snull Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 i fare for å bli oppspist på natta! Hun er 5 mnd nå og får bare pupp, men den siste uka har hun våknet (og vært sulten!!!) opptil maaange ganger på natten. Legger seg 19, våkner 22, 1, 4 og halv 6! Det rare er at på morgenen kan hun gå 5-6 timer før hun spiser skikkelig igjen..? Tenkte å prøve å se om litt grøt hadde gjort susen...,men hvilken grøt anbefales og skal man blande med vann eller mm/mme? Gir man vann som drikke til , evt pupp før eller etter? Hvor mye grøt kan hun få nå i starten? Mange spørsmål her, men håper noen gidder å svare , for nå trenger vi alle sammen å sove litt...innklusert minien
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Vi startet md grøt når jr var 4 1/2 mnd av samme grunn som du gir, og det har blitt bedre selv om vi ikke har kommet opp i full porsjon enda. Vi gir grøt om blandes med vann, den inneholder gluten og siden han får sakte med sikkert mer grøt så får vi introdusert gluten gradvis slik som er anbefalt. Men grøt som blandes med mm/mme er like god, men da må du ta hensyn til gluten senere for jeg tror ikke de inneholder gluten. Noen babyer liker mm/mme-grøten bedre, for det smaker mer det de er vant til. Jr får litt fruktpure på sin grøt, det liker han kjempe godt. Noen gir vann til å drikke, vi gjør ikke det. Han får mm etterpå. Han spiser grøt før han skal legge seg og så får han mm på sengekanten. Start med å gi henne bare en teskje grøtpulver, det er det som står på grøtpakken her iallefall. Det kan være lurt å gi henne de første smaksprøvene på dagtid slik at du slipper å kave på natten dersom hun reagerer på grøten. Lykke til!
snull Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2006 Takk for svar;)....håper virkelig det bedrer seg snart her også...hvor lang tid tok det før dere merket forandring?
*guttemamma* Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Hei, slik gjorde jeg det. Min gutt var 4 1/2 mnd da jeg begynte. Han var veldig stor, 9 kg og 68 cm. Holdte på akkurat slik du beskriver jenta di. Så da tenkte jeg at det kanskje var på tide å introdusere grøt om kvelden. Grøt som skal blandes ut med vann innholder kumelk. Så hvis du ikke vil at hun skal ha det enda så kan du ikke bruke disse typene. Det anbefalles at de ikke skal ha kumelk før de er rundt året. Men de mengdene som er i denne type grøt er tilpasset alderen på barnet. Jeg gikk over til denne typen da jeg ble lei av å pumpe, da var han rundt 5mnd. Ser i butikkene at det er flere typer grøt med ulike tilbehør i frukt av de som skal tilberedes med vann. Dette er stort sett den eneste forskjellen når du skal velge mellom grøt som må ha melk eller grøt som må ha vann. Det er også grøt som innholder gluten, dette må innføre forsiktig i kosten til babyen, småe smaksprøver, så du er sikker på at hun ikke reagerer. Jeg råder deg til å begynne på 4 mnd, uten frukt og sånt, og etter hvert kjøpe de som har banan og slikt. Får hun treg eller hard mage så kan du jo prøve med malt eller sviskesaft i grøten. Noen gir også kokt pæremos. Gutten min elsker sviskesaft i grøten, og det gjør under for magen hans. For det er skikkelig snadder for de små. Egentlig så er det bare å tenke at alt må vennes til forsiktig så du er sikker på at hun ikke reagerer på noe. Prøv deg fram til det du syns hun liker mest og lykke til... kjempeskøy å servere grøt til de for første gang..
*guttemamma* Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg merket forandring etter noen dager. Men når de er vant til melken om natta, så bruker de å våkne til de tider selv om de er mett. Men nå vet du iallefall at hun ikke er sulten og du kan prøve å få henne til å finne roen igjen uten melk.
snull Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2006 ja, har tenkt tanken på at det er blitt en vane for henne å våkne..,men jeg tror faktisk hun er kjempesulten alle gangene...for hun tømmer begge puppene! Nå hører det kanskje med at hun ikke er noe spesielt flink til å spise på dagen...tror nok at hun har "hovedmåltidene" sine på natta da:( Takk for god hjelp;)
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Det er først den uken her jeg har merket forskjell, og han har spist grøt i 3 uker ca. Men det har nok noemed mengden han har fått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå