gutta på tur Skrevet 3. oktober 2006 #1 Skrevet 3. oktober 2006 Lillemann begynte med feber på fredag og hadde høy feber hele helgen. Søndag kveld fikk han også masse utslett på kroppen og det var verre på mandag og fortsatt høy feber. Idag virker det som feberen har gått ned, men utslettet er verre, det har vokst sammen rundt hele midjen hans, og han har også fått prikker nedover armene og bena. I ansiktet har han også litt, men mest oppover bak ørene og tinningen og litt i hodet. Ringte lege igår, og de sa at det nok helt sikkert var den 4. barnesykdommen, men jeg syns utslettet er så voldsomt! Har tittet på noen bilder på nettet og der ser det ut som prikker, som ikke vokser sammen så veldig. Noen med erfaringer? Blir jo litt bekymret, har aldri sett han så syk før... Han er forresten 15 mnd.
nove Skrevet 3. oktober 2006 #2 Skrevet 3. oktober 2006 Lille junior fikk den 4. barnesykdommen da han var 5 mnd så han fikk det nok ikke like hardt som de som er litt eldre. Husker at han hadde 4 dager med kjempehøy feber ( iallefall 40 ) og at det kom utslett over hele kroppen etterpå. Utslettet skilte seg fra f.eks vannkopper med at det vokste sammen som et rødt "teppe" over hele kroppen. Litt skummelt siden lille gutt fortsatt var så liten. Bare å kose masse med lillemann til han blir frisk igjen. Kan ta litt tid før utslettet blir borte.
jentebanden Skrevet 3. oktober 2006 #3 Skrevet 3. oktober 2006 Hm, hørtes ikke helt ut som da jenta mi hadde det, hun var vel 10-11 mnd. Hun hadde 3 dager med feber, en dag frisk, tre dager med utslett, uten feber. Dette var helt "etter boka", så jeg var ikke i tvil. Likevel er det sikkert 4. barnesykdom du har også, selv om den er litt ulik. Jenta mi hadde feber og prikker for en måneds tid siden også, det var bare et virus, så fikk ikke noen diagnose på henne. Det kan jo være det dere har også... Uansett så går det over, så bare kos masse de nærmeste dagene. Ikke morsomt når disse små er syk. God bedring!
gutta på tur Skrevet 3. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 3. oktober 2006 Takk for svar! Har fått legetime senere idag, så får vi iallefall sjekket det opp... Får heller nyte at han vil sitte stille og kose, han pleier absolutt ikke ha tid til det...
Ranveig R Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Guten vår hadde dette då han var vel 10 mnd, men det høyrest ikkje akkurat likt ut som for guten din. Småen her fekk feber ein torsdag. Feberen gjekk oppover og oppover, og fredag og laurdag var den oppe i 40.2. Den gjekk ned noko med paracet, men gjekk opp att etter ca tre timar. Vi var på legevakta søndag morgon, då feberen framleis var høg (eg ringte, og dei sa dei ville ha han inn i og med at han var såpass liten og feberen hadde vore høg så lenge), men dei fann ikkje noko gale. Lytte, såg i hals og øyrer, sjekka crp. Og så måtte vi heim og ta ein urinprøve, som og var fin. Mandag var guten feberfri, og tirsdag fekk han utslett som varte til torsdag. Utslettet var lyseraude prikkar (omtrent som varmeutslett, berre at prikkane var litt større og litt svakare på farge) med lite mellomrom. Utslettet var verst i ansiktet og på brystet/ryggen. Viss almenntilstanden er bra, ville eg gjerne sett det an ein dag eller to til (så sant feberen er vekke). Forsvinner utslettet då, er det gjerne den 4. barnesjukdommen, eg går ut ifrå at symptomene kan variere litt frå barn til barn. Felles er vel høg feber i ca tre dagar (derfor er den også kalt 3-dagersfeber) og så utslett omtrent like lenge etterpå. Men viss du er veldig uroleg, så ta ein telefon til legevakten og høyr om du kan kome ein tur. Det kan uansett ikkje skade. God bedring.
Ranveig R Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 *hehe* Eg såg no at dette vart skrive i går, eg følger tydeligvis ikkje så godt med... Kva sa legen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå