Love2bemom Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg og samboer er veldig enige ang hvilke navn jenta eller gutten i magen evt skal ha. Vi har ikke snakket så mye om hvilke etternavn da... Han har et veldig vanlig etternavn, jeg har et mer sjeldent. Dette etternavnet "fikk"jeg da min mor giftet seg med min far(ikke biologisk)når jeg var 3-4 år. Så det er ikke pikenavnet mitt i såmåte, selv om jeg føler det er en del av min identitet. Jeg vet oxo greia for menn ønsker at deres etternavn blir brukt. Har tenkt mye på den dagen vi gifter oss...hva da? Jeg har ingenting imot å hete det samme som min kjære,det vil jeg bære med stolthet. Men jeg har kanskje litt vanskelig for å "gi opp"mitt,siden ikke alle heter det...Hva ville dere gjort?hvilket ville dere brukt på den lille?
MES81 Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Vi hadde det også sånn som du beskriver da vi skulle gifte oss. Han hadde to etternavn. Et helt vanlig og et sjeldent og jeg hadde et sjeldent. Vi bestemte oss for at det ville være dumt å "miste" de sjeldne navna og at vi ville hete det samme som familie. Løsningen for oss var at begge nå heter det samme. Altså de to sjeldne navna med bindestrek, også har han kutta ut sitt vanlige navn. Vi er superfornøyd, og alle vi snakker med synes det er modig og kult gjort. ( spesielt av han..) Stå på og ikke la det automatisk være mannen, som bestemmer navnevalget for barnet deres. Bli enige om en god løsning som begge liker.
Skilpadden Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Vi brukte to etternavn på vår lille prinsesse, og det skal vi gjøre med den neste babyen også. Vi er vel også enige om at når vi gifter oss tar vi hverandres etternavn, så mitt etternavn blir mellomnavnet vårt og hans blir hoved-etternavnet. På den måten får alle i familien samme etternavn.
MES81 Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 ja, det er sant. Det er også en løsning. Vi valgte bindestrek, sånn at ikke ett av navna skulle bli hovedetternavn.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Hei. Vi har også snakket litt om dette med etternavn....har vel ikke kommet til en løsning der nei. Samboeren min har vært gift tidligere og har en sønn på 10 år. X'n hans har ikke skiftet etternavn tilbake til sitt eget etter at de ble skilt for 8 år siden. Av mange grunner vil jeg ikke at mitt barn skal hete det samme som henne, selv om det også er min samboers etternavn. Syns det er helt uaktuelt - tenk om noen skulle tro at mitt barn er i slekt med henne?! Vi har snakket om å lage et nytt, felles etternavn. Det som er litt dumt, er at sønnen hans ikke vil hete det samme som han da... Kanskje vi ender opp med bindestrek løsningen. Personlig syns jeg det er utrolig at noen som skiller seg, fremdeles vil hete det samme som x-mannen sin... Tar en anonym denne gangen...
Skilpadden Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 det er jeg helt enig i. I hvert fall etter så mange år! Hun må vel bytte hvis hun gifter seg igjen????
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Det er bare et par år siden hun klart og tydelig sa at hun ALDRI kom til å gifte seg igjen...Men, nå har hun heldigvis hatt en kjæreste i ca 1 år, så det er jo håp. Samboeren min tok det opp med henne for første gang for ca 1 mnd siden, om hun ikke skulle skifte navn. Men det var visst helt uaktuelt. Begrunnelsen var at hun ville jo hete det samme som sønnen deres. Hva med å gi han dobbelt etternavn sier nå jeg da? Tror jeg blir å pushe litt på samboeren min til å foreslå det for henne. Hadde hun nå bare vært et snilt og hyggelig menneske. Men, det har vært for mye dritt til at jeg orker tanken på at babyen vår (evt. meg selv også) skulle bli forvekslet å være i slekt med henne. Byen er for liten til det. Noen som har gode forslag på løsning?
