Maud Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Sitter her og leser debatten axelh har startet om kontantstøtten. Mange av de som svarer og er for kontantstøtte kommer med nokså drøye påstander om dem som velger barnehage. Hvis man velger barnehage og 100% jobb når barnet er 1 år, burde man vurdert å ikke få barn. Det er dokumentert at barn under 3 år har det best hjemme. Jeg har jobbet i barnehage og sett at de små barna ikke har det bra der. Osv. Jeg blir oppgitt av at folk har så liten respekt for de valgene andre tar. Det er noen av de som er mot ks som er like lite nyanserte. Barn som er hjemme med mamma blir bortskjemte drittunger som ikke kan leke med andre. Nei, la folk ta de valgene de ønsker for seg og sin familie og stol på at de aller fleste er voksne nok til å prøve å veie opp for ulempene det valget innebærer. Jeg selv er mot ks, men ser at barnehage også har noen ulemper. Hvis jeg diskuterer for og imot ks prøver jeg å unngå argumentasjon på individnivå. Grunnen til at jeg er mot er ikke knyttet til meg og ikke til naboen som bruker KS på "gal måte". Oppfordrer alle debattanter til å tenke på at de drøye påstandene faktisk kan være vanskelig å svelge for noen og det er vel ikke noe poeng i å påføre folk dårlig samvittighet??
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2006 #2 Skrevet 10. oktober 2006 Helt enig! La folk få velge selv. Selv er jeg mot KS og mener at man heller kunne brukt de pengene på andre ting, men det er jo en politisk oppfatning og hører ikke hjemme i diskusjoner på personnivå. Takk for at du nyanserer bildet her, Maud!
Gummelillan Skrevet 23. oktober 2006 #3 Skrevet 23. oktober 2006 Veldig bra innlegg, Maud! Signerer gjerne på denne.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Folk må få ta sine egne valg. Mitt valg var enkelt, jeg valgte barnehage, var heldig og fikk plass til toåringen min. I og med at jeg ikke kjenner noen som er dagmamma, kunne jeg aldri tatt sjansen på å plassere ham hos en fremmed mann eller kvinne. Jeg har ikke mulighet til å komme på overraskelsesbesøk, og inntrykket man får på et intervju med en dagmamma, ville ikke vært nok til at jeg ville stolt på at barnet mitt hadde det godt hos ham eller henne. I en barnehage er det mange voksne, og det gjør meg tryggere. En barnehagetante kan ikke f.eks fike til barnet mitt uten at hun vil være redd for at andre ser/hører hva hun gjør. Mens en dagmamma kan gjøre mer eller mindre hva hun vil siden hun er alene i hjemmet sitt. Tenker på dagmammaen i Bergen, som hadde vært førskolelærer i årevis. Flotte referanser. Hvem ville ikke stolt på henne? Likevel går hun altså hen og brekker begge lårbena på en toåring. Og sier heller ikke fra om det slik at barnet kan få legetilsyn. Hvor mange timer barnet gikk med enorme smerter vil jeg ikke engang tenke på. Så for min del skjønner jeg ikke at jeg kan beskyldes for å være uansvarlig når jeg velger alternativet jeg ser som det eneste trygge, fremfor å overlate barnet mitt i hendene til noen jeg ikke kjenner, som står fritt til å gjøre hva han eller hun vil med barnet mitt, uten at noen ser det.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #5 Skrevet 28. oktober 2006 Og dessuten, når barnet er hos dagmamma, hvordan vet vi at barnet får utfolde seg aktivt? I barnehage er det mye aktivitet hele tiden. Men hva om dagmammaen ikke gidder å ta med ungene ut, kanskje sitter foran tv'en hele dagen, eller sitter på nett? Er jo flere dagmammaer som er her inne i timesvis mens de passer flere barn, det er urovekkende nok for meg. Er ikke bare det at en dagmamma kan skade barnet mitt, men at barnet kan bli overlatt til seg selv i flere timer. Det er trist å tenke på.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 Bra sagt. Har selv jobbet i barnehage å ingen kan komme til meg å si at barn uanz alder har vondt av å gå i barnehage. Neida, har sett positive hos både små og store. Brna får leke med andre, leker og aktiviteter som fremmer utviklingen... nei jeg var hos dagmamma da jeg gikk på førskolen, jeg var der bare litt, men lillebroren min var der 100%. Og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ALDRI kommer til å sende mine barn til dagmamma, med mindre det er en venninne som jeg stoler på.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #7 Skrevet 28. oktober 2006 Dagmammaen i Bergen som brakk begge lårene var faktisk førskolelærer. Og det at det finnes førskolelærerer i bhg regnes jo som selve garantien for at det ikke kan skje noe slikt der.....
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Masse lesestoff... Det jeg får ut av lesningen er at en anonym KS-motstander kommer inn med smådrypp mellom innleggene til de som er for KS. Mulig denne anonyme bare gjør det for å skape debatt? Se hva h*n kan få ut av folk? Kritikken går jo begge veier i disse innleggene, så sånn sett er det vel ikke så galt. Men alle bør uansett respekteres for det valget de gjør. Men hvorfor elske eller hate kontantstøtte; du velger det som er rett for deg - jeg velger det som er rett for meg. Det fins vel både positive og negative sider ved kontantstøtte, men folk velger jo selv. Så hvorfor skulle noen få dårlig samvittighet av det som står her? Da må de jo innerst inne føle at de har gjort feil valg selv?
Gjest Skrevet 29. oktober 2006 #9 Skrevet 29. oktober 2006 Jeg som startet den tråden påfører vel ikke bhg-brukerne dårlig samvittighet? Jeg skriver at de som ikke KAN velge bhg fra permisjonen går ut, eller av en eller annen grunn heller vil være hjemme selv eller bruke hvit dagmamma for barn uner 3 år, bør få HALVPARTEN av den støtte bhg-brukerne får. La folk velge selv, men støtte det ene alternativet (barnehage) med "bare" dobbelt så mye som andre alternativer....
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #10 Skrevet 29. oktober 2006 Tror nok ingen oppegående mennesker ser på barnehagen som trygg fordi det er førskolelærere der. Førskolelærere har en utdannelse, men det sier ingenting om hva de er i stand til å gjøre. Det som gir meg en noenlunde garanti for at barnet mitt er trygg i barnehagen, er at det er MANGE voksne der. Dermed kan ikke en barnehagetante eller onkel uten videre skade et barn, fordi det er andre voksne der som kan få det med seg. En dagmamma er alene med barnet ditt hele dagen. Ingen ser henne, ingen hører hvis barnet skriker, ingen vet det hvis hun sitter på nettet eller foran fjernsynet hele dagen. Derfor er bhg det tryggeste alternativet for meg.
Simselimsen Skrevet 29. oktober 2006 #11 Skrevet 29. oktober 2006 Syne KS OG BARNEHAGE e to kjempefine ting...Ingen av de burde forsvinne, sånn som det er nå har man valgmuligheter og det er viktig. For det ingen lever like liv og ingen er dårlige foreldre om de sender ungen i barneage eller ikke...det er noe alle må få avgjøre selv, ikke staten som skal avgjøre det for oss...
Maud Skrevet 29. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 29. oktober 2006 Nei, du er en ihuga forkjemper for KS. Det må du få lov til å være og argumentene dine er saklige og greie. Var ikke for å "ta" deg at jeg nevnte ditt nick.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2006 #13 Skrevet 29. oktober 2006 Noe jeg reagerer på i denne "for- og imot"-debatten (ikke bare her inne, men også på TV-debatter osv) er påstandene som slenges ut innimellom. Noen argumenterer saklig, men ikke alle. F.eks de som påstår at de "fratas valget" eller "tvinges til aldri å se barnet sitt" dersom ikke vi andre betaler dem for å gå hjemme så lenge de måtte ha lyst. Det er jo rett og slett uredelig. Man blir ikke TVUNGET fordi om ikke staten betaler deg. Moren min gikk hjemme med oss til vi var 3-4 år gamle, mens pappa jobbet i et lavtlønnsyrke. Vi hadde ikke mye penger, men det var altså et valg de tok. Så valgmuligheten var der selv om kontantstøtten ikke fantes. Før noen hopper på meg, jeg argumenterer altså IKKE mot kontantstøtten her, bare på uredelig argumentering. Kom heller med saklige argumenter for eller i mot (disse finnes jo), i stedet for å slenge ut usakligheter.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #14 Skrevet 30. oktober 2006 De som bruker barnehage får stoooort tilskudd til barnehageplassen. Hvorfor skal ikke da de som velger å være hjemme med barna få litt tilskudd til det?? Jeg er absolutt ikke motstander av barnehage, men syns den bør brukes med måte!
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2006 #15 Skrevet 30. oktober 2006 Takker for god dag mann-økseskaftsvaret jeg fikk her ;-) Dersom du mente å svare det innlegget svaret ditt havnet innunder.
KariMari Skrevet 31. oktober 2006 #16 Skrevet 31. oktober 2006 Så enig så enig!! Hadde heller aldri overlatt barnet mitt til en dagmamma jeg ikke kjente. Nei, da er barnehagen mye tryggere:-)
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #18 Skrevet 5. november 2006 Når det gjelder kontantstøtte - er det riktig at man skal kreve at staten betaler for at man går hjemme???
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #19 Skrevet 5. november 2006 Nei! Bare alenemødre burde få betalt for å gå hjemme. Men overgangsstønad er noe helt annet. Den kan man jo faktisk leve av, og den varer i 3 til 5 år.
Anonym bruker Skrevet 5. november 2006 #20 Skrevet 5. november 2006 Da synes jeg rett og slett staten skulle fjerne det offentlige tilskuddet til barnehageplassen også. Hvorfor i all verden skal det være der??
Anonym bruker Skrevet 23. november 2006 #21 Skrevet 23. november 2006 ... kanskje fordi at hvis du jobber så bidrar du til samfunnet i form av arbeidsinnsats + skatt??
tira fødte 24/08 Skrevet 24. november 2006 #22 Skrevet 24. november 2006 det er jo helt bak mål og nekte kontantstøtte.... jeg fikk sønnen min i bhg først da han var litt over 2 år.... og jeg hadde klart meg dårlig hadde det ikke vært for ks... jeg måtte slutte i jobben min fordi jeg ikke fikk bhgplass, og ikke fant noen ledige dagmammaer. når han var nesten 2 år, fikk jeg en god venninne til å passe han sånn at jeg kunne begynne å jobbe igjen. og når han var ca 2 år og 2 mnd, fikk jeg endelig bhgplass. venninnen min måtte flytte til en annen kommune for å få bhgplass. hadde hun ikke gjort det han hun måttet slutte i jobben sin... og sånn skal det ikke være!!! jeg mener at skal dem kutte ut ks støtten, får dem pinadø meg klare å skaffe bhgplass til alle og....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #23 Skrevet 24. november 2006 Nei da, KS bare når det ER full bhg dekning, og folk altså eventuelt VELGER KS. Nå som noen ikke får tilbud om bhg, må de ikke få en dårlig erstatning i form av KS. Den er jo så liten at det er MYE bedre å gi stakkarne ingenting. Da tar det så klart færre år å bygge ut nok barnehager.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2006 #24 Skrevet 24. november 2006 Og hvis man har råd til at den ene er hjemme med barna, da tjener vel mest sannsynlig den andre parten bedre enn de som ikke har råd. Og tro meg - man betaler skatt deretter. Mange MÅ jobbe begge to for å få hjulene til å gå rundt, men det vil dermed ikke si at de betaler mer i skatt enn der bare den ene jobber. Jeg kjenner til helt konkrete tilfeller. Og har du tenkt på det; at mange av de som velger å være hjemme kanskje "bare" har fagbrevutdannelse (ja, inkludert meg) og allerede har jobbet og skattet mange år før de velger å være hjemme litt lenger enn permisjon? Mange må jobbe begge to for å få hjulene til å gå rundt, men det vil dermed ikke si at de betaler mer i skatt enn der bare den ene jobber. Skulle jeg gått i 50 % jobb og hatt barnehageplass deretter, ville jeg sittet igjen med en drøy 1000-lapp i måneden. Og da er ikke reisen til jobb trukket fra. Måtte jo vært dum.... Og når det gjelder arbeidsinnsats; det hadde jo vært fint om det offentlige ikke bare skjærer ned på de stillingene tilhørende yrket mitt!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2006 #25 Skrevet 25. november 2006 Og anonym 20:52 argumenterer for hva? (Bortsett fra at det offentlige ikke bør kutte stillinger i hennes bransje)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå