Gå til innhold

Mat


Small-one

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å søke men fant liksom ikke akkurat det jeg trenger å få vite.

 

Jeg er over 2 mnd på vei og det er vel på tide at jeg begynner å ta vare på meg selv og det litte knøttet som vokser i magen.

 

Så jeg prøvde å finne ut hva jeg kan spise og drikke og hva jeg bør holde meg unna.

 

Tips?

 

og fortell meg gjerne grunnen.

 

Tar også mer enn gjerne imot titler på bøker som kan være fine å lese på veien mot å bli mamma.

 

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan stort sett spise det meste, men det er enkelte ting du skal være forsiktig med.

 

Om du ikke har antistoffer mot toxoplasmose, må du passe på at alle frukt og grønnsaker du spiser er veldig godt vasket. Det betyr f.eks. legge salat ol i bløt med en klorpastill i 20 min. Det er ikke så mye toxoplasmose i Norge, men det er en forferdelig sykdom å skulle få under svangerskapet, så det er bedre å være føre var. Er du på restaurant, er det lurt å bestille retter hvor alle grønnsakene er varmebehandlet.

 

Av samme årsak bør du la være med å spise rått kjøtt og fisk. Ost bør være pasteurisert og det er nesten alle oster i Norge. Spekeskinken (og annet rått kjøttpålegg) bør du legge noen dager i fryseren før du spiser den. Det var de tingene du burde være forsiktig med.

 

Prøv å spise så sunt og variert som mulig. Masse frukt og grønt, rent kjøtt, kylling og fisk, kornprodukter og jogurt. Om du lager maten fra grunnen, vet du hva du får i deg. Lag f.eks. pizzaen selv i stedet for å kjøpe den.

 

Drikk vann i stedet for mineralvann. Det er ikke nødvendig å få i seg så himla mye e-stoffer nå. Prøv å lage friske juicer i blenderen, eller vitaminshaker (blandet med melk eller is). Nå kan du fråtse i den slags snop, mye bedre enn kjøpejuice. Bananer er et hot tips, noen mener at det kan forebygge kramper (som er veldig vanlig i svangerskapet). Tenk også på at du lett blir forstoppet når du er gravid, så det er lurt å spise frukt som får deg til å gå på do og drikke mye vann.

 

Jeg holdt meg unne kaffe det første trimesteret for jeg hadde lest at det kunne påskynde spontanabort, men vet ikke om det er riktig.

 

Kos deg med å lage maten og tenk på hva slags mat du har lyst til å mate barnet ditt med, så blir det god mat til deg og nurket ditt.

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: druejuice gir mange vitaminer og holder jernnivået oppe, noen som kan være vanskelig i graviditeten. Undersøk gjerne hvordan du får i deg ekstra jern.

 

Vær forsiktig med for mye A-vitamin (innmat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...