Skilpadden Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har ingen gode forslag... Men tror jeg ikke jeg ville gitt meg. Hadde mast på henne til hun byttet navn, og så krysset fingre, ben og alt jeg har for at hun snart gifter seg igjen.
cemor c Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Gubben min har også et vanlig etternavn, derfor har vi med begge og MED bindestrek! Dette for at ikke mitt etternavn skal bli borte! Planen er at vi skal gifte oss til sommeren, og da kommer vi til å gjøre det samme, bruke begge med bindestrek! c",)
2barnsMamma28 Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 jeg har allerede 2 etternavn, min mor og min fars.... det j har av min mor er mer sjeldent, mens min far mer vanlig. vi har bestemt oss for at barna våre skl ha ett fra meg og ett fra sambo, han har og to, men begge fra sin far. s der har valgt hvilket. men for meg er det verre, for jeg synes min mors er finest, mens min fars blir kanskje borte for han og hans bror har bare jenter. hva om ingen velger det etternavnet, s fører ingen slektsnavnet videre..... hmmm.... også passer mitt mors sjeldne navn bedre til det vi har valgt fra min sambo. noen tips?
*Lucia* Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 Når jeg giftet meg så sa jeg helt enkelt i fra i forkant av bryllupet at jeg kommer ikke til å skifte navn. Jeg har to etternavn. Å fjerne 1 eller begge er helt uaktuelt. Navnene er min identitet. det var ikke noe snakk om det i hele tatt. En liten stund etterpå tok min mann mitt siste etternavn helt frivillig og på egen hånd så våres barn får mitt siste etternavn. Hvorfor skal dama alltid bytte???
Love2bemom Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 5. oktober 2006 Damene bytter jo ikke alltid...derfor vi har denne problemstillingen.Hvis ikke hadde det jo vært super enkelt! Jeg vil at vi alle i familien skal hete det samme...det er det viktigste for meg... Men så blir det litt rart å hete f.eks johansen når halve norge heter det liksom...når mitt etternavn er mer sjelden.(ca.160 som heter det)...
Maja i Moss Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Hvis dere bare har to navn tilsammen, ville jeg diskutert hvilket som skulle være til slutt og ta det som en selvfølge at begge skulle være med videre. Vi er midt i prosessen - jeg har to fine navn og han har ett, jeg liker navnet hans veldig godt og kommer til å ha tre etternavn, samme med ungen, og samboer vurderer å ta med ett eller begge mine som mellomnavn. Det blir langt, men jeg klarer ikke ta vekk noen av mine, er glad i begge navnene og begge er meg. At jeg tar med hans navn skyldes at jeg ønsker å hete det samme som ungen, og at vi begge har vært i lange forhold før og nå vil vi markere at dette er hakket mer seriøst
Love2bemom Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 5. oktober 2006 okey...ja, det er bare to etternavn...men synes det blir litt langt.Særlig hvis det blir jente er det mulig vi vil ha to navn på henne...Men hvordan er det som samboere?Vi blir ikke å gifte oss på i allefall 2 år, kan vi bytte etternavn nå?
Maja i Moss Skrevet 5. oktober 2006 #15 Skrevet 5. oktober 2006 Har ikke de fleste unger to etternavn heretter, da? Alle jeg kjenner har gitt sine unger ett navn fra hver side, noen få har fått flere. Dere kan utveksle etternavn etter at dere har bodd sammen i to år. Alt dere trenger er hverandres underskrift på at dere har bodd sammen i to år. Vi gifter oss ikke før til sommeren og kommer antageligvis til å bytte navn før det.
~mommi~ Skrevet 5. oktober 2006 #16 Skrevet 5. oktober 2006 gullet vårt har begge sitt etternavn. når vi gifta oss så tok vi begges etternavn. da fikk begge beholde sitt eget...
Pilje Skrevet 5. oktober 2006 #17 Skrevet 5. oktober 2006 Syns det va lurt me bindestrek løsninga:) Trur vi åsså må vælge d,-vi har bægge skjeldne ætternavn...så det e litt "kniving" om kæmmes ætternavn som ska stå først å sist....
