Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Vi har en gutt på 19 mnd. Han har lenge vært flink til å spise alene, men tuller en del og blir forvirret av og til. F.eks. er det mat han kan få som "snacks" i en liten kopp - eller smake en bit av - som vi helst vil at han skal spise med bestikk når vi har middag. Gjerne ting med biter - kylling, mais osv. Vi prøver så godt vi kan å oppmuntre han, men han slår seg en del vrang. Andre ganger kan det gå som en drøm - ikke noe problem - så vi vet han kan det. Lurer på hvordan dere gjør det med mat og spising. Det er vår første så vi vet ikke om vi kan forvente at han nå skal spise med skje, gaffel eller om det er for tidlig og at han bør kunne bruke hender og bestikk om hverandre.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Dytter litt - kan ikke noen fortelle meg hvordan dere gjør det?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Syns han må få prøve det ut om hverandre enda.
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Har en gutt på 18 måneder. Det er lenge siden vi introduserte skje, og gaffel kom for en stund siden. Men han er overhodet ikke interessert i å spise med skje eller gaffel. Han prøver litt, men enten bruker han fingrene, eller så mater vi han med skje hvis det er sånn type mat. Vi prøver å gjøre måltidene hyggelige, så vi anstrenger oss kanskje ikke så mye for å få han til å lære dette. Vi hjelper han med å føre skje og gaffel til munnen, men lar han få lov til å la være. Han får alltid skje eller gaffel til maten, og han holder det i hånden og vil absolutt ha det, så jeg håper at det tar seg opp etterhvert. Kanskje vi ikke skulle gjort det sånn, men vi prøver oss frem.
Expat Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Vi gir henne en gaffel eller skje og er glad for at ikke så mye havner på gulvet Hun er 18mnd.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Hei - tusen takk for tips! Tar gjerne imot flere. Vi har vært. Det vi aller mest gjør er å rose når han spiser med bestikk og å minne han på det. Noen ganger prøver vi å insistere - det går noen ganger - andre ganger ikke - derfor har vi snakket om det er noen 'vits i å insistere eller ikke - evt. når det er noe som man begynner å forvente. .
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 Vi gir henne skje/gaffel innimellom så hun får prøve selv (bare 13 mnd hun da). Hun synes det er greiest å spise med fingrene enda da
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 Jenta vår er 17,5mnd og med henne gjør vi litt forskjellig. Hun har fått prøve seg med gaffel fra rundt året, og skjeen begynner hun så vidt å få kontrollen på. Men merker at hun selv ikke har så tålmodighet med å spise med redskaper hun ikke takler nok til at hun får i seg maten fort nok, så vi mater litt innimellom hennes egne forsøk og tar over når hun ikke orker/gidder mer (ellers tar jo måltidet en time). Med skive så spiser hun fint et par, tre bit selv, noen ganger en halv skive, men også den mater vi enda med, eneste måten å få den i henne på. Usikker på om det er utålmodighet som gjør det i og med at hun fint spiser når hun blir matet dersom hun får skravle mellom bitene, eller fikle med noe... Fortsetter isamme tralten i håp om at det lille hun øver gjør at hun blir mester, og ikke "bortskjemt" med å få maten rett i gapet, hehe... Men er like uerfaren som deg på området :o/
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 HI igjen - takk for tilbakemeldinger. Jeg vil bare presisere at det å få han til å spise selv ikke er noe problem - det har han stort sett klart siden han var ett år - det er det å holde seg til å bruke bestikk og ikke hendene... Tar gjerne enda flere erfaringer.
M&T mamma Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 Vi har ei jente på 20 mnd og har det som dere. Hun bruker bestikk, men "glemmer" seg også. Så vi minner henne på det og ofte har det ønsket effekt, men ikke alltid. Jeg tror ikke på å tvinge dem til å bruke bestikk da blir alt negativ og ikke noe gøy og da vil de ihvertfall ikke. Vi hadde det helt likt med eldstemann. Han er nå 4 og har fikset dette i 2 år. Så nå er vi på neste steg med kniv og når han får det til er han stolt som en hane.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 Har lærer vi bort bordmanerer fra 1. stund. Stor overgang fra brus til vann på bordet.... , men nå er det en selvfølge med vann . Og barnet vårt spiser så godt hun kan med barnegaffelen eller skje, eller litt med hendene. 14 mnd.
Mrs Bøll Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Vår gutt på 22 mnd har lenge spist med skje/gaffel, men har den siste tiden spist mer og mer med hendene. Han er blitt veldig opptatt av å ikke "blande" maten, f.eks spiser han kjøtt for seg selv, gulrot for seg selv osv. Han skal greie ting selv, så å mate ham får vi ikke lov til. Jeg tror han blir litt frustrert over at det er vanskelig å få ting opp på gaffel/skje og at dette gjør at han spiser med hendene. Vi tenker som så at vi ikke gjør noe stort nummer ut av om han spiser med hendene enda. Det er viktigere med et trivelig måltid.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg mener at det aller viktigste er at man har det hyggelig sammen ved måltidene. Da kommer resten av seg selv. De blir bare mer og mer oppptatt av å herme etter vår oppførsel, så bare ved å sørge for at de har redskapene tilgjengelig vil dette gå av seg selv etterhvert. Det varierer hvor fort ungene klarer å bruke skje, kniv og gaffel, akkurat som alt annet i utviklingen varierer. Jeg tror ikke noe på å presse og mase eller rose for den saks skyld har noe for seg. Jeg tror at de må finne ut av dette selv, gjennom å bruke de rundt seg som eksempler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå