Gå til innhold

Slik ser vår dag ut, hva med deres?


Aga:-)

Anbefalte innlegg

Først av alt: Jeg praktiserer selvregulering, slik at innimellom alle gjøremål er det en hel bråta med ammepauser. Kan være en halvtime mellom, eller som i går hvor det gikk tre timer mellom måltidene.

 

Jeg vekker Ingeborg i halv sju-tiden, da er hun med på frokosten sammen med resten av gjengen. Etter det, vask og bleieskift (ca kl08.00) er hun helt utslitt og sover en times tid. Da er det tid for husarbeid (les:DiB) og annet moro for mor;-) Så holder jeg henne bevisst våken til ellevetiden, hvor hun og jeg stort sett går en tur. Ofte går vi sammen med andre hjemmeværende, dette gjør jo at jeg får litt voksenkontakt også. På turene sover hun så utrolig godt, gjerne i halvannen til to timer (men da er jeg sliten av å gå tur også, altså). Så er det hjem igjen, våkentid og gjerne med på div husarbeid (gjennomsnitlig fire maskiner med klær hver dag tar tid) og leksegjøring med skolegutta før vi igjen rusler en tur for å hente minste storebror i barnehagen (ca 15.00). Da sovner hun gjerne på veien, og sover en halvtime/time. Hun er med på full aktivitet på ettermiddagen med middag og leik og andre ting, og sover gjerne ikke noe før i sekstiden (ganske stille under barnetvtid).. Etter at lillegutt har lagt seg (ca 19.00) er hun våken og i full vigør frem til vi legger oss (ca 22.00). Det er så koselig å pludre med henne ganske uforstyrret om kvelden, da er gjerne de store gutta med og koser med henne også. Hun sover godt fra 22.00 til ca 02.00, så blir det egentlig bare tøys og tull resten av natta. Delvis fordi hun skal ofte ha mat, og fordi jeg ikke er "flink" nok til å legge henne over i egen seng.. Vi ligger ved siden av hverandre, og melkelukta vekker henne sikkert oftere enn det som sunt er;-)

 

Søvn er oppskrytt, hehe. Dagene er slitsomme, men tanken på at dette bare er for en periode gjør at dette går bra, ikke sant?

 

Hvordan er dagene deres?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her starter vi dagen ca kl 9, da er hun klar for å stå opp. Vi steller og ammer, når kl begynner å nærme seg 10 kan jeg begynne å tenke på frokost. Når hun har spist kan hun sove en times tid, så er det gjerne pupp igjen, men etter den kan hun være våken i lengre perioder. Så er det pupp og en relativt lang dupp, så da får jeg gjort unna husarbeid og andre ting som skal gjøres, som dib.. ;o) Så er det igjen tid for pupp og mer våkentid, så enda mer pupp og soving til i 5-6 tida. Da er hun våken til vi tar kveldsstell ca kl 20, så sover hun til 23-24 før hun skal ha første nattpuppen. Neste gang er i 4-tida, så i 7-8 tida, så dupper hun litt før vi står opp i 9-tida.

Hun legges sovende i vugga på siden av senga vår, men når jeg nattammer sovner jeg alltid slik at jeg aldri får lagt henne på plass igjen.. så her praktiseres det mer eller mindre samsoving. Men jeg blir i det minste uthvilt, noe positivt er det jo med det!

 

Dette er bare et eksempel på dagen vår, for alt er relativt, både antall amminger og lengden på soveperiodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille jente styrer dagene, men et viss mønster er det jo. Det fortoner seg for det meste som følger:

 

ca.kl.10: Stå opp - stell - kle på - pupp - snakke med pappaen før jobb (han jobber bare ettermiddag hver ukedag)

 

kl.11.30 - 14.00 : Sove - gå tur

 

Etter dette sover, spiser, prater, bæsjer/tisser hun om hverandre i ulikt mønster fra dag til dag.

 

Kl.19 - 21 : Skifter til pysj, bader, synger. Hun sover sjelden mellom kl. 20/21 - 24/01. Kl.22.30 kommer pappaen hjem.

 

Kl. 23.30 : legger jeg meg eller pappaen eller begge, oss sammen med henne inne på rommet vårt. Hun ligger i vugge ved min side. Hun får ren bleie, pupp og blir lagt rett i seng etter rap. Hvis vi er heldig sovner hun en gang i løpet av 30-60 minutter etter at vi har lagt henne ned. Smokk hjelper henne stort sett til å falle lettere i søvn.

 

På natta vil hun stort sett ha pupp en eller to ganger. Har begynt å slå av alt lys for å håpe at hun ikke våkner så lett. Det fungerte fint i natt i alle fall.

 

Det varierer hvor mye krefter jeg har til overs i forhold til hvor mye jeg rydder o.l. Som regel blir det jeg starter på avbrutt av "sjefen". Nå har jeg sitti på nettet i et par timer, og det regner ute. Det er ikke så mye annet som frister i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at pappa og storesøsken har dratt på jobb/barnehage, ca kl 7.30 står Preben og jeg opp. Da steller vi oss og går ned og spiser frokost og leser avisa :-) Preben er kjempeflink til å ligge under babygymmen mens jeg spiser. Når jeg er ferdig med mitt så får han pupp.

Ca kl 9-10 så er det sovetid, kan da sove 3 timer. Vi har nå begynt å gå på mor og barn trening, og de timene er i ca 11 tia, dvs at jeg vekker han for å gi pupp før treninga begynner. Ser ut som om han liker seg på trening :-) Følger veldig med på hoppinga og sprettinga i rundt seg ihvertfall. Vi trener 2-3 dager i uka. De andre dagene er vi ute og går tur/shopper/husarbeid i lang duppen hans.

Når han våkner ca kl 13-14 så er det mat igjen. Så henter vi storebror og storesøster i bhg ca kl 14-15. Som regel går vi til bhg (5 min) og da sovner han, og sover til vi kommer hjem. Er så våken til ca kl 18, da har han en liten dupp. Spiser og oftere på ettermiddag/kveld.

Mellom 19-20.30 legger storesøsknene seg. Preben blir stelt for kvelden ca kl 20. Masse amming etter det og frem til han sovner ca kl 21.30. Sovner da i senga si med smokken.

Første nattmåltid er ca kl 1 (tror jeg), og etter det havner han i senga vår da jeg sovner mens han spiser ;-) Ammer så igjen ca kl 3 og kl 6.

Har egentlig store planer om at han skal sove i sin egen seng om natta, men.... da burde jeg kanskje hatt en ammestol på soverommet?? er nå litt koselig å ha han ved siden av seg og :-)

 

Gleder meg uansett til han legger seg i 20 tia og sover hele natta :-) om noen mndèr ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 9-10 tiden.

 

Vaks, stell, kle på, prate litt, mat. Prøver å få spist selv da også, men nå i det siste har han blitt så veeeldig trøtt etter 30min-1 time. Legger ham i vognen enten sovende, eller så sovner han i løpet av 2 min av seg selv. Sover da i som regel 2-3 timer.

 

Opp og mat og skift.

 

Storebror kommer hjem med bussen rundt 14. Lekser, mat til ham og litt prat. Som regle vil han bare ut til kamerater så fort han får lov. (kos dere med barna dere så lenge de er interessert!!! Sukk tiden går så fort) (han er 8,5 år)

 

Minsten sover igjen etter å ha vært oppe 1-2 timer. Sover da 1-2 timer. Ofte i det siste har han sovet og vært oppe om hverandre hele ettermiddagen. Små lurer på 30min. til 2 timer. Er så forskjellig.

 

Middag. trening eller kamp for storebror.

 

Hyl og skrik og magevondt til og fra, fra kl 18-21. Bad i tummy-tub (storkoser seg) eller i dusjen, mat og legging. I det siste har hanlagt seg rundt 21.

 

Sover da til 01-02-mat-rap-sov. Våkner igjen rundt 05. Mat-rap-sov? (har vært noen netter han har startet dagen på dette tidspunket.) Sover så til 7-8-en liten påtår og slumrer litt til. Koser oss i senga:)

 

Har ikke gått mye tur, for han har ikke likt å ligge våken i vogna. Ser ut til å bedre deg nå. Blitt en del turer med vogn og han på armen:) (og noen i bæresele) Ellers har vi vært en del turer på senter og på bimtreff.

 

Sovner i kurven sin om kvelden og sover i slik ammemadrasspå natten. Hender jeg flytter hele greie med ham oppi over i kurven på natten, men sjelden jeg orker. Og er jo så kos å ha ham der og da:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa står opp 6.00 og drar på jobb.

Storesøster vekkes 7.00 og blir hentet av snill tante som bringer henne i barnehagen.

Prinsen har brukt å våkne og fått mat i 6-tida, men siste halvanna uke har han ikke våknet før i 08-tida. Han pupper da, og får flaske ( 120-150 ml ). Så sover han videre til ca. halv 11. Stell og mat.

Så er han våken og stortsett bare småsover i løpet av dagen. Her har ingen dag vært lik. Har sovet opp i 3 timer noen dager i ett strekk. Han vil helst sitte på fanget og sove, og våkner fort når han blir lagt ned.

Pappa og storesøster kommer hjem ca. halv fire.

Hun legger seg ca. 20.00, og vi har nå begynt å prøve kveldstelle de ilag. Han blir lagt ca. 22.30, og har siste halvanna uka sovnet etter ei stund, alt fra 10 minutt til en halvtime-time. Da sover han faktisk over 8 timer i ett strekk. Mat, og så fortsatt soving. - Så han er i senga si 12 timer nå.

- Det er utrolig deilig at han sover så lenge om natta, og da er det på en måte helt greit at vi ikke har fått rutiner på dag-sovinga enda. Nattesøvn er for oss, det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...