Mellus Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 Når min mormor døde, tok jeg hennes navn som mellom etternavn. Altso min mors pikenavn. Nå bruker jeg det foran samboeren min sitt.. Bare for å føre det og videre. De er begge veldig uvanlige. Nå gjenstår det bare et giftemål, så jeg blir hetende det samme
aprilbaby2007 Skrevet 5. oktober 2006 #19 Skrevet 5. oktober 2006 Ville valgt å bruke begge etternavna jeg. Jeg er gift, men har beholdt mitt barndomsetternavn og ungene har da fått både mitt og hans etternavn.
paulinemamma Skrevet 5. oktober 2006 #20 Skrevet 5. oktober 2006 Våre barn har kun mitt etternavn, og jeg og min mann har hvert vårt. Dette var ikke en morsom diskusjon, men mitt er mer sjeldent enn hans, og jeg er så hissig på at det "alltid" skal være mannens navn som etternavn. SAmtidig hadde jeg ikke klart å gi fra meg navnet mitt.....kanskje litt teit, men helt sant. Vi er 22 personer i landet som har mitt etternavn. Jeg vet dette er iferd med å snu seg, men hos oss får iallefall min mann mange kommentarer på dette. Det blir stilt spørsmål med det, og han er liksom så flink som har gitt fra seg navnet. Hvis jeg hadde gjort det samme, hadde ingen sagt noe. Dette er jeg faktisk sint på, syns det er diskriminering. Mannen min er i tenkeboksen på om han òg skal ta mitt navn, men det krever visst litt tid å komme dit:-)
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #21 Skrevet 5. oktober 2006 For meg så er det liksom naturlig at vi tar hans etternavn.. selv om jeg har et etternavn som bare min familie heter i norge.... Men vi tar det som mellomnavn og hans som etternavn på den lille;)
chill+enda en til Skrevet 5. oktober 2006 #22 Skrevet 5. oktober 2006 Vi kommer nok bare til å bruke hans.. Vi har begge hvert vårt av de to vanligste -sen navnene i Norge (mitt er det mest brukte i Norge, og hans er vel på en god 2.plass ), så å bruke begge blir bare tungvint og dumt. Men hadde mitt vært mer sjeldent enn hans, så skulle jeg nok tatt en liten runde på det
plutseligbolle Skrevet 6. oktober 2006 #23 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har et fint norsk og ikke så vanlig navn. Han har et veldig vanlig navn i det landet han kommer fra, men ikke så vanlig i Norge. Hvis det blir ei jente skal ho få etternavnet hans, og fornavn etter min mor. Hvis det blir gutt vet jeg ikke. Vi får se. Jeg har ikke lyst på to etternavn, men tror heller ikke jeg kan skifte når vi gifter oss. Jeg synes det blir så mange navn etterhvert, det er nok med ett etternavn til hver. Ellers hvordan skal det gå når de får barn selv?
verdensfinestejente Skrevet 6. oktober 2006 #24 Skrevet 6. oktober 2006 Lurer på hvordan våre barn løser dette... Flere og flere får doble etternavn, med bindestrek - det blir bare vanskeligere og vanskeligere så lenge man legger mye av sin identitet i navnet. Jeg gjør jo det selv også. Selv har både jeg og mannen min beholdt hver våre to etternavn, hvorav ett er mellomnavn for oss begge. Barnet tror vi vil få en kombinasjon av 2 av de 4 navnene, men det ene vil kun være mellomnavn... Vrient er det uansett! :-)
Love2bemom Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #25 Skrevet 6. oktober 2006 Snakker med samboer i går om dette...Nevnte litt hvilke alternativer som vi har da...han stillte seg positiv til å ha begge etternavnene...og villesette de sammen slik at det "klang"bra som han sa...Men så er det om det ene skal være "mellomnavn" eller med bidestrek...Som jeg sa til han:det viktigste for meg er at vi alle 3 skal hete det samme(selv om vi ikke er gift enda..) Sånn at vi liksom er en familie...Det er så vanskelig dette...Så har jeg lurt litt på oxo da, om jeg bare skal ta hans navn...det er jo det enkleste...Hvor skal vi hnevende oss for å bytte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå