Gå til innhold

får ikke til dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er hun 4 år og har stort rom. synes det er på tide at hun rydder rommet sitt selv nå. har kjørt henne inn i ryddingen og vist henne hvor alt skal være og hun har vært med å ryddet i et par uker.

i dag ville jeg at hun skulle rydde rommet helt selv, men det ville hun absolutt ikke! vi begynte tidlig i dag og jeg hjalp henne med klærne. hun ville ikke rydde en eneste ting og bare sutret. hun har brukt hele dagen på å rydde rommet og er ikke kommer halvveis engang. det er ikke så mye eller vanskelig og jeg vet hun klarer det hvis hun vil.

hun er ellers flink og tar alltid intiativ til å dekke av og på bordet, vil vaske opp og koster gulv på lek. Blir jeg ryddeslaven hennes resten av livet nå? har avtalt med henne at hun skal rydde resten av rommet i morgen, men tviler på at hun kommer til å gjøre det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir IKKE ryddeslaven hennes resten av livet. Hun har et stort rom, og før eller siden kommer du til å synes det er greit så lenge alle hennes ting er på det rommet.

Før eller siden, når hun er 8, 10, kanskje 14, kommer du til å si:

"Få alt det rotet (bort fra resten av huset og) inn på rommet ditt!". Og så kommer du til å ikke bry deg om hvordan det ser ut på rommet hennes.

Men de neste 4-6 årene kommer du nok til å hjelpe henne med ryddingen. Man lærer å sette pris på å ha det ryddig ved å ha det ryddig, ikke ved å ta særlig mye ansvar for å rydde selv når man bare er 4 år.

Skrevet

Hva med å spørre henne hvordan hun vil at det skal være på rommet. Hvor vil hun at de ulike tingene skal være, f.eks.? Du sier at du har vist henne hvor de ulike tingene skal være, det betyr at du har bestemt hvordan hun skal organisere sitt rom. Kanskje ingen overraskelse at hun ikke er særlig motivert til å rydde da? Jeg snakker av erfaring, for jeg hadde selv foreldre som var veldig strukturerte og ryddige av seg, og de forventet at jeg skulle rydde rommet mitt slik de likte det. Jeg lærte ikke å holde orden på tingene mine før jeg flyttet hjemmefra, for det var første gangen jeg fikk ro på meg til å finne ut hvordan jeg ville at ting skulle være.

Et tips er å kjøpe inn ulike oppbevaringsmuligheter. På IKEA har de mye morsomt. Ta henne gjerne med, og la hun velge ut noe hun liker. Ikke still så store krav til henne. "Rydd rommet" kan bety så utrolig mye! Du kan f.eks. sette noen enkle krav, som at klærne ikke skal ligge på gulvet, at ting hun har lånt fra andre rom skal leveres tilbake eller andre ting som er det største problemet med rommet hennes. For gjør det egentlig noe om det ligger noen dukker på gulvet?

Et annet tips for å bedre motivasjonen, er å ikke si at hun må rydde til du har godkjent rommet, men sette en tid i stedenfor. Si f.eks. at hun skal rydde 10 minutter etter middag hver dag. Gjør det litt morsomt ved å se hvor mye hun klarer å gjøre på 10 minutter. Gi henne ros når hun har ryddet noe. Så små barn klarer ikke å holde konsentrasjonen på å rydde særlig lenge, og det er jo mye bedre med 10 minutter rydding, enn en hel dag med sutring. Ingen barn klarer å holde konsentrasjonen på å rydde en hel dag, det klarer de færreste tenåringer og voksne også. Men 10 minutter klarer de fleste. Jeg regner med at hun ikke kan klokka enda, men du kan f.eks. sette på en CD med sanger hun kan godt. Så kan du si at hun skal rydde gjennom fire sanger, eller til en bestemt sang kommer. Når den sangen kommer, så er hun ferdig. Finn gjerne på noe hyggelig sammen etter på, som å lese en bok eller spille et spill sammen.

Skrevet

neinei, det har vi bestemt ilag. jeg sa at vi måtte ha barbie for seg, dukker for seg, tegnesaker og bøker o.l for seg og resten kunne hun legge hvor hun ville. hun har bestemt selv hva som skal legges hvor, og er fornøyd med det. jeg hjelper henne og tar de vanskelig tingene og holder henne med selskap. får henne til å rydde og hjelpe meg når jeg er hovedrydderen, men jeg synes det er på tide at hun skal rydde selv nå. det er snakk om 4 lekekasser som det ikke er vanskelig å sortere, hun klarer helt fint å legge ting på riktig plass når jeg er hovedrydderen, men når hun skal gjøre det selv slenger hun ting inn i hjørner og oppi senga. jeg vet hun kan, så hvorfor gjør hun det ikke?

hadde vært så fint om hun ryddet rommet selv mens jeg tok resten av huset. vil ikke ha henne løpende rundt her mens jeg gjør det, da tar det enda lengre tid åbli ferdig med huset. spesielt mens jeg vasker gulv, da løper hun rundt og skjir og slår seg. tenk om hun kunne vært opptatt med rommet mens jeg hadde huset... jeg ryddet rommet selv da jeg var 4,5 år.... synes ikke det er så mye å kreve.det skal jo ike være knirkefritt heller, men bare sånn at det går an å gå der inne uten å tråkke på noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...