Mamma mia! Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Lurer på om jeg skal kjøpe mykostatin eller hva det heter til gutten min på to måneder. Han har hvitt belegg på tunga. Nevnte det både for legen min og helsesøstra, men de sa at så lenge han ikke plages av det trenger jeg ikke å gjøre noe med det. Fikk likevel resept av legen min sånn i tilfelle. Hvordan vet jeg om han plages eller ikke? Han har blitt ganske avhengig av smokken sin. Kan det være tegn på at det klør/er ubehagelig? Ammer ikke (pumper og gir med flaske) så jeg har ikke fått det selv. Tror jeg. Har litt hvitt belegg på brystvortene, kan det være det samme? Men jeg kan bare ta det vekk med q-tips. Dumt jeg ikke spurte mer om dette hos legen, men kanskje noen av dere vet hva som er lurt å gjøre. Legen min sa forresten at det er så mange som behandler belegg på tunga når det egentlig ikke er nødvendig... Men det er vel best å være på sikre sida...
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Kan være trøske. Da skal det visstnok hjelpe å pensle tunga med farris. Søk på trøske i forum til ve. her
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Du kan jo prøve med blå farris (ta på q-tips eller klut og ta på tunga hans) først hvis du er usikker på om du vil bruke mycostatin. Hos oss ble det bare værre og værre på tunga og resten av munnen, så syntes det var kjekt å få det bort i tilfelle det plaget den lille. Vi prøvde både farris og mycostatin, men det som hjalp til slutt var å ta på corsodyl munnskyllevann (fra apoteket) på klut og gnidde forsiktig av.
Babykilo Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Må ikke behandles, men det er en fare for at du får soppen på puppene, og det er ikke godt, kan jeg si deg. Da må du behandle.
Blomman Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Jo før du starter behandling jo letter går det vekk. Babyen behøver ikke få plager , men de kan bli veldig såre... Siden du ikke har plager, men mistenker og sopp hos deg selv kan du bruke naturell yoghurt for å stabilisere miljøet slik at det ikke blir levelig for soppen.Du kan smøre deg med yoghurten om du mener du kan ha det selv og (har du ammet i det heletatt etter fødselen?) drikk og gjerne Biola eller Cultura som er tilsatt LGG bakterier - det stabilisere miljøet fra innevendig og forebygger sopp hos deg. Pensle babyen noen ganger om dagen med yoghurt. Mycostain behandling kan brukes uten at det er noen farlig kur - den tas ikke opp i kroppen til baby - og det er bedre å behandle tidlig enn og få veldige plager( mange sliter i ukesvis og mnd-vis...) Men først kan du bruke yoghurtbehandling
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Jr fikk problem med å suge av trøske, han reiv og sleit i puppen og var veldig urolig når han spiste. Vi fikk det bort med ås møre på tyttebærnektar, farris hjalp ikke her. Kanjo være lurt å prøve kjerringråd før du går over på medisin. Siden du har det på puppen, må du smøre deg selv også, i tillegg til at du koker smokk og flasketut.
Blomman Skrevet 4. oktober 2006 #7 Skrevet 4. oktober 2006 tyttebær er surt ikke sant?? derfor samme virkning som yoghurt vil jeg tro. Ja viktig og koke ting og tank som har vært i munnen på baby. melken skal ikke fryses om du har sopp - må gis "nå" eller kastes... men du gir vel det meste du pumper sikkert med engang. Om du mistenker sopp hos deg må du koke pumpeutstyret for hver gang og HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå