Gå til innhold

6 vekers kontrollen for mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva er det som blir sjekka då?

Her er det jordmor som tar seg av den, og eg har absolutt ikkje lyst til å gå på den. Under svangerskapet hadde eg litt problem med ho, og er ikkje så villig til å sjå ho igjen. Er det viktig at eg går på den kontrollen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kan være greit ja.. men du kan jo bare avbestille og bestille ny time hos legen?? Det er lov!

De sjekker underlivet etter fødsel, og så sjekker de blodtrykk og blodprosenten. Åsså snakker dere om fødsel og om prevansjon videre.

Skrevet

Jeg hadde en gu for å sjekke at livmoren hadde trukket seg skikkelig sammen, en blodprøve pga stort blodtap under fødselen og pratet om prevansjon. egentlig ikke noe viktig for min del...

Skrevet

På min kontroll var det gynekologisk undersøkelse av lege som sjekket at alt så normalt ut, om alt var grodd pent, om livmorhalsen var lukket og om livmoren hadde trukket seg sammen. I tillegg ble det målt blodprosent og litt snakk rundt prevansjon. Ikke noe mer.

Kontrollen er selvfølgelig frivillig, men det kan jo være greit å få en sjekk på at alt ser ut som det skal. Og du kan sikkert gjøre det hos fastlegen din i stedet hvis du ikke kommer over ens med jordmor.

Skrevet

Det er viktig med 6 ukers kontroll for at de kan se om det står bra til med deg etter fødselen og at ting er som de skal vært.Jeg husker at legen min sjekket underlivet, kjente på om livmoren hadde trukket seg tilbake, sjekket lukkemusklene (sa at jeg måtte gjøre intensive knipeøvelser:-), og det vanlige blodtrykk, spurte hvordan jeg følte meg osv...Med andre ord det ble undersøkt ganske grundig, så jeg vil råde deg å bestille time hos fastlegen din eller en gynekolog hvis du ikke føler deg komfortabel hos jordmora.

Skrevet

Tusen takk for svar.

Kanskje eg skal bestille ein time likevel. Er ikkje aktuelt å bestille hos legen, då det er bestemt at jordmor tar desse kontrollane. Er vel berre å bite tenna sammen.

Skrevet

men hva om man har hatt keisersnitt ? jeg orker ikke en gu...ser ingen nødvendighet i det...

Skrevet

Det varierer veldig hvor grundig den kontrollen er hos ulike leger. Etter denne fødselen brydde jeg meg ikke om å ta den i det hele tatt fordi det eneste som skjedde på kontrollen etter forrige fødsel var at blodtrykket ble målt, og da fordi jeg selv ba om det. Er ikke alle steder man får GU på den kontrollen om man ikke selv insisterer på det.

Skrevet

Det at du MÅ gå til JM er bare tull!! (unnskyld hvis det virket krasst) Du kan selvfølgelig velge hvem du vil gå til for kontroll!! Er man ikke komfortabel med en lege/JM, så finner man seg en annen. Sånn er det med den saken. En JM kan jo uansett ikke skrive ut resepter og sette inn spiral osv osv, så hvis du er interessert i info ang videre prevensjon, så MÅ du jo til en lege! Virker for meg helt meningsløst at en JM skal gjøre denne undersøkelsen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...