K&K2 Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Hei! Min 2 uker gammel datter har blitt så fryktelig sår i stumpen. Det har kommet små blemmer på huden hennes og huden er nesten lilla. Har dere noen gode råd?? Tusen takk!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Inytiol og en zink salve som heter noe med pasta..liten hvit boks de har den bak disken.selges på apoteket..hjalp oss veldig.
Coria Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Inotyol fra apoteket gjør underverker hos oss.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #4 Skrevet 3. oktober 2006 Det kan hende hun har fått en liten soppinfeksjon. Smør med en blanding av hydrokortisonsalve og canesten fra apoteket. Kan være greit å snakke med legen før du setter igang, iom at hun er så liten. Brukte dette på datteren vår, og hun var kjempefin etter to dager.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2006 #5 Skrevet 3. oktober 2006 mm pleier å hjelpe her, hver gang jeg har smurt zink salve har han bare blitt verre
animal Skrevet 3. oktober 2006 #6 Skrevet 3. oktober 2006 Prøv krystallfiolett, det hjelper mot både en baktriell og sopp-årsak. Kjøpes på apoteket, smøres på 2x i døgnet. Det har funket veldig bra hos oss.
pandabjørn Skrevet 3. oktober 2006 #8 Skrevet 3. oktober 2006 vi bruker løveapotekets barnesalve og den har hjulpet oss veldig.......
3tettesmå Skrevet 3. oktober 2006 #9 Skrevet 3. oktober 2006 Hyppig bleieskift (8-10 ganger daglig og selvfølgelig hver gang det er bæsjebleier) Vask med bomull eller en myk vaskeklut i lunkent vann (ikke bruk engangs vaskekluter som er ganske ru), evt. bruk litt olje hvis det er inntørket avføring i hudfolder Tørk grundig (ikke gni) med en stoffbleie eller mykt håndkle Etter grundig tørk er det viktig å lufte godt før man tar på ny bleie. Man kan f. eks. bruke en hårføner (men vær forsiktig så man ikke kommer for nær eller det blir for varmt) I tillegg til dette kan man smøre med et tynt lag med sinksalve (kan også brukes forebyggende) Hvis det i tillegg er hudløse partier kan man bruke kokte kluter: klipp et mykt laken i passende størrelse eller et kjøkkenhåndkle eller stoffbleie, kok i ca 10 min med litt salt i vannet. De små klutene avkjøles og vris opp og legges direkte på du hudløse partiene umiddelbart før man lukker bleien. De våte klutene trekker til seg sårvæsken og vil etter få dager få huden til å hele. Er huden helt ille - ville jeg fått en helsesøster til å se på det. Kan jo være det er nødvendig med mer intensiv behandlig mot evt. bakterier eller sopp.
cielo *to barns mamma* Skrevet 3. oktober 2006 #10 Skrevet 3. oktober 2006 Bruker kun: Barnesalve med salisylsyre som fåes kjøpt på apoteket. Etter å ha prøvd mange forskjellige kremer synes jeg denne er best Men hadde lillegull hatt så sår rumpe som du beskriver ville jeg tatt en tur til legen tror jeg... Lykke til !
Northernlights Skrevet 3. oktober 2006 #11 Skrevet 3. oktober 2006 Lillegutt hadde ekstremt sår stump her om dagen, etter en skikkelig diarè bleie! Han var rød og varm, og veldig sår. Jeg brukte lanolinsalven ment for såre brystvorter. Og tro meg, det er det beste jeg noen gang har prøvd! Borte vekk i løpet av no time, hele den stakkars såre stumpen hans. Så har du noe som er ment å bruke på såre brystvorter, klin det på baken.
Zupermam Skrevet 3. oktober 2006 #12 Skrevet 3. oktober 2006 aselli sårsalve. Den gode gamle:) Sinksalve hjalp ikke oss.
Sylwania Skrevet 3. oktober 2006 #13 Skrevet 3. oktober 2006 Her bruker vi kun jordnøttolje fra apoteket. Den er helt super til sår hud, man kan ha den på alt til og med i badevannet. Jenta mi var prematur og hadde derforr veldig ømtålig hud, og derfor ble vi anbefalt jordnøttolje på barneintensiven på St.Olavs. Den er kjempe god og er veldig drøy i bruk. Kjøpte en flaske når hun ble født for 6 mnd siden og har av den ennå. Vi bruker faktisk ikke noe annet en jordnøttoljen, så det får bli mitt stalltips ; )
En_av_hver Skrevet 3. oktober 2006 #14 Skrevet 3. oktober 2006 Hei. Måtte bare svare på dette, selv om det er litt "gammelt". Ser du har fått mange gode råd, men jeg vil også anbefale deg Elisabeth Ardens "Eight hour cream". Den har ingenting med kosmetikk eller parfyme å gjøre, men er en litt seig salve som funker på absolutt ALT. Jeg garanterer deg at stumpen er så godt som bra igjen etter et par dager. Smør hver gang du skifter bleie. Lykke til.
Dailis Skrevet 3. oktober 2006 #15 Skrevet 3. oktober 2006 Sånn fikk min datter, brukte canesten. Men hs legen sa hun helst anbefalte daktacort (?) Det gikk i alle fall over etter kort behandling. Ellers om det blir veldig sårt bruk bommulsdotter/pads og jordnøttolje til skift. Hudlegen som foreslo det da jeg kom med min sønn som hadde det verste bleieutslettet jeg har sett (en form for atopisk eksem) vi fikk og noe salve (kentucsin...jeg husker faktisk ikke....)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå