Gå til innhold

Jernmangel - tilbakesatt motorisk og intellektuelt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn som er 15 måneder, og har akkurat fått konstatert jernmangel. H*n har i perioden fra 12-14 måneder, spist lite, sutrert utrolig mye, vært utilpass, altså tegn til mistrivsel. Da jeg fikk konstatert jernmangelen (meget lave jernverdier) falt noen brikker på plass og jeg håper at ting blir bedre nå som h*n får tilført flytende jern.

I kjølevannet av dette har jeg lest en del på nettet om jernmangel. Der står det mye om at barnet kan bli satt tilbake motorisk og intellektuelt. Mitt barn har utvilket seg i et normalt tempo frem til h*n ble et år. Dvs. satt når h*n var 6 mnd, ålte seg når h*n var 8 mnd, krabbet 9 mnd, reiste seg og gikk rundt bordet 10 mnd, sto uten støtte 12 mnd. Men siden det har det stagnert fullstendig. Ingen interresse for å gå, sutrete etc. H*n går fortsatt ikke, men har den siste uken begynt å vise interresse for å gå igjen. H*n har heller ikke mange ord foruten mamma og pappa. Kan dette ha en sammenheng med jernmangelen? Eller er h*n bare treg? Noen andre med lignende erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke noe svar på det du spør om. Men han høres litt ut som vår gutt på 14 måneder. Han har alltid vært dårlig til å spise og i perioder sutrete og utilpass, vanskelig å gjøre ham fornøyd. Vært på sykehuset og tatt en del prøver siden han er så småspist, men ikke sikker på om de sjekket om han har jernmangel. Var det noe dere tok initiativ til selv?

Gutten vår har vært treg i utviklingen i forhold til de jeg kjenner. Satt når han var 8mnd, ålte seg litt senere og krabbet fra han var 12mnd. Kan ikke gå ennå.

Ikke til så mye hjelp dette, men det er iallefall flere av oss med litt forskjellige problemer....

Skrevet

Hei! De sjekkete jernmangel som en del av en rutineundersøkelse. Altså rutineundersøkelse på grunnlag av bekymret mor (meg) fordi han ikke spiste, var blek, tynn og sutrete. Virket rett og slett utilpass og som om han mistrives.

De har sikkert sjekket dette på din gutt også, siden du har tatt blodprøver. Du sier han er småspist, kan jeg spørre hvor mye han veier?

Skrevet

Han veide 9 370 og 74,5 cm 13,5 mnd gammel. Da han var 12 mnd veide han 8 700. Dette er jo ikke så verst vektøkning, men det er nok hovedsaklig pga at jeg i denne perioden har puttet olje i maten. Da han var 12 mnd hadde han ikke lagt på seg på 1,5 måned.

Kan jeg spørre om vekten på gutten din også?

Problemene startet forresten allerede da han var 3 mnd og plutselig ikke ville ha flaske. Jeg slet med ammingen og hadde aldri nok melk slik at han fikk flaske ved siden av allerede på sykehuset. Har også vært en del deprimert og utslitt pga alt styret med matingen. Syns heller ikke jeg har fått noe særlig god hjelp til dette, selv om jeg har mast mye.

Skrevet

Min veide 8550g på 12 mnd og 8300 på 15 mnd. Han har hatt jevn vektøkning helt frem til 12 mnd. Det var da spisingen avtok og det synes på vekten...

Jeg skjønner at man blir frustrert av alt maset rundt mating. Det begynner jo så fort du har fått barnet til verden, og fortsetter vel til de flytter hjemmefra. Vi er jo også preget at et stort ammepress fra helsepersonell her til lands... Man kommer på helsestasjonen og får ørene proppet fulle med at barnet må spise mer. men hvordan? Jeg kan jo ikke tvangsfore han. Og tro meg jeg har prøvd alt. Det gjør vel alle bekymrede mødre? Jeg får ennå mer dårlig samvittighet etter besøk på helsestasjonen, akkurat som om jeg ikke er bekymret for barnet mitt.

Man blir så utrolig sliten når barnet ikke vil spise. Jeg tar meg selv i å sitte rundt matbordet å smugkikke på han om brødbiten forsvinner inn i munnen eller bare kastet bort. Det er som å vinne i lotto dersom han spiser et helt måltid uten innblanding fra meg, ved å "lure" i han mat... Jeg har jo nå begynt med flytende jern og håper at det er det eneste som feiler han, slik at ting retter seg når jernnivået går oppover.

Det er godt å høre at det er flere der ute som har det som oss. Man kan jo bli deprimert av å være sammen med mennesker som tilsynelatende ikke har noen problemer med hverken spising eller vekt... Om ikke annet er det i alle fall en fattigmannstrøst å høre at det er andre:)

Skrevet

Hei igjen! Ser ut til at de to har vært ganske like i størrelsen, bortsett fra at vi har hatt en svært ujevn kurve fra han var 3 mnd.

Ønsker dere masse lykke til, det ordner seg nok! Fortell gjerne hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...