Gå til innhold

Moren til stesønnen min er psyk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært stemor til en gutt i 8 år nå,selv er jeg 27 og vi fikk nettopp ei lita tulle med pappaen til denne gutten. Fra dag 1 har mammen til denne gutten vært helt umedgjørelig, men jeg elsker mannen min så uendelig høyt og alltid hatt en omsorgsfølelse for gutten hans.Dette har vært grunner til at jeg har akseptert mye uakseptabel oppførsel fra moren (bl.a. et tilfelle av vold og ødeleggelse av personlige eiendeler). Nå bor gudskjelov moren på andre siden av landet for vår del, og vi har ikke fysisk omgang med henne lenger. Men trist for guttungen selvsagt at han sjelden ser pappaen sin. Nå virker det som han trives godt der han er og kjenner sin landsdelkultur godt, så vi er ikke bekymret for han.

Jeg har noen spørsmål jeg håper dere med liknende erfaring kan svare meg på:

Hvor mye av ting og penger kan hun kreve utenom at faren betaler barnebidrag? Jeg synes hun spør i "hytt og pine" om penger til ditt og datt, og det er alltid dyre ting, som f.eks. fjellstøvler, stereoanlegg, møbler o.l. Nå er pappaen veldig snill og kjøper mye utenom, men hvor mye kan hun egentlig kreve?

Åssen er det med samværsordningene til dere som ikke har faste uker? Siden han bor så langt unna blir det ferier o.l., men det blir jo feil at all ferie vi har skal gå til samvær med sønnen hans. Da får vi jo aldri ferie alene. Og dessuten har hun tendens til å bestemme seg bare noen dager før angående når han skal komme.

Nå har hun også begynt å ringe til alle døgnets tider når hun vet vi har en nyfødt i huset! Også hvis faren svarer så er det bare "svada" som kommer ut av munnen hennes. Hun ringer stort sett bare for å kjefte, og det er ikke mye fristende å ta telefonen da. Hun ringe bl.a. en morgen fordi gutten ikke ville gå på skolen, og ikke ville ha gym. Hun orket ikke mer, for slik hadde hun hatt det i "alle år" nå og hun var så lei av sutringen til gutten. Så nå skulle hun pakke bagen hans og sette han på flyet også kunne faren ha "problemet" i stedet. Alt dette klarte hun å spy ut av seg mens gutten hørte på, og akkurat da var vi på sykehuset og jeg var fødeklar. Så hun ønsket at vi fikk like vanskelig unge! Dama er jo over førti år jo! Hun burde ha vett til bedre. Nå planlegger hun en tur til en by i nærheten av den byen vi bor, og gutten skal være med og komme å besøke oss mens hun skal i bryllup. Jeg kjenner jeg blir helt uvel av å vite at hun kommer å skal være i nærheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis min ex hadde oppfort seg slik, ville jeg kontaktet advokat og faatt snudd omsorgssituasjonen...

far skal jo ha like rettigheter som mor:)

Skrevet

hun kan ikke kreve noe utenom bidrag.

når en regner ut bidrag i tillegg til å ta hensyn til hvor mye samvær far har, tar en også hensyn til hvor mye han tjener og hvor mange barn han har.

det er ikke et gitt minimum av hva det koster å ha barn, slik som ting er ved søknad om sosialstønad. der får en en viss sum for hvert barn.

bidragsreglene derimot er laget slik at barnet skal sikres den levestandard som er rimelig ut fra bidragsyters inntekt og antall barn. tjener han mye er bidraget høyt, har han flere barn blir det mindre å dele ut på hver.

det er tyveri fra fellesbarn å drive å betale ekstra i tillegg til bidrag, det blir bare helt feil. jeg synest dumå kreve å da få tilsvarende til fellesbarn, og det samme med ekstra samvær. samværsnetter er verd x antall kroner, og da bør det gis til fellesbarna, uten blir det helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...