ApriIbaby Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Hva skal vi gjøre? Gutten vår på ca 1,5 år slår når han ikke får viljen sin. Det kan være han ikke får leke med fjernkontrollen, ikke får bolle å spise i stedet for middag osv osv. Han slår oss, besteforeldre m fl. Vi har mange episoder i løpet av en ettermiddag. Han har også begynt å være mer hardhendt mesd andre unger. Dette begynte etter at han begynte i barnehage. Er oppførselen hans normal for alderen? Og hvordan skal vi takle det? Hvor lenge varer det? Vi holder fast armene hans og sier bestemt, men rolig at det ikke er lov å slå for da får mamma (eller hvem nå offeret er) au, au, men vi har øyekontakt med han. Dette skjønner han og blåser eller stryker da stedet han slo også koser han. Likevel skjer det samme neste gang han blir sint. Vi har også prøvd strenger irettesettelse, men da blir han bare ennå sintere og slår mer. Ser altså ut til å virke mot sin hensikt. Noen som har erfaringer å dele? Vi er litt fortvilet over dette....
Expat Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Visstnok har det med at han ikke får til å uttrykke det med ord. Sier det i bøkene. At de blir fortvilet fordi de ikke får anerkjennelse for hvordan de har det. Så å prate til ham om det isteden for å si nei hjelper kanskje? Venninna mi som har et litt større barn enn mitt sier alltid "si det med ord"... Virker ikke med en gang, men dere kan vel snakke til ham om hva som skjer "jeg ser at du vil ha fjernkontrollen, men du kan ikke få den, kanskje vi kan finne noe annet til deg" etc? Og så får man en fin rutine med det. Hjelper på lang sikt?
Gjest Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Vi har hatt samme problem med vår 19 mnd. gamle sønn. Vi setter ham ned (viser at vi snur oss bort fra ham) eller setter ham på rommet. Dette gjør vi etter at vi sier "det er ikke lov å slå". Vi prøver å finne årsaken til at han ble sint eller følte seg urettferdig behandlet sånn at vi kan unngå en likende situasjon senere. Vi ønsker likevel å vise at det ikke er akseptabelt å slå uansett grunn. Dette ser ut til å hjelpe for oss i hvert fall. Det er sjelden han gjør det nå. Han har faktisk sett ut til å ville slå, men ombestemt seg og begynner å stryke oss i stedet. Hvis han blir satt på rommet, venter vi til han har roet seg og går da med en gang inn og sier at "nå kan du komme ut hvis du ikke slår".Det tarsom regel under et minutt for ham å roe seg. Jeg tenker at å holde ham fast bare vil forsterke frustrasjonen (jeg husker mine foreldre gjorde det, og jeg husker raseriet jeg da følte).
Mamma`n til Adrian Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Vi har også opplevd dette med slåing. gutten er snart to år og har sluttet med det. Vi prøvde alt for å få han til å slutte med det, og det tok lang tid. Han gikk ikke i barnehage så det var ikke der han hadde fått det fra, hvor han har vet vi ikke. Vi prøvde bl.a. å snakke til han som beskrevet over her, men opplevde at han ikke forsto hva vi sa og derfor hjalp det ikke. Samtidig så hadde vi nok ikke èn klar konsekvens for slåingen, men alle mulige løsninger ble forsøkt. Vi bestemte oss for å holde en streng linje med at slåing er ikke lov, uansett og gjøre det veldig tydelig. Som oftest slo han når han var sint for noe og i stedet for bare å si at "det går ikke akkurat nå" forsøkte vi å avlede oppmerksomheten hans. Vi så at dette funket i en del tilfeller. Det var også ganske tydelig når han kom til å slå fordi han da tok armen bakover og liksom ventet på at vi skulle reagere fordi han skulle slå. Da tok vi bare tak i armen hans og tok den ned igjen samtidig som vi sa klart "nei, det er ikke lov å slå". Sannsynligvis ville han da bli sint for at vi har irrettesatt han men da overså vi han totalt. Vi fjernet også oss selv fra han og begynte å rydde eller prate om noe annet hyggelig, slik at han ikke hadde noen å slå og som kunne gi han den responsen han ville ha (at vi ble sinte). Det tok litt tid men til slutt virket dette ganske bra. Han brukte også å kaste ting etter oss og vi brukte samme taktikk på dette, som funket. I dag kan vi bare si "nei", litt bestemt når vi ser at det kommer så slutter han. Vi la merke til at gutten så på oss slik at han var sikker på at vi så han før han kastet/ slo. Og det er konsekvensen de får etter at de har slått de er ute etter, nemlig at mor og far skal bli kjempesinte og se kjempemorsomme ut. Fjerner du all denne oppmerksomheten rundt det er mye av problemet løst tror jeg. Lykke til uansett, husker godt hvordan det var ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå