Gå til innhold

Hvor mye melk trenger babyen???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd angående pumping. Har til nå ammet gutten min. Han er 4 mnd. Vil gjerne pumpe meg slik at jeg kan gjøre litt mer på egenhånd og pappaen kan gi ungen min mat. Men hvor mye melk trenger han til et måltid? Sønnen vår legger seg kl. 19, men våkner etter 3-4 timer og skal ha mat. Har dere erfaring i hvor mye et måltid består av? Jeg har rett og slett ikke peiling... Hvor mye får dere hver gang dere pumper dere? Har prøvd å pumpe meg nå, men det kommer ikke all verdens ut. Jeg har en stor gutt, så jeg vet at jeg har nok melk... Jeg trenger tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså - ser at innlegget mitt kanskje er litt uklart. Jeg fullammer fortsatt gutten min. Ønsker å kunne gjøre noe på kveldstid i blant. I og med at gutten vår våkner i 22-23 tida og skal ha mat, ønsker jeg å pumpe meg slik at faren kan gi han mat da.

Skrevet

I veiledningen til min pumpe står det at man skal pumpe i ti minutter... så da antar jeg at det som da kommer ut er mengden man trenger? Lurer på dette jeg også... Etterhvert blir det fint å kunne komme seg litt ut ja...

Skrevet

Ingen flere som vet? Jeg pumpet kanskje en ti minutters tid. Fikk ut 60 ml. Ser så lite ut... Men får vel teste ut om det er nok...Tviler i grunnen på at det holder.

Skrevet

Ved fullamming trenger babyen ca 15% av sin egen vekt i døgnet. Hvis du deler på antall måltider får du et anslag på hvor mye han drikker hver gang.

Hvis du ikke er en "dreven" pumper får du ut mindre når du pumper enn det gutten din får ut når du ammer. Øvelse gjør mester, så det kommer mer hvis du pumper litt hver dag en periode.

Skrevet

Takk for informativt svar! Jeg er ingen dreven pumper, så jeg får trene :-) Det er jeg tydeligvis nødt til, for nå skjønner jeg at han nok skal ha godt over 100 ml til hvert måltid. Hvordan gjør dere det med oppbevaring? Melka skal vel være lunka før den gis? Varmes opp på samme måte som morsmelkserstatning?

Skrevet

hallois!!

det kommer ut mer melk når jenta di ammer enn det du klarer å få ut med pumpa.. hu får sikkert ut mer enn 60 ml, hvis det er det du pumper..

jenta mi er vel på alder med din og hun drikker 200ml pr måltid-men det er mme.. mista melka da hu var 3mnd. så hadde jeg vært deg hadde jeg pumpa fks 150ml eller noe.. bedre å ha for mye enn for lite. hu kan jo drikke det hu orker? :)

da jeg ammet og pumpa meg, så oppbevarte jeg melka i kjøleskapet og varmet opp i kokende vann, mikro(under god kontroll)

håper dette kunne være litt til hjelp?

god klem:)

Skrevet

et enkelt reknestykke er: 150 ml melk ganger antall kg og så deler du på antal måltider pr døgn. Da får du sånn ca hva han drikker til ett måltid:)

Skrevet

Takk for svar, tulle15mai:) og lilja_81! Jeg har nå pumpet litt mer (gikk greiere denne gangen), så nå har jeg 125 ml. Vanskelig å si hvor mange måltider han har pr. døgn. Varierer nok veldig. Men jeg skal se hvordan det går når han våkner om en times tid. Usikker på om han tar flaske også, så dette blir spennende :-) Er dere veldig nøye med å sterilisere pumpa mellom hver gang dere pumper? Jeg tenker på om man pumper i flere omganger med kort mellomrom. Det er jo ganske omstendelig å koke den, så man kan vel ikke akkurat gjøre det flere ganger om dagen - eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...