da vil jo JEG få økoknomiske problemer når HAN skal ha samvær??

Skrevet

Ja, dessverre har du forstått det riktig.

Dessverre for deg, men likevel er det jo rett....

Dersom han tjener mindre enn deg må du betale mest...

Gir han deg 1000 kr i bidrag, flybillett koster 3000 kr, og han skal betale 30 % ender du opp med å betale 2100 kr og han 900 kr.

Da yter han med 1900 kr mnd og du 2100 kr for at faren skal få se barnet...

Ga det noe mening disse tallene?

Dere kan ikke komme opp med annen løsning da? Kjøre halvveis for å møte, hvis ikke avstanden er ALT for stor da selvsagt..

Skrevet

Ja, men han tjener ikke mindre en meg skjønner du.

Jeg får overgangsstønad, og han skal ut i jobb - som han tjener ok i.

Er det fortsatt slik d også, at jeg skal betale slik som sagt overfor?

kan jeg spørre hvordan du vet dette?? :-)

Skrevet

Hæ? Tjener han mer enn deg? Hvorfor får du da så lite i bidrag? Misforsto deg jeg da, at han tjente mindre enn deg.

Reisekostnaden skal deles mellom dere, og den som tjener mest skal betale mest.

Her er utdrag fra barnelova:

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadane. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadane istaden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det.

Skrevet

Dette mener jeg er feil. Det skal ikke deles etter samvær. Det er i hvert fall hva jeg har forstått. Men mulig jeg tar feil?

Skrevet

Ehh.. leste du hele tråden og alle svarene? Jeg la jo inn at det skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntekta..........

§ 44. Reisekostnader ved samvær

Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna

Skrevet

Høres vel egentlig fornuftig ut....

MEN: neste spørsmål er da:

HVEM betaler fars billett?? også moren som må være med å betale på den?? eller bataler mor kun sin andel for i barnets billett??

Hørt begge deler. At mor både skal halvere på barnets billett - OG fars billett om han må hente!!

Har også hørt at or BARE skal betale for barnets billett. HVA er rett tro??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...